Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Taco fra bånn

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-07, 15:15   #21
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Taco fra bånn

Dere som ikke har prøvd det må teste ut rosépepper, jeg bruker hele som jeg knuser i morteren. Det gir veldig god smak.

Oregano forbinder jeg med pizza, men det betyr jo ikke at det begrenser seg til pizza. Assosiasjonen skriver seg fra den gangen familien min på 80-tallet brukte salt, pepper, hvitløkssalt, oregano og HP-saus som eneste kryddere... Ikke i taco riktignok, for det var jo ikke oppfunnet.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 15:44   #22
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Taco fra bånn

Man kan godt bruke kjøtt i biter i steden for kvernet. Som krydder tar man vel det man liker og syns passer for anledningen, det gjør i hvert fall jeg. Men når temaet er "Taco fra bånn" hvorfor snakker ingen om å lage tortillaene selv? Det er jo kjempegodt og ganske enkelt.

4 dl finmalt hvetemel
3,5 dl maismel
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
Bland alt sammen.

50 gram delfiafett e.l. smuldres inn i det tørre.
2-4 dl. lunktent vann arbeides litt etter litt inn i deigen som knas til den blir myk og elastisk. Det skal være nok vann til at deigen er fuktig, men ikke klebete. Melet er av og til litt fuktig, derfor det upresise målet på vann.

Dette er nok til 12 tortilla. Tortillaene stekes på begge sider på en litt mer enn middels varm takke (eller på gammeldags svartovn slik vi måtte i nødsfall en gang) . For å holde dem elastiske og fuktige etter steking pakker du dem inn i et fuktig håndkle etter hvert som du steker dem.

Diameter på 15 cm gir små, men tykke tortilla, mens en diameter på 20-25 cm gir tynne tortilla.


Sist redigert av Strå : 22-07-07 kl 16:08.
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 16:32   #23
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Taco fra bånn

Takk for oppskrift, Siw!

Grunnen til at jeg ikke spør om tortillaoppskrift er enkelt og greit at jeg ikke gidder å bruke tid på det nå. Dem kjøper jeg heller. Jeg kunne selvfølgelig laget all mat fra bunnen av, men begrenser meg til noen retter. Likevel er det artig å teste ut å lage tortillaer selv, men det må bli en gang jeg har tilgang på takke.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 21:05   #24
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Taco fra bånn

Har akkurat laget tacosaus fra bånn og den ble kjempegod:

500 g karbonade
1/2 hakket rød chili
hakket koriander
et hakket fedd hvitløk

alt stekt sammen og deretter blandet med
en boks Polpa (moset tomat)
spisskummen
MexMix fra Krydderhuset (krydderblanding kjøpt hos vår tyrkiske grønnsakshandler)
bittelitt salt

La det koke på lav varme en god stund, så sausen blir tykk og fin.

Takk for tortillaoppskrift, SiwH. Skal absolutt prøves.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no