Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vin i butikken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-13, 10:16   #21
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.999
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vin i butikken

Vin i matbutikkene blir nok like sørgelig som mange av ostediskene i dagligvarebutikkene, der de har stort utvalg av kremoster med ulike tilsetninger, men veldig lite interessant ellers, og uten utdannet personell som kan styre innkjøpene og veilede kundene.

Jeg er også tilhenger av spesialbutikker, men det virker som om veldig mange nordmenn er hjernevasket til å tro at pris er overordnet kvalitet, og at "ost er ost", som de sier i reklamefilmen.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:16   #22
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.915
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

- Generelt saknar eg fleire små, spesialiserte butikkar, kor dei har kunnskap om det dei sel, slik som ein fin i andre land. Eg vil gjerne ha ostebutikk, fiskebutikk, kjøttbutikk og vinbutikk, ikkje bare ferskvaredisken på meny.

[avsporing] Jeg også. Mest av alt savner jeg et godt slakteri. Forbaskede butikkjeder. Først tar de fra slakteren grunnlaget ved å fallby på butikkslakteri. Så tar de bort igjen de fleste tjenestene. Igjen står vi med industripakket kjøtt. :bor ikke i Oslo: [/avsporing]

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:20   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.401
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

- Generelt saknar eg fleire små, spesialiserte butikkar, kor dei har kunnskap om det dei sel, slik som ein fin i andre land. Eg vil gjerne ha ostebutikk, fiskebutikk, kjøttbutikk og vinbutikk, ikkje bare ferskvaredisken på meny.

Jeg er enig. Her jeg bor har jeg intet mindre enn 3 Joker, 2 Bunnpris, 1 Rema, 1 Ica, 2 Kiwi og 1 Meny i en radius på 400 meter. Tenk om jeg i stedet kunne hatt en slakter, en grønnsakshandel, en fiskehandel og en ostebutikk?

Nå er jeg veldig heldig egentlig, for utvider jeg Radiusen til 1 km har jeg Mathallen, flere gode grønnsakshandlere, baker, slakter og ostebutikk, men det er egentlig ganske spesielt i norsk sammenheng.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:21   #24
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.446
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg vil beholde polet.

Polet fungerer godt, er lett tilgjengelig, har godt vareutvalg (og er forholdsvis billig på god vin) og har god kunnskap. Det er en nisjebutikk, og det er noe vi bør ta vare på. Jeg ønsker ikke å øke tilgangen på alkohol, det åpner opp for mer impulskjøp for den jevne forbruker, kan være negativt for folk med alkoholproblemer og kan øke vinsalg til unge under 18.

For øvrig kunne jeg godt tenke meg at vinmonopolet overtok taxfresalg av alkohol også. Da går fortjenesten til staten heller enn til privatpersoner.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:24   #25
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg var ikke klar over hvor elendig vin som finnes før jeg kjøpte vin fra butikk i utlandet. Hipp hurra for vinmonopolet!

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:27   #26
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vin i butikken

Nja, tja. Jeg er litt ja takk, begge deler. Men selv jeg skjønner jo at det ikke går an ( ) Ja til fagkunnskap på polet, og billig lett tilgjengelig skvip på matbutikken. Men det hjelper jo at de har begynt å selge matlagingsvin på butikken, det er jo som oftest det jeg impuls-trenger, jeg bruker jo ikke den gode vinen til sånt.

Uansett er jo ikke tidene på ølsalget så veldig mye lenger åpent enn polet, så for meg som bor halvsentralt til spiller det ikke så stor rolle - jeg kjører forbi to pol på vei hjem fra jobb, og jammen er det snakk om å åpne et på tettstedet der jeg bor også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:30   #27
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Eg trur det bare er dei som skal ha mest mogleg alkohol for minst mogleg pengar som "tener" på vin i butikk.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig. Her jeg bor har jeg intet mindre enn 3 Joker, 2 Bunnpris, 1 Rema, 1 Ica, 2 Kiwi og 1 Meny i en radius på 400 meter. Tenk om jeg i stedet kunne hatt en slakter, en grønnsakshandel, en fiskehandel og en ostebutikk?

Nå er jeg veldig heldig egentlig, for utvider jeg Radiusen til 1 km har jeg Mathallen, flere gode grønnsakshandlere, baker, slakter og ostebutikk, men det er egentlig ganske spesielt i norsk sammenheng.

Ja, her eg bur er det 3 kiwi, 2 rema, 1 rimi, 1 ica og 1 meny innanfor same radius. Og så har vi 1 tyrkisk grønnsaksbutikk.

