Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-11, 17:19   #561
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er stadig barn som er over et år som blir adoptert fra utlandet til norske foreldre. Så vidt jeg vet går det som oftest greit med disse barna.

Ergo - det burde ikke gi barna skade på liv og sjel om de kommer til Norge - og så blir bortadoptert til et par som har søkt via lovlige kanaler. Slik får barna, forhåpentlig, et godt hjem, etter å ha hatt en - forhåpentlig fin - oppvekst hos "fostermor".

Dette, ser jeg, er eneste måte å få denne saken i havn på, uten at det smaker av at heretter er det fritt fram for alle med økonomi til det å reise til India og kjøpe seg barn.


Veldig bra skrevet, og jeg er helt enig!

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 17:22   #562
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Det blir veldig interessant å høre litt mer om vilkårene for oppholdet.

Må si at jeg også ble ganske skeptisk til hennes oppførsel etter å ha sett dokumentarenen på NRK.

Jeg så også dokumentaren og satt igjen med en ubehagelig følelse.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 17:28   #563
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg håper også at disse barna blir adoptert bort til en familie i adopsjonskøen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 17:29   #564
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Jeg så også dokumentaren og satt igjen med en ubehagelig følelse.

Fortell. Jeg har ikke sett dokumentaren.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 17:34   #565
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg håper også at disse barna blir adoptert bort til en familie i adopsjonskøen.

Er det ikke mest naturlig at de kommer i et fosterhjem i første insans? Evt som kan adoptere etterhvert? Jeg vet ikke hvordan dette vanligvis gjøres f.eks. med mindreårige asylsøkere.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:14   #566
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Men når det ikke er noe annet realistisk alternativ pa sikt, så er det vel ingen grunn til å drøye det, eller skape flere uromomenter enn nødvendig?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:15   #567
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg ville da synes at det mest naturlige var at hun, som barna kjenner som sin mor, får foreldreansvar for barna dersom hun er skikket. (Omsorgsevnene hennes kjenner vi egentlig ikke til, det får barnevernet vurdere.) Man tar ikke barna bort fra sin opplevde mor for å straffe mor. Det kan umulig tjene barna. Jeg synes dere er veldig harde her nå altså. Jeg synes denne saken har vært så opprivende, jeg kan ikke forstå at den skal lokke noen avgårde til India for å mekke babyer. Jeg synes den er rimelig til skrekk og advarsel jeg. Selv om de kommer seg til Norge til slutt. Hvem tør vel gamble på noe sånt igjen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:18   #568
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Barnas beste er vel mest sannsynlig å fortsette samlivet med sin primærtilknytning, dvs Volden.

Jeg syns jo ikke moren fortjener belønning som dere andre, likevel syns jeg hensynet til barnas beste må komme foran.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:21   #569
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Men hun ble ikke godkjent som adoptivforelder, ble hun? Eller miaforstod jeg?

Dessuten handler ikke dette om å straffe mor, men om å ikke skape presedens.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:24   #570
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hun ble ikke godkjent som adoptivforelder, ble hun? Eller miaforstod jeg?

Dessuten handler ikke dette om å straffe mor, men om å ikke skape presedens.

Hun har fått endelig avslag på adopsjonen. Jeg er spent på å se om dette endelige avslaget virker eller hva som skjer.

Jeg mener også at dette i ekstrem grad handler om presedens og har ingen problemer i det hele tatt med å se for meg flere gjøre dette dersom belønningen er egenkjøpte barn. Som Volden selv sier om og om igjen i dokumentaren så var det andre som hadde gjort dette før henne.

  Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:25   #571
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg vet ikke helt om den adopsjonssøknaden ble avvist på grunnlag av at hun ikke var skikket, eller om det var fordi barna ikke var "adopterbare" - de hadde jo ingen nasjonalitet, og ingen som kunne frigi dem for adopsjon.

Og presedens kan man ikke skape ved å frata to barn sin mor. Det finnes andre måter. Og jeg vil si at det har de jo gjort ved at det ble så vanskelig å få med barna hjem. Jeg tolker også artikkelen slik at de har avklart med indiske myndigheter at surrogacy som skjer i India er Indias problem, og at Norge ikke påtar seg ansvaret. Den problemstillingen har jo ikke vært avklart tidligere.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:26   #572
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Den godkjennelsen hadde vel ikke noe med egnethet å gjøre, mer at det formelt ikke kan adopteres barn man ikke er i slekt med, når det skjer utenom den vanlige veien ? Mulig at hun har blitt avvist som vanlig søker tidligere, det kjenner jeg ikke til.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:27   #573
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Tja? Skrekk og advarsel? Jeg vet ikke det. 9 mnd svangerskap og 14(?) i India. Det er en god del kortere prosess enn en adopsjon prosess. Pluss at om saken skaper presidens så vil det ikke bli 14 mnd i India inframtiden, iom at man ikke vil måtte finne opp smutthullet flere ganger.

Det er helt klart at det er to barn med i bildet her, men det er virkelig ingen krise å få nye foreldre i en alder av drøye året. Vår sønn var det da vi fikk ham, etter at han hadde vært i et stabilt fosterhjem hos en familie fra han var født. Så akkurat "tenk på barna"-argumentet synes jeg er svakt når ungene er så små det hadde vært verre om vi snakket 3-4 år pluss. Hun ER ikke moren deres så lenge barna verken er biologisk hennes, eller har adoptert dem.

