Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Er det nå man skal røre jordbær?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 22:08   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det nå man skal røre jordbær?

Ser de selger bærene kassevis nå, til 12,50 per kurv. Hvert år tenker jeg at jeg skal handle masse og "røre", hver vinter angrer jeg på at det ikke ble gjort.

Men HVORDAN?

Og hvis noen foreslår "du bare rører dem og fryser dem!", så blir jeg litt grinete: Jeg trenger å vite:

- Skylle?
- Dele i biter?
- Hvordan røre - med hva?
- Tilsette sukker? Hvor mye?
- Koke?

altså: "Røring for dummies" - DET vil jeg ha!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:10   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Jeg venter også på billige bær. Jeg skal ikke røre, jeg skal tørke dem - der kan jeg altså ikke hjelpe deg. Jeg mener imidlertid at de blir billigere enn 12,50 per kurv utover sommeren? Noen som husker dette bedre enn meg?

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:10   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Å, akkurat dette lurte jeg på i dag også! Det eneste jeg vet, er at røring per definisjon ikke innebærer koking. Rørte bringebær er greit, for de lar seg jo mose uten videre, men ved jordbær stopper min kompetanse, gitt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:14   #4
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

:vil også vite:

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:15   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Jeg rører! Ta av hamsen på bæra, ta oppi en stor gryte/balje, ha oppi sukker og rør og rør og rør med en lang sleiv til det ikke knaser i bunnen lenger. Ha oppi egnet emballasje (halvliters jogurtbegre, sånne plastdingser som ser ut som jordbærkurver men uten hull i bunnen med plastpose over men husk da å sette pappplate mellom lagene i fryseren, eller annet du har) og putt i fryseren.

Ang. mengden sukker går jo dette på smak og behag. Jeg bruker vel ca. 1/5-1/7 sukker, rent vektmessig, men det kommer an på hvor søte bærene er og hva man planlegger å bruke det til. De siste par årene har jeg byttet ut en del av sukkeret med fruktose og da blir det jo selvfølgelig vektmessig mindre sukker.

Forresten tar jeg også noe og moser med stavmikser/blender, sånn at jeg har ferdig fin mos/coulis til desserter osv. Og til Plutten frøs jeg denne mosen også i isterninger og hadde i grøten hans.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:16   #6
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Du kan røre dem samme i mikseren og ha i frysetøy for å fryse rørte bær. Oppskriften skal stå på frysetøy-posen.

Jeg bruker også å i singelfryse bærene. Da har jeg bær og sukker i et beger og rister godt før jeg setter de i fryseren. Dette bruker om vinteren. Ha vaniljeisbiter i en stor skål. Hell over eggedisis, og til slutt tinte jordbæren med saus.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:18   #7
Nuta
tittel -en, titler
 
Nuta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 481
Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Åh, får vann i munnen bare av å tenke på rørte jordbær, DET bringer barndomsminner det!

Nuta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:19   #8
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Svigermor hiver alle bærene samt sukker opp i bollen på kenwood'en og kjører i gang med brødelte-dingsen. Etter noen minutter så er de blitt en salig mix av jordbær i små biter, store biter, saus og nesten hele bær.
Det er vel den klassiske metoden. Jeg har brukt forskjellige metoder og syntes at en av funksjonene jeg har på blenderen (Kitchen Aid) funker best. Da blir alle bitene i nesten samme størrelse. Pass på å ikke kjøre for lenge.

Hvor har du funnet så billige bær?

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:20   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Frysetøy er et morsomt ord, synes jeg. Da mine venninner innlemmet det i sitt aktive vokabular, skjønte jeg at jeg var voksen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:22   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Problemet med frysetøy er at bærene må spises for når de er tinte. Kokt syltetøy holder seg lengre, men smaker kokt syltetøy.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:22   #11
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Ja, nå er en god tid å røre bær. Nå er bærene fine og billige.

- Skylle? Ja, det er viktig å skylle og rense godt.
- Dele i biter? Hvis du ikke liker store bær i de rørte bærene dine kan du gjøre det. Hvis du synes det er ekstra godt, lar du være å dele de (jeg deler ikke)
- Hvordan røre - med hva? Jeg bruker Kenwood'en. Det blir ganske fort passende konsistens. Du trenger ikke knivblad, bare et "blandeblad".
- Tilsette sukker? Hvor mye? Smak til. Jeg synes det er best når det ikke er for mye sukker (og mange med meg er enige, om man skal dømme utfra hvor mye de lesser på vaflene).
- Koke? Nei nei!

Om du vil, kan du ha i frysepulver. Jeg pleier ikke å ha det. Det gir litt tykkere konsistens (inneholder fortykningsmiddel) og litt lenger holdbarhet (har konserveringsmiddel). Her i huset blir hver boks stort sett spist opp ganske kjapt, så jeg føler ikke noe behov for å konservere. Og så synes jeg konsistensen blir passe bare ved å røre de. Men det er nok smak og behag. Bestemoren min bruker/brukte alltid fryserpulver. Hvis du vil bruke frysepulver, står det på pakken hvor mye du skal tilsette pr kg bær, og også hvor mye sukker de anbefaler (jeg synes de foreslår altfor mye, og ville halvert i første omgang).

Lykke til!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:23   #12
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Sånn gjør jeg det:
Del bærene i to
Ha to og to kurver i foodprosessoren m eltekrok. Jeg synes ikke det gjør noe at mange av bærene blir most.
Ha i frysepulver (til mengde bær står på pakken).
Litt mindre sukker enn anbefalt på frysepulverpakken synes jeg å huske - smak til.

Evt få mor til å gjøre det for deg fordi du ikke rekker det selv

mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:27   #13
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Glemte helt å svare på: Ja det lønner seg å kjøpe nå selvom de kanskje blir enda billigere. Det er nå de mest smaksfulle bærene er. De er litt mer utvannet i smak utover sommeren.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:33   #14
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Dette har eg også tenkt å gjere. Men en ting, kor finne eg så billige bær da? Meny har til 19,50, men er det andre kjeder som er billigare.

Kva er ulempene med å ikkje bruke frysetøy?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:33   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Mosol: Det er ofte på vinterbesøk hos dere at denne angeren slår meg som hardest, så det blir eltekrok-metoden, gitt.

Takk for svar, alle!

Da fikk jeg en ting til på lista før vi drar på ferie på lørdag..

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:40   #16
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Kva er ulempene med å ikkje bruke frysetøy?

Hvis du ikke koker bærene, men bare rører dem sammen uten noe konserveringsmidel, vil de mugne gangkse fort. Derfor bruker vi frysetøy. Ellers kan du jo koke syltetly.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:42   #17
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Mugne dei når dei er fryst da?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:44   #18
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Nei, når de tiner. De tåler ikke å stå så lenge i kjøleskapet.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:46   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

De selger det utenfor alle bensinstasjonene i Oslo og Bærum nå, til 12,50 per kurv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:47   #20
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det nå man skal røre jordbær?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Nei, når de tiner. De tåler ikke å stå så lenge i kjøleskapet.

Å, sånn! Takk for svar, skal kjøpe frysetøy i morga.

Lite Oslo/Bærum her, Polyanna, men tru lommeboka overleve 19,50 også.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no