Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tipsing

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-23, 20:43   #1
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipsing

Tipser dere pizzabud eller andre som kommer med matleveranser? Før, da jeg hadde kontanter i lommeboken, ville jeg typisk tipset et hyggelig pizzabud, men nå er maten betalt på forhånd, og budet får bare takk. Dette tenkte jeg på i går da vi hadde fått bud med mat på døren.

Og så tenkte jeg videre på tipsing, og det jeg syns er en uting er alle de stedene du blir oppfordret til å tipse før du i det hele tatt vet om du får vått eller tørt. I sommer på uterestaurant bestilte jeg cava via qr-kode, og så kunne jeg velge om jeg ville legge på 5, 10, 20 eller ingen % i tips. Jeg valgte 5 % og fikk glasset mitt etter et drøyt kvarter. Hadde det skjedd på den tiden man betalte etter at bestillingen var kommet på bordet, hadde det jo ikke blitt tips i det hele tatt, når serveringen var så treg. Hva sier FP?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 20:48   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Tipser aldri i Norge. Tipsing er en uting som er med på å ødelegge arbeidet for tariffavtaler.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 21:23   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Nei.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 21:28   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tipsing

Jeg tipser ikke bud, men det er fordi jeg av prinsipp ikke tipser på forhånd. Hvis jeg hadde hatt en fast leveranse, ville jeg gitt en nyttårsgave, sånn som jeg gir til postbudet feks. Men det er litt fin konfekt e.l ikke penger.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 21:29   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Hvis det snør så tipser jeg foodora (og så kommer de i bil ... ) Tipser en vi handler hos "fast" (ok, er en stund siden nå, men vi var "stamkunder") Ellers er jeg enig med deg i at det virker "rart" å tipse på forhånd.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 21:59   #6
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tipsing

Tipser bare av og til om betaling er i etterkant og servicen har vært super, aldri på forhånd. Og det som Hyacinth sier, det er med å undergrave arbeidet med tariffavtale.
Tipsen skal også skattes av for mottaker.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-23, 22:08   #7
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.727
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tipsing

Tipser aldri på forhånd.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 00:33   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tipsing

Jeg tipser foodora og Wolt bud. De gangene jeg bestiller mat, er det som oftest så dårlig vær at jeg synes synd på dem. På restaurant tipser jeg for god service. Ofte bare ved å runde opp eller legge til absolutt Max 10 %.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 07:22   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tipsing

Nei.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 08:51   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Jeg runder ofte opp litt når jeg er ute og spiser, men ikke mye, 5 %-ish. Men bare på steder der jeg sitter ved bordet og bestiller og blir servert. Må jeg opp til disken selv tipser jeg ikke.

Jeg tipser ellers ikke, hverken bud eller andre.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 08:59   #11
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tipsing

Her skiller jeg nok litt på store kjeder og små lokalbutikker. Jeg gir ofte 5% på en lokal liten kaffebar hvor jeg kjøper takeaway, men gjør ikke det samme på Espresso House nei.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 10:26   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tipsing

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg runder ofte opp litt når jeg er ute og spiser, men ikke mye, 5 %-ish. Men bare på steder der jeg sitter ved bordet og bestiller og blir servert. Må jeg opp til disken selv tipser jeg ikke.

Jeg tipser ellers ikke, hverken bud eller andre.

Jeg gjør det på samme måte. Jeg tror ofterejeg tipser under enn over 5%.

Den gang jeg gikk med avisen fikk jeg julegave fra en del av stedene vi leverte til. Det kunne ligge en konvolutt med 50,- merket til avisbudet. Jeg husker det som en veldig følelse av å bli sett og at jobben ble satt pris på. Sånn sett burde jeg tipse litt mer. Men jeg aner ikke hvem som leverer avis og pakker for tiden. Bud på¨døra har vi sjelden. Ikke blir det det samme å tipse voksne som den følelsen jeg som tenåring fikk heller.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 10:45   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tipsing

Jeg tipser aldri. Hadde kanskje gjort det om jeg fikk eksepsjonelt god service.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 11:00   #14
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg gjør det på samme måte. Jeg tror ofterejeg tipser under enn over 5%.

Den gang jeg gikk med avisen fikk jeg julegave fra en del av stedene vi leverte til. Det kunne ligge en konvolutt med 50,- merket til avisbudet. Jeg husker det som en veldig følelse av å bli sett og at jobben ble satt pris på. Sånn sett burde jeg tipse litt mer. Men jeg aner ikke hvem som leverer avis og pakker for tiden. Bud på¨døra har vi sjelden. Ikke blir det det samme å tipse voksne som den følelsen jeg som tenåring fikk heller.

Jeg pleide å legge ut konvolutt med 50 eller 100 kroner til avisbudet på julaften, men nå har jeg sluttet av samme grunn som du oppgir.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 12:29   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg tipser aldri. Hadde kanskje gjort det om jeg fikk eksepsjonelt god service.

Jeg er veldig rask med å fortelle dem det eller å sende en mail og takke for det hvis jeg får eksepsjonelt god service. Det kan skje opptil flere ganger i måneden. Det koster meg lite og jeg tror det betyr utrolig mye. (Ikke økonomisk, dog, isllfall ikke i direkte forstand.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 15:49   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Jeg tipser alltid på kafeer og restauranter, og legger også til på forhånd de gangene man må betale på forhånd. Jeg er klar over at man ikke «må» i Norge, men jeg tenker også at jobben deres typisk er dårlig betalt, og at det er lagt opp til at tips skal avhjelpe dette litt. Det er ikke et system jeg liker, men det er jo ikke den enkelte servitørs eller det enkelte pizzabuds skyld.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 16:03   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tipser alltid på kafeer og restauranter, og legger også til på forhånd de gangene man må betale på forhånd. Jeg er klar over at man ikke «må» i Norge, men jeg tenker også at jobben deres typisk er dårlig betalt, og at det er lagt opp til at tips skal avhjelpe dette litt. Det er ikke et system jeg liker, men det er jo ikke den enkelte servitørs eller det enkelte pizzabuds skyld.

Det er jeg enig i, men jeg mener at systemet må fikses på andre måter. (Sikkert påvirket av å være gift med en fagforeningsmann.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 16:09   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tipsing

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er jeg enig i, men jeg mener at systemet må fikses på andre måter. (Sikkert påvirket av å være gift med en fagforeningsmann.)

Ja, jeg er som sagt enig i at systemet er feil, og jeg tror på ingen måte jeg er med på å fikse det ved å tipse. Det er ikke derfor jeg gjør det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 18:35   #19
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tipsing

Er det noe i at tipsen blir skattlagt så hardt at det nesten ikke blir noe igjen av det?

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-23, 18:36   #20
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tipsing

Jeg tipser svært sjelden, og syns det er en uting.

Svigermor tipser alltid når hun spanderer middag på oss ute på restaurant. Minst 10 %, uansett service, noe som nok er medvirkende til at vi mottas med klemmer og kyss på kinnet når vi kommer til stamrestauranten.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no