Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-23, 14:32   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Det skal vel ikke stå på mer enn noen få dager.
Men pass på varme i utsatte rom (kjeller, loft, bod etc) om det er vannrør der eller matvarer som ikke tåler frost. Kulda kryper inn når været slår seg (altså når temperaturen ute stiger igjen så vær obs på å ikke skru av for tidlig.
Ha et sett varme klær (boblebukse, tykk jakke, lue, skjer, votter og støvler) i bilen også på korte turer. Bær inn godt med ved om du har vedfyring. Da får veden slått av seg kulda før du fyrer. Tøm ovnen for aske slik at den er klar.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 14:37   #42
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Er ikke dette helt vanlig? Vi hadde en periode i fjor med tilsvarende temperaturer som er meldt nå her i byen, og jeg gjør ikke noe spesielt. Ønsker riktignok at jeg hadde vedfyring, men det gjør jeg "hele vinteren", uavhengig av temperatur. Har ikke opplevd at den ordinære oppvarminga mi (gulvvarme og et par panelovner) ikke holder.

(Sånn generelt er jeg jo sårbar hvis strømmen blir borte over tid, men det gjelder jo hele vinteren, og det er ikke noe jeg kan gjøre noe med.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 15:35   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

I år er -14,6 det kaldeste som er målt på Blindern, Oslo. I 2022 og 2021: 14,5. 2020: -7.

Såvidt jeg kan se er det minst over 10 år siden det var noe under -18 i Oslo. Så vidt jeg husker var det en runde rundt 2009/10 der det var kjempekaldt i februar, men usikker på om det bikka 20.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 31-12-23 kl 15:43.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 15:40   #44
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Åh, funker det? Hva henger du opp da? Jeg har ikke gardiner en gang. :gulp:


Det vil jo stoppe/begrense trekken fra vinduene. Får se hva jeg finner som kan funke, vi har ikke gardinstenger der.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 15:42   #45
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Pleier det ikke å være en runde med minus 20 hver vinter da? Jeg tenker ikke på det som så veldig ekstremt, men gjelder jo å kle seg godt da, både utendørs og innendørs.


Det var spådd kaldeste temperatur i Oslo siden 1979, så det blir nok litt kaldere enn vanlig. Hos oss er det spådd mellom 25 og 30 minus, det er sjeldent.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 16:32   #46
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.728
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I år er -14,6 det kaldeste som er målt på Blindern, Oslo. I 2022 og 2021: 14,5. 2020: -7.

Såvidt jeg kan se er det minst over 10 år siden det var noe under -18 i Oslo. Så vidt jeg husker var det en runde rundt 2009/10 der det var kjempekaldt i februar, men usikker på om det bikka 20.

Det var kaldt vinteren 2010/11- husker det godt for jeg var i permisjon med mellomste og vi var ikke mye ute på trilleturer fordi det ofte var over 10 minus.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 16:42   #47
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Husker også 2010/2011. En luksusbil som aldri startet og et oljefyringsanlegg som havarerte i desember, vi brukte 50 000,- på hver av de. Bor i 100 år gammelt hus uten vindsperrer og med originalt panel. Kulden tåler vi, men ikke vind i tillegg, da klarer ikke varmekablene å holde badet varmt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 17:31   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Ja, 9. januar 2011 var det minus 20. Det var kaldeste dagen det året. Ett år tidligere var det minus 19 som var kaldeste (22. februar).

Så det er ikke veldig vanlig med særlig mindre enn minus 15 i Oslo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-23, 20:36   #49
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Nå blir det ikke så kaldt her, men jeg har vasket ull sånn at vi har rene sokker i alle tykkelser. Også har jeg planer om å hive ut dyner og puter i noen timer.

Vi bor kaldt, så har alltid en eller annen variasjon av ull på.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 10:05   #50
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Nå ser det ut til at yr.no har kansellert ekstremkulda (i Oslo, i hvert fall) og bare melder grisekaldt? Jeg håper det er en ekte kansellering og ikke utsettelse.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 10:47   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Ja, så det. Håper du og yr har rett!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 11:18   #52
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, 9. januar 2011 var det minus 20. Det var kaldeste dagen det året.

Det var faktisk den dagen vi flytta hit til Lillestrøm. Her,bare to mil utenfor Oslo, hadde vi en døgnmiddeltemperatur på -31. Det er ofte 50 % kaldere her i sånne kuldeperioder.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 11:29   #53
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

(...) De som jeg kjenner som fryser mer tåler varmen om sommeren mye bedre enn meg..

Hadde det bare vært så vel. Jeg tåler varme dårligere enn kulde. Kulden redder jeg meg fra ved hjelp av klær og ev. fyring og det påvirker ikke hodet. Varmen derimot, da går huet i tilnærmet koma.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 11:36   #54
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Nå ser det ut til at yr.no har kansellert ekstremkulda (i Oslo, i hvert fall) og bare melder grisekaldt? Jeg håper det er en ekte kansellering og ikke utsettelse.

Her rett sørøst for Oslo er IKKE ekstremkulda til helgen kansellert. Fare for 22 minusgrader er fortsatt antatt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 11:42   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Nei, nå var det tilbake til -21 på lørdag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 11:56   #56
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Minus 26 er det meldt her hos oss nå, da tipper jeg det blir faretruende nærme 30 i dumpa her vi bor.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 12:00   #57
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Ja, legge ut dyner skal jeg også! Jeg glemte det i november da det var grisekaldt, mot minus 18. var liksom ikke forberedt på så kaldt i november!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 12:33   #58
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Hva da legge ut dyner?

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 12:42   #59
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva da legge ut dyner?

Lurer jeg også på.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 12:42   #60
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ekstremkulde på vei - gode tips til forberedelser?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva da legge ut dyner?

Jeg vil tippe det er snakk om å utnytte kuldegradene. Midd overlever ikke lenge ute i kuldegrader:

Sitat:

På dager med temperatur fra -15 til -20º C kan man legge madrassen, dyna og puta til lufting utendørs i ca. åtte timer og banke det godt før den tas inn

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no