Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Strømkrisen og næringslivet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-22, 15:59   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Hjertens enig. Og det er fordi det, i motsetning til ting som faktisk monner, som massiv utbygging av sol og vind, gir utslag på de tingene vi teller når vi teller utslipp. Drit i om vi øker utslippene på kontinentet like mye som vi kutter dem her. De teller positivt i VÅRT regnskap.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 19:31   #22
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Jeg blir så oppgitt

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 08:25   #23
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Den aller dårligste beslutningen, og en av hovedgrunnene til kraftmangel, er jo elektrifiseringen av norsk sokkel. Håper vi kan få lov til å velge andre løsninger der fremover.

Dette har jeg faktisk ikke fått med meg.

Sitat:

Ifølge Norwea – Norsk Vindkraftforening vil elektrifiseringen kreve om lag 10 prosent av Norges samlede kraftforbruk.

https://e24.no/olje-og-energi/i/BjAL...lektrifisering

Dette er jo helt idioti!
Altså, dette skjønner jeg bare ikke.
Hvis vi mener at å bruke olje/gass ikke er bra for miljøet, hvorfor i helv... graver vi etter det da? Og så skal vi pynte på det med å bruke ren energi fra vannkraft for å fortsette gravingen???

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 09:01   #24
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Dette har jeg faktisk ikke fått med meg.

https://e24.no/olje-og-energi/i/BjAL...lektrifisering

Dette er jo helt idioti!
Altså, dette skjønner jeg bare ikke.
Hvis vi mener at å bruke olje/gass ikke er bra for miljøet, hvorfor i helv... graver vi etter det da? Og så skal vi pynte på det med å bruke ren energi fra vannkraft for å fortsette gravingen???

Nettopp!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 10:19   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Den elektrifiseringen av sokkelen tenker jeg man kan droppe nå, ja!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 10:40   #26
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Denne artikkelen likte jeg godt da;
https://www.nrk.no/ytring/fastpristrikset-1.16091991

Men den går jo mer på det private enn på industrien.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 11:10   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Det beste er energien vi ikke bruker, og artikkelen virker, i alle fall for meg som ikke har spesiell kunnskap om hvorfor det ikke bør gjøres sånn, så ha gode ideer som burde virke bedre enn de nåværende ordningene.

Vi skal nå til for egen regning å bytte gamle vinduer og håper det vil hjelpe på regningene våre. Og det er greit, det er planlagt over tid og finnes midler til det på bankkotoen min. Men det er nok flere som kunne gjort det samme om enova var på banen der, ikke bare for ny teknologi. for dette er jo grep som funker! (Meget mulig vi burde etterisolert også, ja. det aner jeg ikke hvordan man praktsik sett gjør egentlig, hvor stort grep det er)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 11:22   #28
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.732
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Dette her er bare trist. Igjen er det barn og unge det går utover, først pandemi, nå lærerstreik og i tillegg er der flere som mister fritidsaktiviteter pga strømprisene.


https://www.vg.no/sport/i/LlnppR/fur...a-er-det-slutt

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:02   #29
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Q-meieriet sliter, og de fleste tomatprodusentene stopper produksjonen fra desember til mars. Det ser stadig mørkere ut synes jeg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:09   #30
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Kan noen forklare meg litt mer om det med elektrifiseringen? Jeg trodde det var mange gode argumenter for å gjøre det, jeg. Jeg skjønner at ikke tidspunktet er , altså, men er det strømsituasjonen det siste halvåret som har snudd vinden eller var det aldri en særlig god idé?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:18   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Det var aldri en god ide.

Det man gjør er å legge kabler fra land til plattformer, og dermed erstatte gassturbinene der ute (som lager strøm nå). Denne gassen selges så til kontinentet, og brukes der i stedet. Dermed kan Norge cashe inn et ganske solid bidrag mot Parismålene, og det er selvsagt veldig attraktivt for politikerne. Og for oljeselskapene gir det også finfine tall i årsrapporten, noe som er super attraktivt for investorer (stadig flere har bærekraftsmål som krav i porteføljene sine).

I et land med så stor andel av strømmen fra fornybare kilder, ER det vanskelig å kutte mye. Men for VERDEN så har det jo null, niks, nada å si om vi bruker gassen her eller der. Det er noen marginale forskjeller, fordi turbinene der ute har ganske lav virkningsgrad. Til gjengjeld er det et ganske stort energitap i kablene ut også, så det er litt hipp som happ og avhengig av hvem man spør, om effekten er netto littegrann positiv eller netto littegrann negativ. Men det er et VILT dyrt tiltak med ca null effekt. Men som de som bestemmer vil ha, fordi det ser bra ut for DEM.

Det er aktualisert nå av to grunner: Kraftkrisen, åpenbart, men også at det nå endelig begynner å skje noe på havvindområdet, pluss at man teknisk sett har ganske gode løsninger for kombinasjonsturbiner man kunne hatt, med høyere virkningsgrad.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:39   #32
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

I tillegg til Polyannas fine oppsummering, må jeg legge til at det trengs konverteringstasjoner på både landsiden og offshore siden av kablene, de har en betydelig ekstrakostnad, på både volum, vekt og rene penger. Og antall tonn stål man bruker for å lage konverteringsstasjonen tilsvarer mange års CO2 utslipp fra turbiner.

Og der man tidligere har brukt restvarme fra kraftproduksjonen med gasturbin eller dieselgenerator, så må man fortsatt fyre for å skaffe varme. Selv ikke det er grunn nok til at stortinget ønsker å avstå fra landstrøm, til tross for at det ikke gir reduserte CO2 utslipp.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror

Sist redigert av meisje : 16-09-22 kl 11:48.
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 11:40   #33
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Hm. Det er så skrekkelig frustrerende når internasjonale klimamål og -forpliktelser får sånne utslag. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-22, 12:15   #34
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømkrisen og næringslivet

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hm. Det er så skrekkelig frustrerende når internasjonale klimamål og -forpliktelser får sånne utslag. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Det blir litt som da Torbjørn Berntsen i sin tid sa nei til et avfallsforbrenningsanlegg fordi man hadde forpliktelser vedr. CO2 og slett ikke brydde seg om at det da ville være utslipp av metangass, som dannes ved forråtnelse av det samme avfallet, i stedet. Selv om metangass er en mye sterkere drivhusgass enn CO2, for metangass hadde man jo ingen internasjonal forpliktelse på.

Sub-optimalisering er ikke noe nytt, men det burde henges ut hver gang. I dette tilfellet har keiseren virkelig ingen klær på.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no