Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Utvikling av en liten bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-08, 20:12   #1
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Kul

Utvikling av en liten bil



Dette var en utrolig fascinerende animasjon av en genetisk algoritme for å lage en bil, og klart det kuleste jeg har funnet på nettet på en stund. Prøv å åpne flere vinduer med den og se hvor den beste bilen utvikler seg. (Det går gjerne noen generasjoner før den kommer noen vei i det hele tatt).

Programmereren sier:

This is a GA I wrote to design a little car for a specific terrain. It runs in real-time in Flash.

The fitness function is the distance travelled before the red circles hit the ground, or time runs out. The degrees of freedom are the size and inital positions of the four circles, and length, spring constant and damping of the eight springs. The graph shows the "mean" and "best" fitness.


Ben "could watch this for hours" Murphy

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bil.jpg (50,1 KB, 121 visninger)
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 20:29   #2
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Kult! Utrolig stilig å vise resultatet underveis på denne måten.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:48   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Kult! Men vekter den de forskjellige generasjonene? For det ser ut som at den muterer seg frem til noe som fungerer bra, med lavt tyngdepunkt og god avstand mellom hjulene, så muterer den til noe dårligere neste generasjon. Det virker ikke som at den sjekker tendensen for hver parameterendring. Eller gjør den det? Jeg må se mer på den.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:54   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Stilig! Darwinisme i praksis.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kult! Men vekter den de forskjellige generasjonene? For det ser ut som at den muterer seg frem til noe som fungerer bra, med lavt tyngdepunkt og god avstand mellom hjulene, så muterer den til noe dårligere neste generasjon. Det virker ikke som at den sjekker tendensen for hver parameterendring. Eller gjør den det? Jeg må se mer på den.

Begynner den ikke på nytt hver gang? Den muterer frem til den får funksjonene til en bil, og så starter den på nytt. Noen av bilene lignet på min, desverre.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:07   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Nå har den gått til nå, og det er klart at den stegvis (hva nå sjargongen blant evolusjonister er) utvikler seg i riktig retning ja. Så den må vekte mellom de forskjellige "grenene" i treet, og så teste ut kombinasjoner i en gren. Tenker jeg. Eller kanskje finner jeg på.

Jeg kjeder meg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 21:08   #6
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil



Den ene bilen min er en sprettball, men de andre 4 har mutert veldig fint utover kvelden.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 21:58   #7
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Kult.
Jeg laget en gang en demo hvor et ord evolverer i sammenligning med tilfeldig valgte bokstaver for å vise forskjellen på evolusjon og "tilfeldighet" i kreasjonistsjargong, men denne var mer visuell. Skulle ønske han hadde lagt ut litt mer om prosessen, det føles som det er noe som mangler ennå.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:25   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Jeg hatt en kjørende på jobb siden jeg fant den, og den har blitt ganske flink nå altså. Jeg håper virkelig han faktisk lager en versjon der man kan fikle med parameterene, eller aller helst legger ut kildekoden så man kan fikle med alt sammen.

Ben "Mount Improbable Grand Prix" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:40   #9
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Jeg skulle gjerne visst mer om løsningsrepresentasjonen, og hva slags crossover- og seleksjonstyper som er brukt. Står det mer info noe sted? :har lett sånn passe:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:43   #10
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg hatt en kjørende på jobb siden jeg fant den, og den har blitt ganske flink nå altså. Jeg håper virkelig han faktisk lager en versjon der man kan fikle med parameterene, eller aller helst legger ut kildekoden så man kan fikle med alt sammen.
Ben "Mount Improbable Grand Prix" Murphy

Yep. Unweaving the source code in no way diminishes its beauty.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:52   #11
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Den regner vel ut den beste løsningen etter et bestemt antall forsøk, så beholder den det beste, og tester "villt" utifra denne et bestemt antall forsøk til, for så å beholde den beste igjen, som blir bedre enn den forrige beste osv?? Etterhvert vil algoritmen har større sammenligningsgrunnlag og progresjonen øker i tempo. Eller? :gjetter:

