Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-07, 09:10   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Jeg har masse grønnsaker i huset, men reiser snart på ferie, så jeg må bli kvitt dem på et vis. Jeg tenkte kanskje å lage kjøttsaus/kjøttgryte eller noe og fryse ned, men jeg er så dårlig til å improvisere. Så hva kan jeg lage av følgende:

8 sjalottløk
1 rød paprika
1 squash
1 stor purre
2 poser gulrøtter
3 chili
masse hvitløk
1 bunt reddiker
1 kålrabi
masse poteter

Jeg antar at reddiker, kålrabi og poteter kanskje ikke hører hjemme i en kjøttsaus/-gryte, men resten må det da gå an å få brukt opp.

Så - noen forslag? Jeg er ingen kjøkkengudinne, så jeg trenger relativt detaljerte oppskrifter ...

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:18   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Jeg ville kanskje lagd to ting, en gryte med poteter, gulrøtter og kålrabi, og en annen med resten. Reddikene ville jeg brukt rå, tror jeg, har et fjernt minne om reddiker i en varmrett som ikke fungerte så veldig bra (for å si det mildt).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:29   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg ville kanskje lagd to ting, en gryte med poteter, gulrøtter og kålrabi, og en annen med resten. Reddikene ville jeg brukt rå, tror jeg, har et fjernt minne om reddiker i en varmrett som ikke fungerte så veldig bra (for å si det mildt).

Ja, jeg tror heller ikke reddiker fungerer så bra i varmmat.

Men har du noen konkrete forslag til hva jeg kan lage da? :kan ikke tenke sjæl:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:32   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Dette http://pratekompaniet.net/forum/show...ight=aubergine var min løsning på et lignende problem i sin tid.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:39   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg ville kanskje lagd to ting, en gryte med poteter, gulrøtter og kålrabi, og en annen med resten.


Kan man fryse en gryte som er potetbasert?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:42   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Potetbaserte ting kan vanskelig fryses, bortsett fra om du lager raspekaker med rotgrønnsaker. Da kan kakene stekes og fryses ned. reddiker bør absolutt ikke varmebehandles. De blir bitre og fæle. De funker best i salat.

Hvis du ikke skal reise bort mer enn en uke eller to så holder rotgrønnsaker seg greit i kjøleskap. Kålrot og gulrøtter tåler tid i kjøleskap, det samme gjør poteter.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:42   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Jeg pleier forresten å begave naboer med sånt som ikke tåler lagring. Da blir de så glade atte!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:46   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg pleier forresten å begave naboer med sånt som ikke tåler lagring. Da blir de så glade atte!

Hvis jeg ikke rekker å lage noe, så blir det nok en bærepose eller to til naboen, ja. Men jeg satser på å lage noe à la det banana linket til og så får vi se om jeg ikke kan bruke kålroten og det meste av potetene før vi reiser. Jeg kan jo lage mos? Da går det jo uansett med uante mengder poteter.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 09:53   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvis jeg ikke rekker å lage noe, så blir det nok en bærepose eller to til naboen, ja. Men jeg satser på å lage noe à la det banana linket til og så får vi se om jeg ikke kan bruke kålroten og det meste av potetene før vi reiser. Jeg kan jo lage mos? Da går det jo uansett med uante mengder poteter.

Mos med potet, kålrot og gulrot er kjempegodt! Med melk og en god smørklatt, og masse pepper og passlig med salt. Yummi!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 10:00   #10
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Altså - innimellom lager jeg en kjøttform som er slik:
Ca 500g karbonadedeig - brunes med 1-2 løk og evt litt raspede gulrøtter
Slenger oppi en eller to bokser hermetiske tomater og litt hvitløk og lar det koke en liten stund (så lenge en gidder).
Legges i ildfast form og legg et lag potetstappe over. Et lag med ost på toppen før du setter det i stekeovnen til osten er gylden og det bobler litt i kantene. Knallgod kjøttform!

Jeg kan absolutt forestille meg at alle grønnsakene du har (bortsett fra reddikene ) gjør seg ypperlig i en noe utvidet kjøttform. Potetstappen ville jeg utvidet til å bli en potet/kålrabistappe. :tenker høyt:

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 10:02   #11
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvis jeg ikke rekker å lage noe, så blir det nok en bærepose eller to til naboen, ja.

Og hvis naboen ikke er hjemme er jeg sikker på at du finner en mamma i bhg som liker grønnsaker

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 10:13   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Og hvis naboen ikke er hjemme er jeg sikker på at du finner en mamma i bhg som liker grønnsaker


Å? Jaså? Hvem da??


__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 10:18   #13
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Å? Jaså? Hvem da??







Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 10:29   #14
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan jeg lage en god kjøttsaus/gryte av dette?

Kjøp svin og oksekjøtt, kuttes i terninger og brunes med biffkrydder

Kutt løk, paprika, purre hvitløk gulrøtter i terninger og stek i biffkrydder

Stek litt og litt av gangen, tømmes i en kjele etter hvert.

Lag saus av poser med peppersaus og sjysaus og ha i kjelen.

La det koke til gulrøttene er ferdige, server med ris og salat.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no