Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva serverer dere i bursdager?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-09, 09:40   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva serverer dere i bursdager?

Vi har skikkelig bursdagshøytid på høsten. Jeg har bursdag i august, tvillingene i september, eldstemann i oktober + mann og mellombror i november.

Vi gjør ikke noen stor feiring ut av meg og mann sin bursdag, bortsett fra runde tall. Foreløpig har bare eldstemann hatt barneselskap, har bestemt oss at de kan få det fra 4-årsdagen sin (hun er 6,5 år nå). Dermed før mellombror første barneselskap når han blir 4 i november. I min mening har det ikke vært nødvendig, ei heller noe de har savnet når de har vært yngre.

Slik har vi gjort med feiringene til nå:
Eldstemann: Barneselskap med diverse barn fra barnehagen på kryss av avdelingene, barn på samme alder som hun leker med. I fjor hadde hun alle jentene i klassen pluss noen naboer og en venninne fra barnehagen. Siden det er veldig mange muslimer i klassen, blir mat ofte en utfordring. Vi lagde pizza i fjor i tillegg til de ørten pannekakene svigermor stekte (det var nesten bare pannekakene som ble spist ).
Familieselskap: Vi slår sammen alle barna og har et selskap med familien. Hvis vi inviterer alle i nærmeste familie, pluss en onkel og tante av mannen min, som har en datter på alder med vår eldstemann, så blir vi 28 stk. Til vår leilighet er det da ikke plass til flere, venner og sånn. Vi har brukt å servere en enkel middag, enten pølser eller pizza etterfulgt av kaffe og kaker.
Venneselskap: Siden familien blir en full leilighet, har vi et eget selskap hvor vi inviterer venner med barn. Da feirer vi også alle barna. Dette er koseselskapet. Da lager vi gjerne litt ekstra god mat, etterfulgt av kaffe og kaker her også.

Familieselskapet er ofte en litt slitsom affære med en svigermor som ofte er i full gir, småstresset og litt slitsom. I tillegg har vi den rivaliserende moren min, som hele tiden skal være bedre enn svigermor og gjerne markere sitt territorie. To av fetterne til barna våre kommer ofte i småkrangler med vår eldstemann, fordi de utestenger henne fra leken. To av kusinene kommer gjerne og ber om et eget rom de kan leke på alene. (har 4-roms leilighet). I år vurderer jeg sterkt å kutte middagen i dette selskapet og bare ha kaffe og kaker. Slik det er nå, går vi bare og serverer, tar oppvask, rydder og stresser i dette selskapet. Selv om vi har papptallerkener, blir det mye å gjøre. Har vi bare kaffe og kaker, blir det kun en servering og vi kan gjøre alt klart til det på forhånd. Vi får får slappet mer av og heller kost oss, og ikke minst - vi blir kvitt gjestene litt tidligere.

Hvordan bruker dere gjøre det med feiringer av bursdager i familien deres?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 10:25   #2
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Vi har også to høstbarn.

Gutten har hatt barneselskap, med barn han leker med fra barnehagen i tillegg til etpar venner han har fra barselgruppa.
Jenta er så liten, så hun har ikke hatt barneselskap enda (kanskje nå til høsten).
Serverer gjerne pizza,en 'hovedkake' (en som er litt stas, sjørøver/fotball e.l.), og boller og kanskje gélé. På slutten har vi fiskelek/letelek hvor barna leter etter en pose med noe rart.

Voksenselskap pleier bestå av mine foreldre, min bror m/følge og ei venninne (hun regnes som en tante for barna) og hennes familie.
Da er det kaffe og kaker. Mannens foreldre bor litt unna, så de kommer gjerne en helg midt i mellom de to bursdagene.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 10:43   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Sånn du beskriver det hadde jeg glatt hoppet over middag og kun invitert på kake.
Det høres en smule slitsomt ut for å si det mildt.

Her er bursdagene nokså spredt med unntak av at jeg og mannen har bursdag med 5 dagers mellomrom (som i grunnen bare er veldig praktisk). Vi har ett vårbarn og ett høstbarn.

