Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Lykkeland, da?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-22, 23:55   #201
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Anne Regine Ellingsæter og Ole Christoffer Ertvåg er på Nitimen nå. De snakker om Lykkeland, rollene sine, oppveksten i Stavanger og oljen og amerikanernes preg på byen. Til og med jeg som har vokst opp med dette blir litt påminnet om hvordan det faktisk var. Og jeg blir også påminnet om at miljøet i min oppvekst faktisk var unikt i Norge, og ikke slik alle i Norge vokste opp, noe som jo er fort gjort å tro. Anne Regine sier at hun aldri har visst om noe annet enn den rikdommen, og at det har føltes trygt og godt. Ole Christoffer sier at Stavanger er den byen i verden med høyest Porsche-tetthet pr innbygger, og det har jo litt kvalmt å høre. Samtidig påpeker han at innbyggerne i bunn og grunn er arbeidere, og at det ikke er en by full av drittsekker.

Interessant intervju som anbefales.

Det må jeg gjøre!

Visste du at Kristiansand takket nei til å bli oljehovedstad? Husker ikke ordrett hva som ble sagt (fått det referert av min far som jobbet i oljeindustrien her fra tidlig 70-tallet), men de trengte ikke oljen!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 10:11   #202
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Haugesund og Bergen var vel på den annen side temmelig forbanna for at de ikke ble valgt? Særlig Bergen.

Nå har de overdrevet ganske kraftig hvor ille det stod til i Stavanger, da. De hadde en livsskraftig fiskeindustri og hermetikkindustri.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 10:13   #203
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Haugesund og Bergen var vel på den annen side temmelig forbanna for at de ikke ble valgt? Særlig Bergen.

Nå har de overdrevet ganske kraftig hvor ille det stod til i Stavanger, da. De hadde en livsskraftig fiskeindustri og hermetikkindustri.

Det stemmer jo. Hermetikkmuseet finnes vel fortsatt. Kan anbefale et besøk der. En av mine forfedre jobbet i hermetikkindustrien i Stavanger.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 14:11   #204
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Vi kan saktens irritere oss over situasjonen til Anna, men oljebransjen ga tross alt mulighet for god jobb til mange som aldri ville fått samme muligheten uten. Som f eks min mor. Med lite utdannelse, men litt kurs i regnskap og sekretærarbeid. Hun steg i gradene og jobbet med regnskap, bokføring og fakturering i «oljå» i alle år, med en lønn hun aldri ellers ville hatt. Jeg hadde sommerjobb i Aker Solutions hvert år fra jeg ble gammel nok, med gode betingelser.

Men det er rart å tenke på, ja. Alt man vokste opp med og regnet for «normalt» i oljebyen. Naboene våre var et norsk/amerikansk ektepar. Han var oljeingeniør og hun var hjemmeværende og aktiv i Petroleum Wives Club. Det er deres julemarked jeg er vokst opp med å gå på!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 14:49   #205
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Petroleum Wives Club, faktisk.

Ganske så fjernt fra de to små jordbruksbydene jeg vokste opp i, i hhv Nord-Norge og Innlandet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 15:42   #206
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Jeg liker denne serien veldig godt og synes det er dårlig gjort at de ikke legger ut alle episodene samtidig. Det er vel ingen som ser på tv på den måten lenger!?!?!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 15:43   #207
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Petroleum Wives Club, faktisk.

Ganske så fjernt fra de to små jordbruksbydene jeg vokste opp i, i hhv Nord-Norge og Innlandet.

PWC finnes fremdeles. Det er en årlig PWC-messe på Sola, iallfall var det det for ikke så lang tid tilbake. Jeg så ikke det komiske i det før du lo, faktisk. For det er jo litt

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 15:49   #208
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg liker denne serien veldig godt og synes det er dårlig gjort at de ikke legger ut alle episodene samtidig. Det er vel ingen som ser på tv på den måten lenger!?!?!

Enig! Det er en del år siden alle måtte skynde seg hjem fra håndballtrening for å rekke Dynastiet liksom.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 17:19   #209
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

PWC finnes fremdeles. Det er en årlig PWC-messe på Sola, iallfall var det det for ikke så lang tid tilbake. Jeg så ikke det komiske i det før du lo, faktisk. For det er jo litt

Men nå står PWC for People Who Connect.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 17:58   #210
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Hey, jeg innser at jeg er en Petroleum Wife. Tror jeg må starte en blogg. Oljefrue, eller Borefrue, hmm..

