Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Legges barna for tidlig, eller for sent?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-13, 13:13   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.450
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg har ikke problemer med å forstå at det passer for noen barn å legge seg så tidlig. Det jeg IKKE forstår, er de som legger barna sine halv sju, og så klager over at ungene står opp før klokka 6 neste dag.

Her er det ikke morgen før tidligst 06. Våkner de før det så får de beskjed om at det er natt. Sovner de ikke igjen så kan de iallfall ligge i senga si en liten stund til. Det problemet har vi ikke særlig ofte, den bikker som regel 06 før de våkner. Nå i helgen f.eks sov de begge dager til 7.20. Vi "klager" over at vi må opp tidlig men legger også til at slik er det bare med små barn. Vi er innforstått og enige om at det er best med rolige kvelder enn sene morgener, det er det som også fungerer i hverdagen. Men nå høres det ut som de legges fordi vi er leie men det er jo for at det er det som fungerer best. Senere legging har vist seg å bare føre til mindre søvn totalt for dem.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:24   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Her er det ikke morgen før tidligst 06. Våkner de før det så får de beskjed om at det er natt. Sovner de ikke igjen så kan de iallfall ligge i senga si en liten stund til. Det problemet har vi ikke særlig ofte, den bikker som regel 06 før de våkner. Nå i helgen f.eks sov de begge dager til 7.20. Vi "klager" over at vi må opp tidlig men legger også til at slik er det bare med små barn. Vi er innforstått og enige om at det er best med rolige kvelder enn sene morgener, det er det som også fungerer i hverdagen. Men nå høres det ut som de legges fordi vi er leie men det er jo for at det er det som fungerer best. Senere legging har vist seg å bare føre til mindre søvn totalt for dem.

Hos oss er det heller ingen som står opp før seks. Storesøster har kommet dit at kanin-klokka fungerer veldig fint, men før var det en evig roping på oss dersom hun våknet før det var "lov" med morgen. Lillesøster på såvidt ett år tar vi heller ikke ut av soverommet om hun våkner tidlig, men vi voksne får jo ikke sove likevel dersom hun våkner og "styrer".

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:30   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Her er det ikke morgen før tidligst 06. Våkner de før det så får de beskjed om at det er natt. Sovner de ikke igjen så kan de iallfall ligge i senga si en liten stund til. Det problemet har vi ikke særlig ofte, den bikker som regel 06 før de våkner.

Og det er ganske tydelig ut fra det du skriver at du aldri har hatt problemer med barn som faktisk våkner tidlig. Prøv å fortelle et barn på under halvannet at det er natt når det vil opp fem. Det er ikke rett fram altså.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 13:36   #4
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.450
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og det er ganske tydelig ut fra det du skriver at du aldri har hatt problemer med barn som faktisk våkner tidlig. Prøv å fortelle et barn på under halvannet at det er natt når det vil opp fem. Det er ikke rett fram altså.

Pass på hvem du vifter rødt flagg til. Jeg har aldri hatt sovebarn før nå ganske nylig(og vi må opp til minst ett barn minst en gang om natta pga drømmer, tissing osv). Gutten her hadde kolikk og etter det gikk det i ett. Han sov verken dag eller natt, holdt det gående flere timer hver natt osv. Lang historie. Men for å svare på det du sier om klokkeslett. Når de var så små var 5.30 målet, når de var enda mindre så var målet for hva som var morgen 05. Jeg har med andre ord altså justert det etter som de har blitt større, det skal ikke være urealistisk å nå målet. Har mange minner fra en gutt som lå på sofaen oppå meg flere netter på rappen mellom 02. og 04, tror jeg freste av meg til mannen at den gutten kom til å bli forbli limt på meg for alltid.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 14:10   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Pass på hvem du vifter rødt flagg til.

Jeg vifter rødt flagg til alle som mener det bare går an å fortelle barn at det er natt .

Storebror var forøvrig 4-5 år før vi sluttet å vurdere alt etter halv seks (også helger) som bra. Både han og lillesøster drar den på gode helgedager mot sju.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 14:27   #6
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.450
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vifter rødt flagg til alle som mener det bare går an å fortelle barn at det er natt .
.

Jeg har ikke sagt annet enn at jeg forteller mine det er natt, at de magisk alltid sovner igjen er noe helt annet. Men om jeg/de får sove mer eller ei så nekter jeg å stå opp før 06, som i gå ned på stua, kle på osv. Og som jeg har utdypa, det var ikke så "sein" grense når de var mindre. Det er mye som ikke er bare bare men skriftlig i kortversjoner er mye ganske så så rosenrødt.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no