Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bør prinsessa få velge sjøl
Ja, hun bør få velge sjøl 85 77,98%
Nei, monarkiet er tradisjon og skal ikke røres ved 10 9,17%
Gir jeg totalt beng i! 12 11,01%
Hva er problemet? 2 1,83%
Deltakere: 109. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-19, 08:19   #61
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Litt for å få fram at jeg synes at det er litt underlig at det er akkurat valgfrihet ang konfirmasjon som plutselig må diskuteres, når hun har så liten valgfrihet når det gjelder andre områder i livet sitt, som jeg synes er mye viktigere enn konfirmasjon.

Helt enig. For de ungdommene som ikke får lov av familien å velge selv, er det helt irrelevant at det står i grunnloven at de har rett til å velge selv. Den grunnloven gjelder ikke for dem.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 11:28   #62
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Jeg oppdaget akkurat at NRK overfører konfirmasjonen. Har det virkelig allmenn interesse? Må innrømme at jeg ble veldig overrasket; har ikke tenkt tanken en gang.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 11:35   #63
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

TV2 også, i tillegg til ymse radiokanaler. For meg blir dette helt absurd og kniseverdig, men jeg kjenner jo mange som liker sånt. Det har vel ikke noe mindre nyhetsverdi enn et royalt bryllup, en dåp eller begravelse?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 11:42   #64
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Innrømmer at jeg ser på. Min frokost-tv idag.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 12:14   #65
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Bruker de å vise dåper også? Har bare fått med meg at bryllup og begravelse blir vist.

Jeg så faktisk bryllupet til Håkon og MM. Jeg var høygravid med tvillinger, klarte nesten ikke å bevege meg, og hadde bare NRK og TV2. (Hvis noen lurer har de snart eller har nettopp hatt 18 års bryllupsdag, siden vi feirer dobbel 18-årsdag om seks dager. )

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 13:04   #66
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Bruker de å vise dåper også? Har bare fått med meg at bryllup og begravelse blir vist.

Jeg så faktisk bryllupet til Håkon og MM. Jeg var høygravid med tvillinger, klarte nesten ikke å bevege meg, og hadde bare NRK og TV2. (Hvis noen lurer har de snart eller har nettopp hatt 18 års bryllupsdag, siden vi feirer dobbel 18-årsdag om seks dager. )

Ja, de viser da kongelig dåp, både fra Norge, Sverige og England.

Ellers lurte jeg også litt på dette, hvordan loven om å bekjenne seg til den evangelisk-lutherske tro gjør at hun må konfirmere seg i kirken. Strengt tatt henger det ikke sammen, man kan fint velge f.eks humanistisk konfirmasjon eller ingen konfirmasjon, og likevel bekjenne seg til den evangelisk-lutherske tro. Konfirmasjonen inneholder ingen bekjennelse, det er ikke noe krav om konfirmasjon for å fortsette å være medlem av DNK. Man trenger heller ikke si fra seg noen tro for å konfirmere seg humanistisk, den er åpen for folk med alle slags trosretninger.

https://www.adressa.no/nyheter/innen...n-19825241.ece

Så det koker altså ned til forventninger, tradisjon og familiens/bestefarens pålegg, som hos veldig mange andre tenåringer (bortsett fra at de andres bestefedre ikke kan dra et feilaktig grunnlovskort for å få igjennom sitt ønske). Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at hun gjør det som forventes av henne altså, men de kunne godt opplyst henne om at hun hadde et valg likevel, selv om det neppe hadde ført til at hun hadde valgt annerledes.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-08-19 kl 13:37.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 13:53   #67
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at hun gjør det som forventes av henne altså, men de kunne godt opplyst henne om at hun hadde et valg likevel, selv om det neppe hadde ført til at hun hadde valgt annerledes.

Tror du ikke hun vet det, at hun hadde et valg?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 14:04   #68
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Tror du ikke hun vet det, at hun hadde et valg?

Tror du? Altså, hun vet det vel nå, når det står i avisa, men kongen visste det jo ikke, da han ble spurt om saken, så da tviler jeg på at hun visste det. "Sannheten" på forhånd var jo at det måtte en grunnlovsendring til hvis hun skulle konfirmere seg utenom Den Norske Kirke, og diskusjonen gikk på om hun burde fått velge selv. Sitat fra artikkelen det linkes til i første innlegg:

Sitat:

– Hvis hun skulle velge å ikke konfirmere seg, så ville det ikke bare vært et lite ungdomsopprør mot familien. Det ville vært et ungdomsopprør mot den norske grunnloven.

Og Kongen sier det samme, "ikke med den grunnloven vi har i dag", i tillegg til at han ikke ser problemet, siden det er så mange valg som andre har tatt for ham oppigjennom.

Men det står altså ikke noe om konfirmasjon verken i grunnloven eller Bibelen, og konfirmasjon er heller ikke en forutsetning for å bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion. Så Kongen, DN-redaktøren og Krf's parlamentariske leder tar feil. Men det er mulig at hun visste noe som de ikke visste.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-08-19 kl 15:00.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 19:44   #69
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Jeg synes kongen får frem et godt poeng i dag, om dette med å velge: "For ingen mennesker kan velge det de blir født inn i. Allikevel har ethvert menneske mulighet til å skape sitt eget liv, til å gjøre det beste ut av de gitte forutsetningene. Fylle det med sitt eget innhold, velge retning, verdier og måten å leve livet sitt på, sa kong Harald og fortsatte:

- Denne muligheten har også du. Og er det ett råd jeg har å gi deg både som konge, fadder og bestefar i dag – så er det dette: Vær deg selv. Finn din egen vei."