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 17:59   #211
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi kan saktens irritere oss over situasjonen til Anna, men oljebransjen ga tross alt mulighet for god jobb til mange som aldri ville fått samme muligheten uten. Som f eks min mor. Med lite utdannelse, men litt kurs i regnskap og sekretærarbeid. Hun steg i gradene og jobbet med regnskap, bokføring og fakturering i «oljå» i alle år, med en lønn hun aldri ellers ville hatt. Jeg hadde sommerjobb i Aker Solutions hvert år fra jeg ble gammel nok, med gode betingelser.

Men det er rart å tenke på, ja. Alt man vokste opp med og regnet for «normalt» i oljebyen. Naboene våre var et norsk/amerikansk ektepar. Han var oljeingeniør og hun var hjemmeværende og aktiv i Petroleum Wives Club. Det er deres julemarked jeg er vokst opp med å gå på!

Den klubben er jo godt kjent. Det var jo også matbutikk som solgte amerikanske matvarer (Middelthon?). International School og den britiske oppstod vel også pga oljen (og Nato på Jåttå).

Jeg vokste absolutt også opp med olje på Sørlandet, men da på oljeservisesiden. Min far var med og designet helikopterdekk som helikopterne bruker på plattformene. Han dro alltid til Houston på oljemessen og kom alltid hjem med masse godteri som var gøy og spennende leker som mine venner ikke hadde.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 18:01   #212
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Tror jeg må se siste episode av sesong 1 igjen, for det var mye jeg ikke husket skikkelig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 18:04   #213
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi kan saktens irritere oss over situasjonen til Anna, men oljebransjen ga tross alt mulighet for god jobb til mange som aldri ville fått samme muligheten uten. Som f eks min mor. Med lite utdannelse, men litt kurs i regnskap og sekretærarbeid. Hun steg i gradene og jobbet med regnskap, bokføring og fakturering i «oljå» i alle år, med en lønn hun aldri ellers ville hatt. Jeg hadde sommerjobb i Aker Solutions hvert år fra jeg ble gammel nok, med gode betingelser.

Men det er rart å tenke på, ja. Alt man vokste opp med og regnet for «normalt» i oljebyen. Naboene våre var et norsk/amerikansk ektepar. Han var oljeingeniør og hun var hjemmeværende og aktiv i Petroleum Wives Club. Det er deres julemarked jeg er vokst opp med å gå på!

Helt sant Det samme gjaldt moren min. Hun fikk dekket høgskoleutdanning og jobbet seg også oppover i gradene. Til slutt endte det med en sluttavtale hun aldri ville fått i en annen bransje...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 18:28   #214
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.838
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Den klubben er jo godt kjent. Det var jo også matbutikk som solgte amerikanske matvarer (Middelthon?). International School og den britiske oppstod vel også pga oljen (og Nato på Jåttå).

Jeg vokste absolutt også opp med olje på Sørlandet, men da på oljeservisesiden. Min far var med og designet helikopterdekk som helikopterne bruker på plattformene. Han dro alltid til Houston på oljemessen og kom alltid hjem med masse godteri som var gøy og spennende leker som mine venner ikke hadde.

Jeg gikk et år på Stavanger American School som den het i 1985😃
Husker ikke når den skiftet navn til International School.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 18:32   #215
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Jeg gikk et år på Stavanger American School som den het i 1985😃
Husker ikke når den skiftet navn til International School.

Nytt for meg at den hadde annet navn før.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 20:04   #216
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Nytt for meg at den hadde annet navn før.

Den heter fremdeles Amriken på folkemunne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 20:05   #217
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men nå står PWC for People Who Connect.

Gjør det? Det visste jeg ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 20:06   #218
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Hey, jeg innser at jeg er en Petroleum Wife. Tror jeg må starte en blogg. Oljefrue, eller Borefrue, hmm..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 20:08   #219
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Kuriosa: Taco, som i norsk taco, kommer herfra. Det var oljearbeidere fra Texas som ville ha texmex som de var vant til hjemmefra, så da ble det jo importert. Tror det kun ble solgt på Middelthon i starten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 20:21   #220
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lykkeland, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Haugesund og Bergen var vel på den annen side temmelig forbanna for at de ikke ble valgt? Særlig Bergen.

Nå har de overdrevet ganske kraftig hvor ille det stod til i Stavanger, da. De hadde en livsskraftig fiskeindustri og hermetikkindustri.

På 60-tallet stod det ganske dårlig til med både fiske- og hermetikkindustrien i Stavange ble hardt rammet da råstofftilgangen avtok på grunn av overbeskatning. En kraftig strukturrasjonalisering ble gjennomført i bransjen. I årene 1955-1960 ble sysselsettingen i denne næringen om lag halvertråvarer i dalte betraktelig på grunn av en råstoffbeskatning. Byen var en av de fattigste i Norge.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no