Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[VIN]Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-10, 20:05   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

[VIN]Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Drammen og jeg liker vin. Jeg liker rød, han liker hvit. Jeg liker det meste av rødvin bare ikke flasken bruser over når man åpner den. (En kjapp timeout med en anbefaling - spander to euro på vinflaska i Italia. Den til én euro er altså ikke bra.)

Jeg har i et anfall av kulturpåtvang kjøpt alternativ vin til Drammen. Drammen foretrekker nemlig: :trommesolo: Reiler.

Jeg er for sjenert til å kjøpe Reiler. Jeg greier ikke gå til kassa på polet med en helt åpenbar flaske Reiler i kurven. Jeg føler meg som Dønke-Guri.

Dermed pådytter jeg ham hva som helst annet av hvitvin i håp om at ett eller annet skal konkurrere ut den Reiler'n etterhvert. Siste slike poltur endte dermed med en flaske Retsina.

Og tråden starter dermed med en liten Retsinatest.

Grunn til å kjøpe Retsina: Husker navnet fordi en eller annen på jobben en gang nevnte noe om gresk mat "og ei flaske Retsina". Tanken var da at det er så mange år siden - og her står jammen flasken enda. Har den overlevd så lenge så er den fin.

Inspeksjonen avslører: Det er bra med sødme. Hvitvin skal være søt sier Drammen. (Reiler er ikke søtt, men han syns det er søtt og mener bestemt at sur hvitvin er fælt. Jeg er forøvrig enig i det siste - jeg bare mener Reiler er surt og fælt også.)

Neste inspeksjonspunkt avslører: Det er bra med alkohol. Man får masse søt hvitvin - men den er nærmest alkoholfri. Når jeg skal få rive klærne av ham så må han være litt brisen så han ikke greier å kjempe imot. Alkohol må til. En annen grunn til det med alkohol kan være at en del søte hvitviner med 7 % rett og slett smaker saft eller noe.

Siste inspeksjonspunkt: Den er billig. Det er selvsagt et krav. Vi er ikke krøsuser. Smak-per-krone er en sentral faktor. (Dette er en intern familiegreie - dere som kan dialekten min skjønner hvorfor. Man kan ikke kjøpe dyr vin med den dialekten der.)

Dermed var Retsinaen inspisert og funnet verdig på alle punkter. Den fikk bli med hjem. Vel hjemme må den da smakes på. Hvem vet - de kan ha klart å rote det til enda den altså er søt, sterk og billig.

Konklusjon: Retsina har en karakeristisk smak. Den er så lenge jeg lever lett gjenkjennelig. Den smaker altså aftershave. Den smaker ikke engang dyr aftershave - den smaker aftershave som lukter halvt om halvt aftershave og gammel alkoholiker.

Anbefaling videre: Ikke kjøpe Retsina.


Sist redigert av Slettet bruker : 03-08-10 kl 20:10.
  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:07   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner




Jeg har fått en hang til chablis, og flaskene må være skaffet ad omveier.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:09   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Chablis husker jeg at jeg har smakt og tror var godt. Men det kan ikke jeg kjøpe - det er dyrt. Da må noen kjøpe for meg.

  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:10   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Tilogmed jeg synes chablis er godt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:12   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Se her nå. To minutter etter at jeg erklærer hvit måned, og så er jeg i denne tråden. Svosj med seg!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:12   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

(men ja, Chablis er en sikker vinner.)

Dr Loosen Riesling er vel halvtørr og dermed absolutt ikke sur, og det var min absolutte favorittvin lenge mens jeg "lærte" å drikke vin. Slett ikke ille.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:12   #7
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Gleder meg til neste test. Ettersom jeg har et håp om å få min kjære til å drikke vin ser jeg på dette som viktig forskning, og regner med du fremover bruker mye tid på stadige oppdateringer.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:13   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Neida - ikke til hundreogfemti kroner for en flaske. Eller mer. Det må da gå an å få skrelt en mann for under det?

  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:16   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner



Vi har samme utfordringen her i huset, jeg liker rød, mannen liker hvit vin.
Jeg synes mannen drikker for mye billig og dårlig hvitvin, og begynte å kjøpe litt dyrere hvitviner fra Alsace og sånn. Det var schmart, han synes de var knallgode. Og dermed ble det konkurranse på vinbudsjettet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:25   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

(men ja, Chablis er en sikker vinner.)

Dr Loosen Riesling er vel halvtørr og dermed absolutt ikke sur, og det var min absolutte favorittvin lenge mens jeg "lærte" å drikke vin. Slett ikke ille.

Mhm. Jeg tror den jeg pleier å kjøpe har "kabinett" etter riesling. Disse to er kanskje ganske like?

Mens vi er inne på Riesling: Schmetterling og Essence.

Jeg er egentlig ingen rødvinsdrikker, men den gangen jeg lærte meg å like smaken gikk det som regel i Concha y Toro. Chilensk. Den italienske Doppio Passo er også helt grei for meg som ikke har vin-gane og i alle fall ikke skal ha det surt

Alle disse vinene koster hundre kroner eller mindre - jeg har alltid gått etter pris Og utseende på flaska

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:27   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Prøv Hugel Gentil. Jeg tror Drammen vil like den. En gang den beste hvitvinen til 100-lappen. Nå koster den nærmere 120 kr, men er fortsatt Den Beste Hvitvinen i denne prisklassen. (Dette er en Alsace-vin.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:28   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner



Skal man ha billig rødvin så kan jeg anbefale den italienske til akkurat under hundringsen med svart skrukork og en gammel mann i svart-hvitt på etiketten. Den er kjempegod!

  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:35   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Essence kan vi prøve. De andre har 8,5 % - det funker ikke.

Og Veronal sin er over magi-grensa. Men på den annen side - den er anbefalt av Veronal - det presser grensa litt.

  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:40   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Retsina er pyton, rett og slett. Og det fra en mann som er ihuga Reiller-fan?!! Apropos aftershave, så har Old Spice noen geniale reklamefilmer ute for tiden, som f.eks. denne:


(Kilde: youtube.com)

  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:43   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Jøss - en video av Mauser jo?

  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:44   #16
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jøss - en video av Mauser jo?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:45   #17
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Se her nå. To minutter etter at jeg erklærer hvit måned, og så er jeg i denne tråden. Svosj med seg!

Hvis du vil fortsette å ha hvit måned kan du jo kjøpe ei flaske Retsina og lese hovedinnlegget en gang til.

Ingen tips selv, men her må jeg følge med!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:45   #18
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner



Chablis er godt! Og du kan få noen gode Rieslinger som både er søte og har høy promille, men da må du et stykke over hundrepappen. Jeg husker ikke navnet på dem, for her i junaiten går det mest i amerikansk vin (røde og hvite Pino-er fra Oregon. ).

Mht pris så er det viktig å huske på at livet er for kort til å drikke dårlig vin.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:47   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

Og filmen som vant Grand Prix i reklamefestivalen i Cannes:


(Kilde: youtube.com)

  Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:50   #20
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store tråden om fantastiske viner - og ikke fullt så fantastiske viner

I'm on a horse.

Yes indeed.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no