Når vi skal ha gjester og ekstra god mat, hender det vi handler i Mathallen, men det er såpass langt unna at det blir ein ekspedisjon utav det. Men det å kunne kjøpe god mat i butikkar kor selgjarane kan gi råd og anbefalingar, saknar eg. Her om dagen kunne ikkje folka på Meny svare på om fisken dei selde hadde vore frossen eller ikkje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:52   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg vil ikke ha vin i butikken. Remas egne røde og hvite, liksom? En hylle med generiske rimelige røde, hvite og råssé?
.
Jeg liker Polet og er ganske restriktiv når det gjelder tilgjengelighet og skjenketider og sånn. :kjip:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 10:55   #29
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg vil heller ikke ha vin i butikkene. Synes dagen ordning er helt flott og dekker alle mine behov. Ikke minst har de dyktige fagfolk som kan masse om det de driver med og er gode på å finne det jeg spør om.
Vin på Rema kan aldri bli bra, annet enn til saus.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 11:24   #30
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg lander på at jeg er enig med venstre i denne saken, beklager langt innlegg, men dette har jeg klippet fra nett:
Her er ti konkrete forslag til liberalisering av alkoholloven uten å fjerne monopolet på verken vin eller brennevin. Litt enklere i hverdagen, og litt mer oppdatert, men fortsatt etter alle mål en fortsatt restriktiv alkoholpolitikk.
1. Vanlige åpningstider på vinmonopolet. Polet bør kunne være åpent og selge så lenge kjøpesenteret og andre butikker er åpne. Dette gjelder også søndager i desember (og øvrige søndager, dersom en borgerlig regjering vil endre på åpningstidsloven).
2. Ølsalg i hele åpningstiden. Det er mulig å gjøre unntak for døgnåpne og søndagsåpne butikker. Men at ølsalget skal stenge kl. 20.00 på ukedager og 18.00 på lørdag, virker i dag unødvendig tungvint. Det senker nok forbruket, men har neppe noen direkte betydning for alkoholskadene.
3. Tillatt ”pol i butikk” i kommuner som ikke har vinmonopol. I dag kan man bestille og hente på posten. Det er vanskelig å se den store prinsipielle forskjellen på dette og å tillate et mindre stående utvalg i butikker i kommuner som ikke har vinmonopol.
4. Hev grensen for hva som tillates solgt i butikk. I dag er grensen satt til 4,75 %. Å heve denne til for eksempel 7 % vil bety at kan kjøpe tradisjonsrikt norsk øl som juleøl eller de mange nye mikrobryggeriene i butikkene, og at norske bryggerier kan brygge det ølet de vil brygge (det er ikke av kvalitetshensyn at norsk pilsner holder 4,7 % i dag).
5. Endre avgiftsklassene på øl. I dag drikker nordmenn mer godt øl, og det produseres mer godt øl fra mindre bryggerier i Norge. Men ølet er dyrt. I dag koster det ca. 4,50 kroner pr. volumprosent og liter for drikke med over 4,7 % alkohol, noe som betyr at en flaske mikrobryggeriøl fort koster 50,- Hever man alkoholgrensen for salg i butikk, er det naturlig å endre avgiftsklassene samtidig. Senker man samtidig avgiften på øl opp til 3,7 % får man en prisforskjell som, selv om det neppe har noe annet enn en negativ effekt på det totale alkoholkonsumet, gir prisinsentiver til å velge lavprosentsøl (som for øvrig nesten ikke produseres eller kjøpes i dag).
6. La kommunene bestemme skjenketiden selv. Når det stenger, utendørs og innendørs, bør være opp til den enkelte kommune å bestemme. Nasjonale skjenketider gjør det lettere for kommunene å sette grensen et sted, i de flest tilfeller virker den også fornuftig, alle hensyn tatt i betraktning, men om enkelte kommuner er av en annen oppfatning, bør de ha anledning til å tillate utesteder og restauranter å skjenke døgnet rundt. Dette burde gjelde både fast skjenkebevilling og ambulerende bevilling i forbindelse med for eksempel festivaler.
7. Sikre bedre vilkår for serveringsbransjen. I dag må hoteller, restauranter og utesteder søke hvert fjerde år om fornyet skjenkebevilling. Det skaper usikkerhet for eiere og ansatte og er unødvendig byråkratisk. Det er også uheldig at skjenkesteder i dag kan fratas bevillingen dersom de bryter skatte- og avgiftsloven, ved at de for eksempel betaler moms for sent. Det betyr dobbel straff og for mange også kroken på døren, fremfor bare et gebyr, slik andre bransjer får.
8. La folk ta seg et glass vin i parken. I det minste la kommunene regulere dette selv. En øl eller et glass vin i parken eller på stranden skader ingen. Om folk ikke klarer å oppføre seg og forstyrrer ro og orden, har politiet all anledning til å bryte inn. Slik loven håndheves i dag, rammer den ofte tilfeldige folk for å gjøre noe som er ganske vanlig praksis (selv om den offentlige fylla også selvsagt kan være sjenerende).
9. La bønder og andre produsere og selge sterkvin og brennevin. Dette har vært et ønske fra Hardanger-bøndene lenge. Deres råvarer og den idylliske beliggenheten tilsier virkelig at de burde kunne lage et brennevin som på det internasjonale markedet kunne konkurrert med for eksempel Calvados. Av hensyn til turisme ønsker de å selge lokalt laget brennevin til turister, altså et unntak fra monopolet. Både høy pris (produktet er kostbart) og lav tilgjengelighet (gårdsutsalg i Hardanger) er oppnådd, så det er liten grunn til ikke å tillate slik gründervirksomhet. Vinmonopolet i Norge er ikke bare en begrensning for konsumenten. Monopolet skaper også veldig vanskelig markedstilgang for mindre produsenter, noe som gjør det vanskelig for små bryggerier og cider- og brennevinsprodusenter å etablere seg.
10. Lett på forbudet mot alkoholreklame. I dag har produsentene ingen anledning til å informere om egne produkter, noe som ikke minst går ut over nye, små og spennende norske produsenter. Å lette på reklameforbudet innenfor gitte rammer – som bransjemagasiner, inne på steder med skjenkebevilling, inne på vinmonopolet etc. – gjør det noe enklere for bransjen, samtidig som hovedformålet med reklameforbudet opprettholdes.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 11:33   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg er uenig i mye av denne liberaliseringen. Spesielt 7, 8 og 10. Men egentlig litt uenig i de andre også, med unntak av pol i butikk. Økte åpningstider vil selvsagt medføre økt salg og økt konsum. Og utesteder som roter med penger, de roter gjerne med overskkjenking og andre ting også. Og selvsagt bør de vurderes jevnlig.

