Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et småblondt spørsmål

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-08, 21:55   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Hvorfor kommer alltid tordenværet når mannen er på jobb?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 21:56   #22
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Eller bare borte. Nå smalt og blinket det samtidig...

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 21:57   #23
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Ohoy!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 21:58   #24
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Og der har det beveget seg videre. :Puster lettet ut:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:00   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

i følge yr er det strålende sol og ingen skyer i Oslo akkurat nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:00   #26
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Sola skinner, jeg ser en regnbue, det høljer ned og det er kullsvarte skyer ute. Det kan se ut som det dro forbi uten å være rett over oss.

*facinert*

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:04   #27
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Sola skinner, jeg ser en regnbue, det høljer ned og det er kullsvarte skyer ute. Det kan se ut som det dro forbi uten å være rett over oss.

*facinert*

Her er det ihvertfall ikke forbi.
Nå høljeregner det, smeller og lyner samtidig som det blinekr i Tv`n :tror jeg går og legger meg snart:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 22:10   #28
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Nå har det passert her.. merkelig. Syntes det hørtes ut som om det kom fra Østensjø over mot Oslofjorden.. lyden er liksom bare på den ene siden av huset. Men nå forsvant det jammen meg i samme retning.

:sjekkehørselen:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 23:27   #29
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Bare for å være rettelig nerdete: lyd beveger seg i en fart av ca 300 m/s. Hører du lyden av tordenskrall 3 sekunder etter at du så lynglimtet, er nedslaget 900-1000 m unna.
Jeg bor lavt i Oslo, og satser på at kirkespir og annen herlighet tar unna eventuelle nedslag i nærheten, så her er alt kablet og klart gjennom hele stormen.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 23:32   #30
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Hadde jeg hatt med meg kamera på joggeturen i stad, kunne jeg tatt et kult bilde av både kveldssol og tordenvær over Vålerenga i stad, og hadde det vært i forrige uke, kunne jeg deltatt i fotokonken med kontrast-bilde! Men, akk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 00:07   #31
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Jeg er også blond på dette området, men jeg trodde at dra-ut-kontakten-greia kom an på hva slags strøm man får? Ja, altså på hvilken måte. Noen får vel fra under bakkenivå, og noen fra sånne eh.. strømmaster eller noe. Under-jorda-strøm skal vel ikke være farlig? Jadda. Jeg bare mimrer litt fra barndomsdagene med hytte i skogen, og skitredd fastboende nabo som var "den siste på linja". Der ble kontaktene dratt ut hvis man kunne skimte en grå sky i det fjerne. Husker at jeg ble livredd når flammene sto ut av kontaktene på veggen.

Jeg har vokst opp med å dra ut kontakter ved voldsomt tordenvær, men har ikke ført tradisjonen videre.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 00:11   #32
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Her gikk det faktisk en sikring i dag..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 00:11   #33
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Sitter man på stasjonær pc, så bør man også koble fra telefonledningen fra pc`n... Et lynnedslag i telenettet har pulverisert mang en pc, selv om de har vært koblet fra el-nettet

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 00:17   #34
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er også blond på dette området, men jeg trodde at dra-ut-kontakten-greia kom an på hva slags strøm man får? Ja, altså på hvilken måte. Noen får vel fra under bakkenivå, og noen fra sånne eh.. strømmaster eller noe. Under-jorda-strøm skal vel ikke være farlig? Jadda. Jeg bare mimrer litt fra barndomsdagene med hytte i skogen, og skitredd fastboende nabo som var "den siste på linja". Der ble kontaktene dratt ut hvis man kunne skimte en grå sky i det fjerne. Husker at jeg ble livredd når flammene sto ut av kontaktene på veggen.

Jeg har vokst opp med å dra ut kontakter ved voldsomt tordenvær, men har ikke ført tradisjonen videre.