Jeg kjenner at det virkelig plager meg at man skal kunne gjøre det hun har gjort. Det strider mot absolutt alt av rettsfølese i meg, og jeg klarer vrieklig ikke å ha sympati med henne. Jeg tror ikke litt en gang på at hun ikke visste at det hun gjorde var ulovlig på alle plan. Man kan ikke være så dum, og så likevel klare å gjennomføre surrogati med donoregg og -sæd.

Det er utrolig trist om dette ender opp med å bli smutthullet for andre som ikke kan/vil gå gjennom en adopsjonsprosess. Jeg forstår det brennende ønsket om barn, men det kan ikke rettferdiggjøre at man bruker fattige kvinner fornå produsere dem.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:31   #574
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.248
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Det er helt klart at det er to barn med i bildet her, men det er virkelig ingen krise å få nye foreldre i en alder av drøye året. Vår sønn var det da vi fikk ham, etter at han hadde vært i et stabilt fosterhjem hos en familie fra han var født. Så akkurat "tenk på barna"-argumentet synes jeg er svakt når ungene er så små det hadde vært verre om vi snakket 3-4 år pluss. Hun ER ikke moren deres så lenge barna verken er biologisk hennes, eller har adoptert dem.

Mener du det er uten betydning for ett åringer å miste sin primærtilknytning ? Det er jo mange adoptivbarn som får tilknytningsforstyrrelser, og det går ikke strålende med dem nødvendigvis.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:32   #575
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.809
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg kjenner jeg er så hjertens enig med deg, Mindy.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:33   #576
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg er veldig enig med deg Mindy.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:41   #577
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg synes vi må skille mellom hva vi synes om surrogati og om denne damen har handlet spesielt ille. Surrogati er "halvveis lov" i Norge. Jeg skjønner GODT at man kan bli forvirret. Hvis du drar til USA så kan det gå ganske smooth, og man kan få foreldrepermisjon via NAV osv. Og her mikser man egg og sæd etter eget forgodtbefinnende. Det leser vi intervjuer av foreldre som har gjort i ukeblader og landsdekkende aviser. (SG og NM har sågar egne forumklubber for surrogatforeldre!) Denne indiske vrien er tricky, for her har de ikke det samme lovverket som visse stater i USA, som gir mulighet for å få navnet sitt i fødselsattesten til barnet. Det hun har gjort er klønete, og ser skittent ut i ettertid. Men at hun virkelig handlet i så ond tro er ikke sikkert, mener jeg. At hun underveis har gjort det verre for seg ved å lyve er jo ikke bra. Men dog.

At vi må ha kontroll på dette er klart. Og det får vårt lovverk ta hånd om (ved å lage system for å gjennomføre surrogatsvangerskap kontrollert i Norge, forhåpentligvis). Men nå ser folket på bjerget her hjemme også at dette er noe folk gjør, og det må vi ha et system for å håndtere. Jeg diskuterte dette faktisk med min lege i dag, som jobber med infertilitet. Som hun sa, dette har hun drøssevis av pasienter som ender opp med å gjøre! Og det klarer man ikke stoppe. Når andre vestlige land tillater det så har ikke nordmenn tenkt å sitte på gjerdet. Vi kan ikke ignorere det. Det blir som irene som ikke får ta abort. De drar til England. Og vi drar til USA (og ingen vil vel dra til India igjen).

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:44   #578
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Mener du det er uten betydning for ett åringer å miste sin primærtilknytning ? Det er jo mange adoptivbarn som får tilknytningsforstyrrelser, og det går ikke strålende med dem nødvendigvis.

Selvfølgelig er det ikke ideelt for noe barn å skifte omsorgspersoner. Men mange barn som får tilknytningsforstyrrelser, er det det? De som får det er oftest de som har hatt en turbulent start på livet med mange og skiftende omsorgspersoner, slik at de ikke har lært å knytte seg til noen og/eller ikke våger å knytte seg til noen i redsel for at disse også skal forsvinne - en forsvarsmekanisme. Jo flere brudd, jo verre.

Min 1-åring var i begynnelsen livredd for at vi skulle forsvinne, det satt i lenge, denne engstelsen for endringer. Men noen tilknytningsforstyrrelse har han ikke, og ikke har han noen minner eller tanker om det første året sitt heller, selv om vi ha en hel dagbok med tekst og bilder som forteller hvor flott han hadde det hos en familie som satte ham høyt.

Nei, det er ikke ideelt å få nye foreldre, selvfølgelig er det ikke det. Men det er heller ikke verdens undergang, og særlig ikke for barn som har hatt en stabil omsorgsbase.

Men hjertet mitt blør for disekteringen guttene. Det er skrevet mye om dem som de skal måtte forholde seg til når de er blitt voksne nok til det. Det er ikke bare-bare for alle å være adoptert, det er neppe bare-bare å bli til på dett viset heller.

Hva som er best for guttene vet jeg virkelig ikke. Men hva som er best for samfunnet er jeg ikke i tvil om. Og det er at adopsjon ct deles skjer innen for regulerte rammer som gjør at foreldre godkjennes, og at fattige kvinner ikke utnyttes fornå produsere barn for rike(re) mennesker. Barn er ingen salgsvare!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:44   #579
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Mener du at hun kunne fått til det stuntet der ved å velge USA og ikke india? Altså med fremmed egg, fremmed sæd og likevel bli stående som mor til barna?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 18:47   #580
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Stygg sak! Men denne damen skal være ganske så uskikket som mor før myndighetene tar og adopterer barna til noen andre. Det å kødde med barns tilknyttning når det ikke er nødvendig er virkelig ikke noe man bør gjøre. Jeg jobber med tilknyttninsproblematikk og det er vondt å se hva det gjør med barn og hvor vanskelig fremtidige nære relasjoner kan bli.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no