Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 21:54   #1
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Hvor begynner man sånn at man kan føle at man får det til?

Jeg ser liksom ikke at det er noe håp for meg, men jeg skulle virkelig ønske..

De få gangene jeg har prøvd (veldig lenge siden) så blir noen masker stramme, noen løse,
plutselig sitter tråden så hardt på pinnen at jeg ikke får den av.
Jeg har kun prøvd "rett frem strikk", ala skjerf og fikk ikke til det en gang.

Er det virkelig noe håp for sånne som oss?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:57   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Ja. Det er håp for alle sammen. Det gjelder bare å få hjelp til å begynne med et garn som ikke er for glatt og ha pinner som er tilpasset garnet og måten du strikker på. :erfart: Gå innom en håndarbeidsforretning og be om hjelp så tror jeg nok at du skal finne noe som passer for deg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:00   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.605
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Det lar seg gjøre. Det gjør det. Bare ikke begynn på noe avansert til å begynne med. De tar motet fra deg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:02   #4
Marihøna
Carpe Diem!
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 33
Marihøna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

jeg liker å strikke ting som skal toves, for da ser man ikke de slappe eller stramme maskene! har akkurat begynt å filte inn ting også og det er veldig gøy!

Marihøna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:05   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Marihøna, her.

jeg liker å strikke ting som skal toves, for da ser man ikke de slappe eller stramme maskene! har akkurat begynt å filte inn ting også og det er veldig gøy!

Der sier du noe. Det var egentlig da jeg begynte å strikke og tove at det løsnet med strikkinga mi.

Jeg holder akkurat nå på med tova tøfler til baby. Enkel oppskrift og så går det så fort for det er så smått.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:05   #6
Marihøna
Carpe Diem!
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 33
Marihøna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

har for eksempel laget noen sitteunderlag, som bare er rillestrikking og de blir flotte julegaver for turglade mennesker som ikke liker å fryse på stumpen når de spiser nista, eller barn i barnehage eller skole kan ta det med seg på turdagene....

Marihøna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:06   #7
Marihøna
Carpe Diem!
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 33
Marihøna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Der sier du noe. Det var egentlig da jeg begynte å strikke og tove at det løsnet med strikkinga mi.

Jeg holder akkurat nå på med tova tøfler til baby. Enkel oppskrift og så går det så fort for det er så smått.


ja det er jo så koselig å få slike ting også!

Marihøna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:07   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Ja, det er håp. Og det går veldig mye bedre etter kort tid!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:08   #9
Marihøna
Carpe Diem!
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 33
Marihøna har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av niobe, her.

ja, det er håp. Og det går veldig mye bedre etter kort tid!


helt sant! :d

Marihøna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:11   #10
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Hm. Men jeg kan da ikke starte med å strikke på noe som har oppskrift.
Det vil jo ta motet fra meg med en gang?

Hvordan tover man?

Tror jeg skal stikke innom strikkebutikken i morgen jeg..
Har jeg liksom satt meg sånt i hodet må jeg bare prøve.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:17   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg kunne ikke strikke et skjerf engang før jeg møtte krystallklart, venninnen min. Hun er en racer med pinnene og satte seg ned en kveld for å lære meg det. Jeg kunne ikke legge opp masker, INGENTING kunne jeg faktisk. Det første jeg strikket var faktisk en babybukse i ull! Hun hjalp meg igang, ga meg oppskriften og reddet meg når jeg gjorde noe feil. Den ble kjempefin og var lett å strikke, og minsten min brukte den masse som baby. Etterpå strikket jeg to luer, en til eldste og en til yngste, tofargede, flotte luer. Med venninnen min sin hjelp. Jeg strikker helst når jeg er sammen med henne, for da kan hun hjelpe meg når jeg gjør noe feil, og det er ikke så sjelden. Feks, når jeg skal strikke med 4 pinner samtidig, ender jeg ofte opp med den ene pinnen uten masker på, og skjønner ingenting, så da må hun strikke den på igjen for meg.

Men jeg må innrømme at jeg DØR av misunnelse når jeg ser hva feks. amylin, allium og co holder på å strikke, fatter ikke at det går an! Det er en av mine største drømmer å klare å strikke slike ting, men jeg er dårlig på selv-læring når det gjelder sånt, og jeg kan ikke forvente at venner sitter og lærer meg sånne ting hele tiden, de har jo et liv.