Hvis lynet slår ned din strømleveranse, så spiller det ingen rolle om du får strømmen inn til huset i bakke eller luft... Det smeller like jævlig åkke som, og den påkjenningen det medfører i dine kabler, er like ødeleggende...

Men, kluet er at det skal mer til før det slår ned i bakkeliggende kabler...

Husker selv når jeg var lita, og alt av både elektrisitet og telefon lå i luftnett. Stikkflammene sto ut av veggene, og telefonen sto op hoppet på bordet, så snart det var torden i området. Og jeg var like vettaskremt hver gang...

Det skjer heldigvis ikke ofte nå, takket være bakkenett, både på strøm og telefon, men vi tar ut alt her uansett, hvis tordenværet er nære. Spesielt på tv og data, så skal det utrolig lite til før utsyret går til helvette. Et lite spenningsjokk er nok...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 09:18   #35
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

vi hgar overspens værn på alle kontakter. blir tv`en øddelagt av lynnedslag og vi ikke har overstepsværn så får vi ikke ny på forsikringen og vi får rabatt for hver kontakt som er sånn

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 10:00   #36
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.023
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Jeg har også et spørsmål. Jeg var ute og gikk tur på Ekebergsletta med en venninne i går da stormen kom. Etter hvert skjønte vi at det hastet med å løpe tilbake til henne for å komme i ly. Da måtte vi løpe gjennom en slette med div. metalliske fotballmål. Ville disse ha trukket til seg lynet? Altså hvis lynet hadde vært nærmere da vi løp gjennom dem, ville det ha vært farlig?

Heldigvis kom ikke lynet til oss før vi var i hus - men der var det nok bare 100 m unna (det var en merkelig freselyd før det ene nedslaget, der vi ikke rakk å telle til 1). Lynet kverket ihvertfall modemet og to sikringer i huset.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 10:42   #37
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg har også et spørsmål. Jeg var ute og gikk tur på Ekebergsletta med en venninne i går da stormen kom. Etter hvert skjønte vi at det hastet med å løpe tilbake til henne for å komme i ly. Da måtte vi løpe gjennom en slette med div. metalliske fotballmål. Ville disse ha trukket til seg lynet? Altså hvis lynet hadde vært nærmere da vi løp gjennom dem, ville det ha vært farlig?

Heldigvis kom ikke lynet til oss før vi var i hus - men der var det nok bare 100 m unna (det var en merkelig freselyd før det ene nedslaget, der vi ikke rakk å telle til 1). Lynet kverket ihvertfall modemet og to sikringer i huset.

Samme skjedde her.. rakk akkurat røske ut modemet.. bor like ved..
Jeg har alltid lært at man ikke skal være på sletta under torden.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 10:45   #38
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Tror det kommer fra Østensjø/Nordstrand ca.. ?

Akkurat på tidspunktet du skrev denne meldingen hadde jeg slått på tv'n og skulle til å rokke, da det lynte og tordnet på samme tid én gang. Jeg satte jo på tv'n i den tro at siden det ikke regnet her, så var ikke tordenværet sååå nærme... Men jammen meg tok det ene smellet en sikring og det ble mørkt i stuen.

Så da har jeg lært noe nytt om tordenvær - det trenger ikke regne for at tordenværet skal være veldig i nærheten...

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:15   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et småblondt spørsmål

Jeg husker en ganske absurd opplevelse en gang jeg var på Veitvet, og jeg omtrent ble omkranset av lavtliggende torden og lyn. Der jeg gikk var det ganske ubeskyttet og høyt, og det skrallet så høyt at jeg måtte holde meg for ørene, og lynene lyste rundt meg. Jeg var veldig fascinert og hadde dermed ikke vett på å bli redd, men det kunne nok godt ha slått ned rett ved der jeg gikk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:20   #40
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Et småblondt spørsmål

Det er ikke sikkert at det hjelper å dra ut kontakter heller, forresten, EMP kan jo forekomme alikevel.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no