Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-13, 11:51   #621
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Nå er tulipanene i tønnen min ferdig med blomstringen. Hva skal jeg gjøre med dem nå? Jeg har jo lyst til å bruke tønnen til noe annet. Graver jeg dem opp og legger dem i boden, eller klipper jeg dem ned og planter innimellom dem og satser på at det skjuler nedklippet?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 12:22   #622
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Dersom tulipanstilkene er klare for å nappes, eller hva man skal kalle det så holder det med et lite napp/rykk, så løsner stilken fra løken. Prøv. Evt vri bittelitt og se om stilken løsner. Dersom den ikke løsner så må du vente noen dager og prøve igjen. Bort med bladene også, ja.
Bare la løken være oppi der og plant som du vil.

Jeg har ikke sådd noe ringblomster i år men det har kommet opp noen ringblomstblader her og der fordet så de har faktisk sådd seg selv på frø fra i fjor. Litt morsomt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 14:02   #623
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg har plantete plommetre (Opal). Tenk, endelig eget plommetre! Men så lurte jeg litt på om jeg egentlig burde kjøpt to, og har forstått det sånn at det ikke er nødvendig, men en fordel, eller?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 14:26   #624
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Med mindre du spiser 20kg plommesyltetøy i året er det ikke nødvendig med to trær. Dvs, det blir vel omtrent 20kg plommen på vårt ene tre.
Vi har et plommetre, og det er lassevis. Enorme mengder! Men det er et tre av eldre dato da. Vet ikke om det har betydning.

Vi flytter stauder fra et bed til et annet for tiden. Jg er mer eller mindre ubrukelig, men har da snakketøyet i orden slik at mannen jobber som jeg vil.
Så får vi se til neste år om jeg blir fornøyd. Ønsker meg egentlig ugressfritt bed. Men det er utopisk om jeg ikke fyller på med bark, og det vil jeg ikke ha overalt...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 14:31   #625
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Mjau: Vi plantet to plommetrær for tre år siden. På det ene har vi ennå ikke fått plommer. På det andre startet det med fem plommer for to år siden og 11 plommer i fjor. Så jeg tror at man ganske trygt kan plante to trær uten å bli oversvømmet av plommer det første 10 årene i hvert fall.

Noen plommetrær er selvbestøvende, andre trenger et tre til i nærheten. Det skal stå på lappen på treet om dere fremdeles har den. Hvis ikke kan helt sikkert et hagesenter hjelpe deg. Og, om man bor noenlunde sentralt, så vil der vel alltid være plommetrær i nærheten sånn at bestøvingen er sikret.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 14:44   #626
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Liten påminnelse til blomsterbedene; nå er det siste sjanse til å plante en del sommerblomster. Ikke at et er en fast frist for planting av drevne (ferdigkjøpte) planter, men ut i juni en gang blir utvalget mindre og prisene høyere. Heldigvis er det alltid noe å finne, men typisk sommerblomster som margeritter, løvemunn petunia, surfinia, lobelia, alyssum, blomkarse og blomsterert i småpotter bør i jorden nå. Det er fremdeles godt utvalg i butikker og ulike hagesentre.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 14:59   #627
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Tulipaner i potte graver du opp og lar tørke med alt det grønne intakt. Når det er tørket kan du klippe av det grønne og stappe løken ned i jorda igjen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 15:00   #628
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Hva med påskeliljer?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 15:02   #629
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg gjør det med alle løkblomster jeg ikke orker/kan la visne ned der de står.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 15:07   #630
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Ja, man må finne en balanse et sted. Har man arvede løker man vil ta vare på er beste måte å gjødsle dem så snart de dukker opp om våren og la det grønne stå så lenge som mulig (så lenge det er grønt). Påske- og pinseliljer beholder ofte de grønne bladene mye lenger enn tulipaner, og steller man dem godt kan de formere seg. Ellers gjør jeg som andre nevner her, tar dem opp, legger dem i en pappeske, lar dem visne helt ned og planter dem til høsten igjen; eventuelt et annet sted i hagen.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 15:08   #631
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Tulipaner i potte graver du opp og lar tørke med alt det grønne intakt. Når det er tørket kan du klippe av det grønne og stappe løken ned i jorda igjen.

Aha. Må de ligge med jord rundt seg, eller kan de ligge bare?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 16:27   #632
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg har en hage og ikke bare villniss! snart skal jeg ut og sette det japanske kirsebærtreet i jorden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 23:30   #633
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Aha. Må de ligge med jord rundt seg, eller kan de ligge bare?

De må ligge så tørt som mulig sånn at de ikke råtner. Jeg børster vekk all jord.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 23:55   #634
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Yes! Akkurat det jeg ville høre.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 08:28   #635
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mjau: Vi plantet to plommetrær for tre år siden. På det ene har vi ennå ikke fått plommer. På det andre startet det med fem plommer for to år siden og 11 plommer i fjor. Så jeg tror at man ganske trygt kan plante to trær uten å bli oversvømmet av plommer det første 10 årene i hvert fall.

Noen plommetrær er selvbestøvende, andre trenger et tre til i nærheten. Det skal stå på lappen på treet om dere fremdeles har den. Hvis ikke kan helt sikkert et hagesenter hjelpe deg. Og, om man bor noenlunde sentralt, så vil der vel alltid være plommetrær i nærheten sånn at bestøvingen er sikret.

Og det er grunnen til at vårt malplasserte eldgamle plommetre får stå der det står. Det gir over 10 kg nydelige plommer hvert år, selv om det er krokete og rart.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 16:03   #636
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Vi har sådd plommetre som er 1cm høyt. Tenker det skal få bo inne til det blir større. Tror dere det vil bli plommer på det i fremtiden hvis vi planter det ved siden av det vi har?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 19:26   #637
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg driver og drar opp tulipaner og jordslår løkene. Jeg blander kompost i jorda og sår optimistisk sommerblomster.



Denne skal lukte veldig godt. Stock night scented.

Jeg har plantet ut ulike putedannende blomster som jeg har sådd selv.

Dianthus:


Helianthemum

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 20:25   #638
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Jeg fikk ordnet bedet langs muren, og plantet en rad av surfinia som legger seg utover kanten. De hadde store fine løvemunn på tilbud og de er nå plantet innimellom roser, delfinium, marguritter og et par andre jeg ikke kommer på navnet til i farten.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 20:45   #639
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Hvor fant du løvemunn på tilbud? Det hadde jeg i fjor, og de var bare så fine!

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 21:26   #640
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?

Det var på Fantoft hagesenter, det står Hageland på posen. Det er sikkert andre kjeder som også har det nå. Det var ulike størrelser, jeg valgte forholdsvis store planter i blomst. Det var også noen riktig store (5 liters potter minst) i knopp, men det stod ingen ting om farge og jeg syns de var litt for dyr til å kjøpe flere av. Fordelen er at sneglen liker dem ikke.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no