Forøvrig synes jeg vi har flotte tronarvinger i både Haakon og Ingrid - det er slett ikke gitt i et arvelig monarki som nok har gått ut på dato. Ingen ville vel ha funnet på å etablere monarki i Norge i dag hvis vi ikke hadde det fra før, men nå har vi det, og da synes jeg vi tross alt er veldig heldige med den kloke og flotte kongen vi har, og de som antagelig (kanskje?) kommer til å etterfølge han.

Hun var nydelig synes jeg, Ingrid, i den nye bunaden sin.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 20:08   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Men altså. Hun er en slave av sin arv. Det er helt ubegripelig at noen kan synes at det er på den akseptable siden av noenting.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 20:18   #71
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Ja, de er fine og flotte og kloke og alt det der, men jeg er enig med Candy.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 20:20   #72
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Ja, selv om ingen er født uten noe å bli født inn i, er det jo noe med å bli født inn i en av de mer ekstreme rollene som finnes. Og hun har jo udiskutabelt mindre frihet enn den store majoriteten av oss.

Synes denne Twitter-tråden er konkret og tydelig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 21:55   #73
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Ikke så vanskelig å skjønne hva bestefar tenkte, da.

«Dette går gæærnt uansett. Hvis hun får velge selv og velger borgerlig konf og ateisme, blir de kristne gærne. Hvis jeg velger kristendom og konf for henne, blir alle andre gærne. (Men de blir sinte på meg, ikke henne!) Hvem er skumlest? Definitivt kristenfundamentalister. Jeg krever trosbekjennelse og kristenkonf.»


... og så mumla han noe om pest eller kolera.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 21:59   #74
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Borgerlig konf trenger ikke bety ateisme da Konge.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 22:09   #75
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Kongen tasta på mobil, og gadd derfor ikke ta alle forbehold om absolutt alle ting og klargjøre hver minste lille detalj. Kongen er klar over at borgerlig konf og ateisme ikke er avhengig av hverandre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-19, 22:16   #76
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

... og i hodet på en del kristenfundamentalister er det vel kanskje likestilt. Jeg mistenker min farmor for å tro at borgerlig konfirmasjonsundervisning innebar gudsbespottelse og djevledyrkelse, uansett hva annet hun fikk fortalt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-19, 17:43   #77
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Men bestefar forutsetter fremdeles at det hun er født inn i, er noe hun ikke kan velge bort. Jeg mener hun fint kan melde seg ut av det kgl., og bli bedriftsøkonom på Ullern, eller starte at balalaikaorkester med fast kontrakt på RCCL.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-19, 18:46   #78
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Men bestefar forutsetter fremdeles at det hun er født inn i, er noe hun ikke kan velge bort. Jeg mener hun fint kan melde seg ut av det kgl., og bli bedriftsøkonom på Ullern, eller starte at balalaikaorkester med fast kontrakt på RCCL.

Er ikke det egentlig mest en teoretisk mulighet, eller i alle fall noe som er lite sannsynlig? Monarkiets eksistens står og faller med at arveprins/-prinsesse tar over. I gamle dager kunne man alltids tåle en skandale eller en abdikasjon eller en vegring mot å bli konge, men det tviler jeg på at monarkiet tåler i dag. Selv om kongehuset har stor støtte i Norge, så er det vel ikke så mange som egentlig er veldig for monarkiet som styreform, har ikke støtten mer med at vi allerede er et konstitusjonelt monarki med en høvelig fornuftig kongefamilie?

Jeg tror og håper at monarkiet er på veg mot avvikling, men blir overrasket om det ikke skjer som resultat av en politisk beslutning. Men man vet jo aldri, kanskje Ingrid tar en for laget.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-19, 21:03   #79
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Ingrid virker som en jente med skikkelig bein i nesa, så jeg kan faktisk se for meg at hun setter ned foten til hele dronningkonseptet om hun ikke vil. Samtidig virker det jo som hun har akseptert skjebnen sin. Direktesendt konfirmasjon og tale på landsdekkende tv, det er jammen ikke alle 15-åringer som hadde stått støtt i noe sånt.

Kongen har et poeng med at ingen kan velge hvilket liv man blir født inn i. Og selv om jeg har vondt av henne for den offentlige rollen og ansvaret hun er forpliktet til å bære, så skal vi ikke glemme at hun også er født inn i en veldig priviligert familie. I tillegg til en familie som virker utrolig fin.


Sist redigert av Timar : 01-09-19 kl 21:48.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-19, 22:56   #80
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør prinsesse Ingrid få velge konfirmasjon fritt

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Er ikke det egentlig mest en teoretisk mulighet, eller i alle fall noe som er lite sannsynlig? Monarkiets eksistens står og faller med at arveprins/-prinsesse tar over. I gamle dager kunne man alltids tåle en skandale eller en abdikasjon eller en vegring mot å bli konge, men det tviler jeg på at monarkiet tåler i dag. Selv om kongehuset har stor støtte i Norge, så er det vel ikke så mange som egentlig er veldig for monarkiet som styreform, har ikke støtten mer med at vi allerede er et konstitusjonelt monarki med en høvelig fornuftig kongefamilie?

Jeg tror og håper at monarkiet er på veg mot avvikling, men blir overrasket om det ikke skjer som resultat av en politisk beslutning. Men man vet jo aldri, kanskje Ingrid tar en for laget.

Som jeg var inne på over - jeg lurte en liten stund på om fattern hennes ville ta en for laget. Det lå godt til rette for det med MM. Da var jo Harald relativt ung, også, slik at en sånn beslutning ville kunne gi mange års forberedelse (selv om Märtha var en joker, men det ville åpnet debatten). Jeg tror ikke noen politikere realistisk sett vil åpne den døra i overskuelig framtid, med mindre familien selv ønsker å bli fri.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no