Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sier du "Syden"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet Syden?
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. 31 22,79%
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. 40 29,41%
Av og til. 61 44,85%
Brokkoli! 4 2,94%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-14, 17:07   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier du "Syden"?

Vi har akkurat kommet tilbake fra Spania, som var vårt første forsøk på sol-og-badeferie. Det skjedde riktignok ikke så ofte, men ungene ble korrigert av meg de få gangene de snakket om at vi var i "Syden". Mine unger skal i alle fall ikke komme tilbake på skolen og ikke vite hvilket land de har vært i.

For det fascinerer meg at det fortsatt finnes - og brukes - et begrep som "Syden". En ting er at det ble brukt på 70-tallet, da alt sør for Arendal var "Utlandet", og folk flest syns de var bereiste hvis de både hadde vært i Danmark og i Sverige. Men å fortsatt bruke et fordummende samlebegrep som omfatter så ulike land og kulturer som Spania, Hellas, Italia, Tyrkia og Egypt? Hvorfor!?

Så da trengs det en poll, syns jeg. Sier du Syden? Og sier du det i så fall i fullt alvor, eller bare i hermetegn? Og kommer du fortsatt til å bruke begrepet etter at det nå har blitt latterliggjort på FP?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:10   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg sier sjelden syden, men jeg sier Sydenlandet og da er det med full ironipakke og hermetegn ja. Og så sier jeg sydentur, men da er det vel med litt dårlig klang det også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:13   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg ser ikke noen grunn til å latterliggjøre uttrykket "Syden". Det sier jo bare noe om hvor i verden man har vært og hva slags ferie man har vært på.

Og jeg er rimelig trygg på at folk vet hvilket land de har vært i selv om de sier de har vært på sydenferie.

Jeg var forøvrig i Portugal på konferanse for noen uker siden. Mulig jeg må gå over til å si at jeg har i vært i Syden på konferanse på rent trass.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:14   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg ser ikke noen grunn til å latterliggjøre uttrykket "Syden". Det sier jo bare noe om hvor i verden man har vært og hva slags ferie man har vært på.

Og jeg er rimelig trygg på at folk vet hvilket land de har vært i selv om de sier de har vært på sydenferie.

Jeg var forøvrig i Portugal på konferanse for noen uker siden. Mulig jeg må gå over til å si at jeg har i vært i Syden på konferanse på rent trass.

Åh! Jeg også liker sånn omvendtsnobbing!

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:26   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.559
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg bruker det som et begrep ja. Men ofte sier jeg også konkret hvilken plass jeg mener. Ofte bruker jeg sydenbegrepet når jeg skal fortelle hvor foreldrene min er på ferie, rett og slett fordi det ikke alltid fester seg hvor de skal. Neste gang skal de til Kreta, og da sier jeg det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:26   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.908
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg har aldri sagt Syden. Jeg har alltid sagt jeg skal til [insert destinasjon].

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:27   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.034
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg ser ikke noen grunn til å latterliggjøre uttrykket "Syden". Det sier jo bare noe om hvor i verden man har vært og hva slags ferie man har vært på.

Og jeg er rimelig trygg på at folk vet hvilket land de har vært i selv om de sier de har vært på sydenferie.

Jeg var forøvrig i Portugal på konferanse for noen uker siden. Mulig jeg må gå over til å si at jeg har i vært i Syden på konferanse på rent trass.

Enig. For meg sier begrepet noe om typen ferie, og jeg kan godt snakke om "syden" generelt. I forhold til spesifikke reiser bruker jeg likevel mer presise stedsangivelser. Ungene skal f.eks. til Kreta i høst. Før reisen ble bestilt snakket vi om at de skulle til syden, etter at reisemålet ble klart har vi snakket om at de skal til Kreta.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:31   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Det sier jo mye mer om hvilken type ferie man har vært på enn hvor man har vært, synes jeg, all den tid man bruker "Syden" om land i både Europa, Asia og Afrika. Men hvis man syns et utrykk som for det meste betyr "et sted i nærheten av Middelhavet hvor man har solt seg" er tilfredstillende, så for all del. Jeg får alltid en intens trang til å spørre "Hvor er Syden?". Når folk snakker om at de skal dit.

Men "konferanse i Syden" er jo bare herlig da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:34   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 40
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Syden som begrep, stedets/landets navn når jeg vet konkret hvor det er snakk om. Aldri så nøye for min del, alt er uansett verdas største land, Utlandet.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:45   #10
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg kan bruke "sydentur" som et begrep om pakketur til varmere strøk, der sola er viktigst og ikke stedet. Vi bruker alltid navnet på landet når vi reiser med barna.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 17:50   #11
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15.037
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg sier aldri Syden.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:00   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Ikke som "syden" for et enkelt reisemål. Men jeg kunne nok sagt "da jeg var barn var vi mye i syden" for å forenkle. Syden da ville vært typiske "sydensteder" som Mallorca, Tenerife, Gran Canaria osv. Vi reiste også mye til USA, Mexico, Hawaii osv da jeg var barn. Da sa jeg aldri syden, men landet vi reiste til.

Mine egne barn sier heller ikke syden ( tror jeg ). Mener de sier land. Hellas, Thailand og så videre.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:01   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Mine unger sier syden. Men da som i betydningen "varmt sted der man kan bade". Når de vet hvor de skal sier de det.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:07   #14
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.859
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg har vært en uke på Rhodos nå og kaller det gjerne Syden. Vi reiser en del, men dette er første gang på 10 år vi har vært i Syden og det er virkelig en helt bestemt ferieform som jeg synes det er greit å ha et eget navn på. Charterfly, organisert bussfrakt direkte til hotellet, Lollo&Bernie og svensktalende kelner, det er rett og slett sydenferie for meg. Barna mine har sagt både Rhodos og Syden, avhengig av kontekst. Jeg har forklart Syden-begrepet for dem og de yngste på 5 og 7 har heller ikke problemer med å forstå det. Jeg bruker altså Syden-begrepet mer som en betegnelse på en ferieform og ikke bare om en destinasjon.
Svigers har f.eks vært en uke på chartertur i Malaga, mens Drømmemannen var der på konferanse året etterpå. Svigers var i Syden, mens Drømmemannen var i Spania.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:09   #15
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 844
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg sier "Syden" når jeg mener sydlige/varmere strøk generelt, men pleier å sin navnet på land/øy når jeg snakker om et spesifikt sted.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:12   #16
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Hadde mine sagt syden om Thailand hadde de ganske raskt blitt rettet på. Thailand har aldri vært og kommer aldri heller til å bli Syden. Selv om vi bader hver eneste dag!

Jeg tror grunnen til at de ikke bruker det, selv når vi ikke vet hvor vi skal på neste ferie, er fordi vi ikke sier det tror jeg. Neste sommerferie blir også badeferie, men vi snakker fortsatt om steder. Og akkurat nå går det i Tyrkia, India, Mexico, Aruba eller Thailand igjen. Så da sier de heller det.

Jeg tror ikke ungene (de små) vet hva Syden er en gang?!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:14   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg kan si at vi har bestilt "sydentur", men barna våre vet hvilket land vi skal til, og vi bruker ikke "syden" i dagligtalen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:43   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.214
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Nei, det sier jeg ikke annet enn ved et rent uhell iblant.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:54   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.381
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Om jeg bruker det, er det alltid med minst tre y-er.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 19:03   #20
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.705
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg sier syden med litt "ironisk distanse"

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no