Sånn virker det i allefall logisk for meg, men vet ikke om dette stemmer. Eneste sammenligningsgrunnlag for meg er algoritmene som brukes ved vekting av kostnader i nettverk, noen som ikke er helt det samme..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 23:09   #12
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Den regner vel ut den beste løsningen etter et bestemt antall forsøk, så beholder den det beste, og tester "villt" utifra denne et bestemt antall forsøk til, for så å beholde den beste igjen, som blir bedre enn den forrige beste osv?? Etterhvert vil algoritmen har større sammenligningsgrunnlag og progresjonen øker i tempo. Eller? :gjetter:

En genetisk algoritme jobber på «individer», som er representasjoner av mulig løsninger. I starten (generasjon #0) er disse løsningene tilfeldig generert. Alle individene (kalt populasjonen) blir testet på problemet som skal løses, og blir tildelt en score utfra hvor godt de løser dette problemet. Funksjonen som regner ut denne scoren kalles fitness-funksjonen, og en korrekt beregning av fitness er viktig for at algoritmen skal lykkes.

Når alle individer/løsniner er vurdert, får disse «parre seg» for å lage en ny generasjon løsninger, ved at biter fra en løsning kombineres med biter fra en annen. Funksjonen som gjør denne parringen kalles vanligvis for en crossover-funksjon (siden den typisk krysser to løsninger). Utvalget av hvem som får parre seg er slik at individer som scoret høyt har større sjanse til å få formert seg, men alle har en viss sjanse. Noen GA-er viderefører også for eksempel de 5 beste individene direkte til neste generasjon for å ikke miste gode løsninger.

Til slutt utsettes noen av individene for mutasjon ved å tilfeldig endre på noen løsninger, dette for å forsikre en viss diversitet i populasjonen og dermed forsøke å unngå for tidlig stagnasjon. En god mutasjonsfunksjon er dermed også viktig for et godt resultat.

En genetisk algoritme vil typisk stagnere etter en god del generasjoner, og jeg syns egentlig denne ser ut til å gjøre det ganske fort. Men det er lenge siden jeg drev med dette, kjenner jeg. :gammel:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 23:24   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Kult! Dette var en veldig god illustrasjon på noe jeg av og til har behov for (men gjerne sliter med) å forklare overfor for eksempel familien.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 23:29   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utvikling av en liten bil

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

En genetisk algoritme jobber på «individer», som er representasjoner av mulig løsninger. I starten (generasjon #0) er disse løsningene tilfeldig generert. Alle individene (kalt populasjonen) blir testet på problemet som skal løses, og blir tildelt en score utfra hvor godt de løser dette problemet. Funksjonen som regner ut denne scoren kalles fitness-funksjonen, og en korrekt beregning av fitness er viktig for at algoritmen skal lykkes.

Når alle individer/løsniner er vurdert, får disse «parre seg» for å lage en ny generasjon løsninger, ved at biter fra en løsning kombineres med biter fra en annen. Funksjonen som gjør denne parringen kalles vanligvis for en crossover-funksjon (siden den typisk krysser to løsninger). Utvalget av hvem som får parre seg er slik at individer som scoret høyt har større sjanse til å få formert seg, men alle har en viss sjanse. Noen GA-er viderefører også for eksempel de 5 beste individene direkte til neste generasjon for å ikke miste gode løsninger.

Til slutt utsettes noen av individene for mutasjon ved å tilfeldig endre på noen løsninger, dette for å forsikre en viss diversitet i populasjonen og dermed forsøke å unngå for tidlig stagnasjon. En god mutasjonsfunksjon er dermed også viktig for et godt resultat.

En genetisk algoritme vil typisk stagnere etter en god del generasjoner, og jeg syns egentlig denne ser ut til å gjøre det ganske fort. Men det er lenge siden jeg drev med dette, kjenner jeg. :gammel:

Hm. Morsomt.

Bortsett fra den tilfeldige genereringen innledningsvis og muteringen, så er prinsippene mye det samme som jeg lærer på skolen nå.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no