Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg har fire ferske makrell - hva lager jeg?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-07, 12:47   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fire ferske makrell - hva lager jeg?

Forslag til dagens middag mottas med takk!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 12:50   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Rens, stek, hell over masse rømme (helst seter) og server med potet, gulrot og agurksalat. Når kan jeg komme?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 12:54   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Rens, stek, hell over masse rømme (helst seter) og server med potet, gulrot og agurksalat. Når kan jeg komme?

Vær velkommen sånn i femtiden. Og takk for tips!

Tar gjerne mot andre forslag også, gjerne noen som er litt eh, mer passende for valkete kropp?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 12:55   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Drømmer om rømmesurret makrell......

Kan du shippe over evt. rester med fly (Jeg betaler en klimakvote eller to for den forurensningen det vil medføre)

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 12:56   #5
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Rømme er ikke så ille det. jeg ville stekt den med mel-salt-pepper. Det er DIGG!

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 13:01   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Drømmer om rømmesurret makrell......

Kan du shippe over evt. rester med fly (Jeg betaler en klimakvote eller to for den forurensningen det vil medføre)

Det blir nok dårlig med rester, men godt forsøk.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 13:04   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Det første jeg tenkte da du spurte hva lager jeg, var "kattemat!"

Hilsen lille meg som faktisk aldri har spist makrell, da trøndermoren var oppvokst med at makrell var en ufisk som man til nød fora katta med.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 13:06   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Inagh - mine foreldre har også et litt forkrøplet syn på makrell, det er en ufisk. Men den er da veldig sunn og sånn, og idag var den veldig billig på Meny, såe …

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 13:10   #9
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.


Tar gjerne mot andre forslag også, gjerne noen som er litt eh, mer passende for valkete kropp?

Nei, det er ikke så lett. Jeg kan ikke spise makrell uten en eller annen form for rømme. Du kan lage sausen med lettrømme da, og så helle masse vann i den rett før servering slik at den blir tynn. Da trenger du ikke så mye. Og en saftig agurksalat (press agurkene, hiv oppi litt eddik og sånt) så er du langt på vei. Avstem eventuelt med en joggetur eller to etter endt måltid.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 13:14   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Vi hadde stekt makrell på søndag. Servert med en blomkål- og potetmos (most i stavmikser, ha i smør, litt melk, krydder eller noe slikt, gjerne hvitløk) og kokte gulrøtter - og så mager kesam til. Det var nam!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 13:24   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Man slanker seg ikke når det står makrell på menyen, da faller alle hemninger!

Stekt makrell med rømmesaus, poteter, agurksalat og gulrøtter er bare det nyydeligste som finnes. Stekt løk til også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 10:02   #12
siben
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 3
siben har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Rens makrellene, strø på med forskjellig krydder, ikke overdriv. Paprikakrydder er veldig godt. Stek dem på panne, men ikke helt ferdig. Skjær poteter i biter/båter, legg dem i en illfast form. Tenk en potet til hver person, men ikke for store. Ha også grønnsaker i formen. Legg de stekte makrellene øverst, og inn i ovnen, midterste rille på 200 grader. Ferdig etter ca 20 minutter.
Server med lettrømme, eller helst mager kesam.
- Enjoy!

siben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 10:03   #13
siben
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 3
siben har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Nei, det er ikke så lett. Jeg kan ikke spise makrell uten en eller annen form for rømme. Du kan lage sausen med lettrømme da, og så helle masse vann i den rett før servering slik at den blir tynn. Da trenger du ikke så mye. Og en saftig agurksalat (press agurkene, hiv oppi litt eddik og sånt) så er du langt på vei. Avstem eventuelt med en joggetur eller to etter endt måltid.

Mager kesam er mye det samme som rømme! Og sunnere! Prøv det

siben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 10:06   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Åhhh... Drømmer om fersk nystekt makrell (rullet i mel, salt og pepper før steking), med stekepanna kokt ut med rømme, og nypoteter til, og gressløk strødd på.

*sulten*

Fersk makrell får vi ikke tak i her i Tromsø. Jeg er skikkelig misunnelig, for det er noe av det beste jeg vet.

  Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 10:09   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

tar makrellfileter i mel,salt og pepper
Stekes i mye smør

Når fisken er ferdig stekt, har jeg lettrømme (ganske mye) i det stekte smøret og lager en slags saus av det

Serverer nypteter og aguraksalat til

Namnam

Det er min mors oppskrift og makrell er bare nydelig

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 10:21   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Jeg liker best å steke makrellen snudd i mel, salt og pepper, og ha rømmen ren og hvit ved siden av. Og så nypoteter og agurksalat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 10:35   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av siben, her.

Mager kesam er mye det samme som rømme! Og sunnere! Prøv det

Mager kesam er et supert produkt! Vi bruker det masse.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 12:50   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Takk for deltagelse. Det endte opp med at jeg ikke gadd å lage middag, men overlot det til helten. Han panerte den og stekte den i smør. Ved siden av ble det en god potetsalat med agurk og kesam.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 11:01   #19
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Makrell? *hvisker* kattemat?

Neida, jeg tøyser, men makrell er ikke det beste som finnes i verden. Sprøstekt i panna med masse salt og pepper på, og agurksalat og nykokte poteter kan gå an

  Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 11:08   #20
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fire, ferske makrell - hva lager jeg?

Jeg skal ha fersk makrell til middag i dag, og jeg gleder meg som en unge. Det er så fantastisk godt!

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no