Hva vi gjør ut av bursdagene varierer fra år til år.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 11:54   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Ja, jeg hadde bare invitert til kaffe og kaker til et tidspunkt det er naturlig at gjestene har spist mat før eller etter selskapet. Det er jo lurt at dere slår det sammen.
Det går også an å begrense antall barn i barneselskapene, og der har vi noen ganger hatt kun kaker, brus og godteri (skattejakt). Vi har begrenset tiden til 2 timer, og det går ganske fort med mye frilek og litt organisert.
Vennebursdagen går også an å gjøre enklere, ved å invitere til ute med grilling f.eks, slik at barna har mer rom til å bevege seg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 12:02   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Hos oss går det dårlig å blande barn fra barnehage og venners barn, andre naboer etc. Det blir sjalusi. Ene jenta i bursdagen vi hadde sist ville ta med seg gaven sin hjem igjen da jenta vår (bestevenninna hennes i barnehagen) lekte med en tidligere nabo hun ikke hadde sett på lenge. Så det gidder vi ikke mer.

Vi har ikke så stor familie. Eller jo hvis alle kommer, men det er kun et annet barn. De som bor nærmest får kaffe og kaker, noen kommer lenger fra. Da er det enten pølser eller evt karbonadesmørbrød. Noe veldig enkelt, og kun for at de skal bli mette ikke for at det skal være hverken festlig eller fancy. Det er når kakene tas fram at selve feiringen begynner.

Så til høsten hos oss skal vi ha 6-årsdag: Da tipper jeg det blir to barnebursdager: en med venners barn, naboers barn osv. En jentebursdag fra klassen, samt en med familien. Og jeg skal ikke ha det tre dager på rad, det har jeg ikke psyke til.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 12:04   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Er det forresten noen som har hatt utebursdager på vinteren?

Kanskje det hadde vært hyggelig å møtes i akebakken? Ha tomatsuppe eller pølser på termos og muffins. Rett og slett gjøre det så enkelt?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 12:05   #7
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Vi har det jevnt spredt utover hele året. Christian har hatt alle bursdagene sine her hjemme bortsett fra 1 gang som vi hadde det på Mcdonald. I år skal han ha det på Freialand så det blir stas. Vi voksne har hatt det helt rolig på bare hatt besøk til kake.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 16:31   #8
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Er det forresten noen som har hatt utebursdager på vinteren?

Kanskje det hadde vært hyggelig å møtes i akebakken? Ha tomatsuppe eller pølser på termos og muffins. Rett og slett gjøre det så enkelt?

JA!! Utebursdag er toppers, hele året!
Har ikke hatt det for noen av mine, men har vært i det - opptil flere ganger.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 16:44   #9
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hva serverer dere i bursdager?

Vi varierer litt etter lyst og humør. Dvs. i storesøsters bursdager midt på sommeren inviterer vi til grillmat etterfulgt av kaker og kaffe. Det blir det nok i lillesøster sin bursdag også (3 uker etter storesøster). Mulig slår vi sammen lillesøster, mannen og svigerfar sin bursdag som alle fyller år i løpet av 9 dager (og med hovedfokus på lillesøster).

Selv har jeg bursdag i januar, og da er det ikke alltid jeg serverer middag. I tillegg inviterer jeg ikke alltid mannens familie denne dagen, utenom svigerfar, da det blir så mange. Jeg synes litt mindre selskap er mer hyggelig for egen del, så da har jeg valgt å gjøre det på den måten.

Storesøster har forøvrig kun 1 barneselskap, hittil kun med barnehagevenner. Fetteren og niesen hennes (og evnt. tremenninger) kommer i voksenbursdagen. Vi har servert pølser. Det er ei som har cøliaki, men moren hennes sender med egen pizza (eller jeg har kjøpt). Når storesøster begynner på skolen antar jeg at det vil være muslimer i klassen. Det uaktuelt å servere mange forskjellige retter (muslimer, melkeallergi, cøliaki), så da får det bli noe de fleste tåler (f.eks vanlige pølser og kyllingpølser, evnt. pizza). Som sagt er min erfaring hittil (heldigvis) at de som har barn med allergier tilbyr å sende med egen mat.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no