Når det gjelder vin i parken, hvor går grensen mellom et koselig glass og ravende fulle folk på hver eneste lille grønne flekk i byen? Slik som det er i dag overser politiet de som drikker sivilisert, og kan enkelt fjerne de som drikker for mye.

Jeg få skikkelig Unge Høyre-vibber av dette:


(Kilde: youtube.com)

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 11:42   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.145
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Sitat:

Slik som det er i dag overser politiet de som drikker sivilisert, og kan enkelt fjerne de som drikker for mye.

Hvis det er sånn det håndheves, så bør også reglene være tilsvarende. Å ha lover som man aktivt ikke håndhever er direkte skadelig for folks rettsoppfattelse og respekt for loven.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 11:54   #33
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Kan man ikke da ha en lov der man ikke får være synlig beruset på offentlig sted, eller over en viss promille, eller noe i den retningen?
10. kan jeg være enig i, reklamen er virkelig ikke viktig for meg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 11:59   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.145
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg likte listen til Venstre godt. Den adresserer en del av de utfordringene som dagens lovgivning gir, uten å gjøre vesentlige endringer som påvirker folkehelsa negativt.

Brygging og gårdsutsalg i Hardanger, "pol i butikk" i fjerne distrikter, slutt på ølgardiner kl 20. Virker fornuftig på meg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 12:03   #35
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg vil gjerne at vi beholder vinmonopolet, og jeg er skeptisk til vin i butikk.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 12:08   #36
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg synes youtubevideoen gir meg helt andre vibber enn Venstres liste.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 12:12   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

I prinsippet er jeg i mot monopol, men i praksis fungerer polet så godt at jeg vil beholde det. For fiine viner er vinmonopolet prisgunstig sammenlignet med både utland (selv produksjonsland) og taxfree pga flat alkoholavgift. Tenk å være vinelsker i Alta uten vin andre steder enn på Rema?!

Enig.

Jeg velger å se på det som en nisjebutikk. Og jeg liker nisjebutikker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 12:13   #38
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg syns venstre sin liste var fin. Kanskje med unntak av nummer sju, jeg syns det er viktig med god kontroll av sjenkesteder.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 12:54   #39
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Brygging og gårdsutsalg i Hardanger, "pol i butikk" i fjerne distrikter, slutt på ølgardiner kl 20. Virker fornuftig på meg.

Med unntak av øl-gardinene er jeg - som sagt - helt enig i dette.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-13, 12:59   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.319
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin i butikken

Jeg liker også Venstres liste, (ikke så underlig, kanskje?), og synes også det er underlig med lover om alkohol i parken som ikke håndheves, da er det bedre at lovverket tilpasses.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no