Lurer på om jeg skal melde meg på et kurs? Er det dyrt med slike kurs?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:19   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg begynte faktisk med en heldrakt til baby. Jeg synes det var mer motiverende å strikke noe med oppskrift, og når noen bare forklarte hva ordene betydde så var det ikke vanskelig. :P Ikke det peneste plagget jeg har sett, men mye mer gøy enn skjerf...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:21   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Denne buksen strikket jeg altså, mitt første plagg. Oppskriften er så enkel at selv jeg kan følge den, men nå har jeg allerede glemt hvordan jeg legger opp nye masker midt i et arbeide.

Longies på langs

Legg opp 75 masker på pinne 4,5-5
Strikk rillestrikk 26 riller, fell 35 m (masker)
*Strikk 5 m, snu strikk tilbake, strikk 10 m, snu og strikk tilbake.
Øk med 5 for hver gang til du har strikket over alle maskene.
Strikk så en rille
Strikk 35 m(skal være igjen 5 m på pinnen)snu og strikk alle maskene tilbake. Strikk 30 m, snu og strikk tilbake.
Fortsett til du bare har 5 m igjen.*
Legg opp 35 masker og strikk over alle maskene. Strikk 26 riller.
Fell 35 masker*---* så fell av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:22   #14
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

*skjønner ikkeno*
Skulle nok hatt litt hjelp til å komme i gang, det hørtes greit ut med en som kan redde en.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:24   #15
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg begynte faktisk med en heldrakt til baby. Jeg synes det var mer motiverende å strikke noe med oppskrift, og når noen bare forklarte hva ordene betydde så var det ikke vanskelig. :P Ikke det peneste plagget jeg har sett, men mye mer gøy enn skjerf...

Jo, men altså, jeg skjønner virkelig ikke at jeg skal få til noe sånt..

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:26   #16
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Hm. Men jeg kan da ikke starte med å strikke på noe som har oppskrift.
Det vil jo ta motet fra meg med en gang?

Hvordan tover man?

Tror jeg skal stikke innom strikkebutikken i morgen jeg..
Har jeg liksom satt meg sånt i hodet må jeg bare prøve.

Oppskrift er jo bare en forklarling på hva du skal gjøre.

Hva er det du kunne tenke deg til å begynne med å strikke?

Toving skjer ved at det du har strikket blir sydd sammen slik det skal være (etter oppskrifta) og så slenger du det i vaskemaskina sammen med litt grønnsåpe.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:28   #17
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Om jeg kan velge så ville det vært en ullbukse til fireåringen kanskje.

Har hørt at sokker er litt vanskelig, men det er også noe jeg veldig gjerne kunne tenke meg å strikke.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:28   #18
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Toving skjer ved at det du har strikket blir sydd sammen slik det skal være (etter oppskrifta) og så slenger du det i vaskemaskina sammen med litt grønnsåpe.


Åja.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:28   #19
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Jeg begynte å strikke for to år siden og det har gått veldig raskt oppover altså. Mitt råd er å begynne med småtterier for barn/baby, som luer som strikkes rundt, eller votter som strikkes frem og tilbake og deretter syes sammen.
Jeg vil mye heller strikke noe lite som ser litt vanskelig ut, og finne ut av hvordan det gjøres, enn å strikke kjedelige større ting, da blir jeg bare lei. Det er ingen skam å gi opp og begynne på noe annet

Det som er mest vanskelig, er å få ting p-e-n-t, men det tror jeg øvelse og erfaring fikser etterhvert.

Dette er sånt jeg strikker mye av, strikket til flere av vennene mine som har fått barn i fjor ("Myk start" og "Nøstebarnboka") :

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:30   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.391
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor vanskelig er det å lære å strikke?

Begynn med tova luer, f.eks.

Da kan du strikke rundt, rundt, rundt og rundt, til lua er lang. Så tar du tråden gjennom alle maskene og knyter til (kan jo ha minket litt, men ikke mer enn at det blir for trangt å strikke med rundpinne), slenger i vaskemaskina med litt grønnsåpe på 50-60 grader eller noe, og vips er lua mye mindre, mye tettere, mye finere og veldig god å ha på.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no