Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er en vara?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-13, 17:03   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hva er en vara?

I klassen til et av barna mine har det vært veldig vanskelig å få foreldrene til å ta verv. Jeg endte opp som klassekontakt i både første, andre og tredje klasse for det var helt umulig å få noen andre til å stille opp. Siste året hadde vi ikke vararepresentanter, for ingen gadd. Jeg ordnet til juleavslutning alene, med influensa, siden den andre klassekontakten lå hjemme og kastet opp. Etter dette ble jeg litt lei av å være klassekontakt, må jeg innrømme.

Læreren spør alltid etter frivillige, det er ingen som melder seg, og etter 5 ubehagelige minutter der alle sitter og stirrer ned i gulvet så ser hun bedende på meg og jeg synes det er veldig, veldig vanskelig å si nei da. Men nå i fjerde klasse klarte jeg å si nei, selv da jeg ble spurt direkte. To andre ble til slutt overtalt og jeg var så fornøyd at jeg med største glede påtok meg å være vara. (Vi MÅ jo ha en vara, jmf erfaringer fra juleavslutningen). Og det var jeg egentlig veldig fornøyd med, helt til jeg fikk beskjed fra FAU om at både klassekontakter og vararepresentanter har obligatorisk oppmøte på planleggingsmøter og vil bli pålagt oppgaver i forbindelse med flere sosiale tilstelninger utover året. Si meg, er ikke vara per definisjon en som stiller opp når den egentlige representanten er fraværende? Er det vanlig rundt omkring at vararepresentanter har oppgaver utover å stille når klassekontakten ikke kan? Dette er nytt hos oss og det kom ingen advarsler i forkant.

  Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 17:06   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en vara?

Hos oss har vara noen oppgaver + møter vi skal delta på, men færre enn "hovedrepresentanten". Informasjonen om dette før vi ble valgt kunne vært bedre.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 17:47   #3
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er en vara?

Her stiller vara på FAU- møter om klassekontakten ikkje kan, og er med på arrangement som heile FAU har. Då er det snakk om julegrantenning, evt. foredrag som vert arrangert o.l.
FAU har heldigvis ikkje ansvar for 17. mai og juleavslutning, og det er i grunn deiligt.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 17:50   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.524
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en vara?

Hos oss er vara invitert til alle FAU-møter og oppfordres til å bi med i arbeidsgruppene. Det er bedre å fordele oppgavene utover mange, enn at få sitter med mye er vår teori. Folk er generelt engasjerte på vår skole.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 17:54   #5
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.912
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er en vara?

Jeg er vara og blir innkalt til alle møter. Jeg må også stille opp på arrangementer og andre ting som skjer.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 17:58   #6
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er en vara?

Hos oss har ikke vara hatt andre oppgaver enn å steppe inn for hovedrepresentantene ved behov. De har vært innkalt til første FAU-møte på høsten og har vært invitert på tilstelninger for FAU. Det klassen/trinnet får ansvaret for ifht. planlegging av aktiviteter og organisering er det hovedrepresentantene som gjør. Organisering av sosiale treff/avslutninger på trinnet går på gruppevis omgang hos foreldrene, uavhengig av hvem som er klassekontakt.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 18:00   #7
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.900
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er en vara?

Da trekkes det fra klasselisten om ingen vil stille, og de som har vært er utenom trekningen. Hos oss er en vara egentlig en fungerende klassekontakt sammen med "hoved", også er det automatisk opprykk året etterpå så i realiteten er man klassekontakter 2 år på rad.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 18:05   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.163
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en vara?

Jeg er vara-representant til FAU i snuppas klasse. Jeg stiller hvis ikke han andre kan. Men jeg får alle møtereferat og sånt, slik at jeg er litt oppdatert.

Hos oss skilles det på festkomité og FAU-representanter, og det er lett å finne frivillige til alle roller.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 18:06   #9
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er en vara?

Skolen her har forresten begynt å lage liste allerede på første foreldremøte i første klasse der alle må skrive seg opp hvilket år de kan tenke seg å være klassekontakt eller vara. Det syns jeg er genialt. Da må alle bidra, og man slipper at det er de samme som må stille flere år på rad. (Med mindre man har lyst.) Det har blitt vesentlig bedre oppmøte på foreldremøtene på våren etter dette.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 18:35   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.888
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en vara?

Varaen skal stille opp når noen av de faste ikke kan komme. Vi har fire klassekontakter i hver klasse. En er hovedklassekontakt og FAU-medlem. De tre andre har sine oppgaver (juleavslutning, sommerfest, etc.) og så er de varaer til FAU. De fleste av dem stiller jo da aldri på ett eneste FAU-møte.

I andre foreninger jeg har vært borti har man hatt en uskikk på at varaene ble forventet å stille på alle møter. Da hadde de ikke en gang stemmerett så lenge styret var fulltallige. Dette har vi fått endret på nå slik at de har møterett om de vil, men kun møteplikt når en av de faste er syke.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 19:28   #11
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er en vara?

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Skolen her har forresten begynt å lage liste allerede på første foreldremøte i første klasse der alle må skrive seg opp hvilket år de kan tenke seg å være klassekontakt eller vara.

Det synes jeg var en veldig smart løsning.

  Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 19:39   #12
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.380
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en vara?

Her trekkes det også fra klasselisten, og etter mitt forslag var de som har stilt før (både en og to ganger) utenom trekningen. Vara er selvsagt reserve for den som er hovedrepresentant.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 20:51   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.355
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en vara?

Her stiller vara kun når representant ikke kan. Min vara har jeg ikke hørt et pip fra, det er mulig han håper at jeg har glemt at han finnes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 21:16   #14
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er en vara?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her trekkes det også fra klasselisten, og etter mitt forslag var de som har stilt før (både en og to ganger) utenom trekningen. Vara er selvsagt reserve for den som er hovedrepresentant.

Dette hadde jeg likt. Jeg begynner i klassen din!

  Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 00:34   #15
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er en vara?

Jeg hadde blitt rimelig muggen, viss jeg som vara fikk beskjed om at man måtte stille på alt av møter, og i tillegg fikk egne oppgaver.

Jeg har vært borti at jeg har fått/påtatt meg oppgaver som vara i forbindelse med at jeg var på et møte (og strengt tatt kunne unnslippe fordi oppgaven var langt frem i tid).

Jeg vil si at gjengs oppfatning av vara er at man stiller opp dersom valgt representant ikke kan møte. Unnviker man fra dette, har man strengt tatt flere representanter i styre og stell?

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 06:41   #16
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.303
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er en vara?

I vår bhg stiller vara hvis hovedrepresentant ikke kan. Innimellom kaller styre inn alle for å få en så bred diskusjon som mulig.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 08:38   #17
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er en vara?

Det er ikke det at jeg er i mot at denne representanten får oppgaver og ansvar utover å steppe inn for hovedrepresentanten, men tittelen vara blir jo da misvisende hvis jeg har rett i definisjonen i HI.

  Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 09:13   #18
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.525
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er en vara?

Hos oss gjør ikke varaen noe annet enn å gå på FAU-møte hvis klassekontakten(e) ikke kan. I klassen til eldste er det også sånn at varaen "rykker opp" til klassekontakt etter at man har vært vara - men man må ikke hvis man ikke har anledning.

Ang andre oppgaver som avslutninger og sånt delegerer man, klassekontaktene gjør ikke alt alene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no