Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-23, 10:35   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men du har sikkert funnet oppskrifter der man koker saften. Det skal ikke jeg.

Oppskrifter til saftkoker. Hvordan gjør du det?

Å fryse på melkekartonger var et godt tips!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-23, 10:42   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Input: Jeg googlet «råsaft».

Tenkte å teste denne:

http://ritasfryd.blogspot.com/2015/0...blabr.html?m=1

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-23, 10:46   #23
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Spennende. Har aldri hørt om den måten å gjøre det på før.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-23, 10:47   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Du kan jo kjøpe melk på mindre kartonger i en periode, for å få et lite lager av slike. Billigere og mer ressursøkonomisk enn å kjøpe flasker, i alle fall.

Melkekartonger er supre til å fryse syltetøy, supper og matrester også; klipp av toppen, fyll i så mye man vil ha, klipp langs alle hjørnene ned til like over maten og bøy sidekantene ned som lokk og fest med frysetape.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-23, 11:05   #25
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Input: Jeg googlet «råsaft».

Tenkte å teste denne:

http://ritasfryd.blogspot.com/2015/0...blabr.html?m=1

Jeg stusser litt på det hun skriver om at man ikke trenger å rense bæra, og bildet med en god del slitne blader i bæra.
Mugg og skitt sitter ofte på blad og langt ute på stilk, så jeg ville absolutt ha renset bæra bedre enn det er gjort på det bildet der.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-23, 11:26   #26
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Jeg stusset også det, fordi hun skriver som om det er mindre grunn til å rense enn om man bruker andre metoder. Jeg ville vært MER nøye med å rense noe som ikke skal kokes, men det var kanskje ikke det hun mente.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-23, 11:27   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk for advarsel!

Men kom på nå at jeg jo ikke skal koke saften.

Men jeg har glassflasker. De kan jo fryses hvis jeg ikke fyller dem helt opp.

Jeg har også glassflasker nå, til den kokte safta... Jeg lærte jo i det minste.
Dog har jeg kokt gele de siste årene i stedet, ungene var ikke så glade i den safta, men jeg prøvde igjen med mer sukker og da ble den jo god.
Tror det må bli saft i år, for bæra er ikke plukket enda og da er den vel så overmoden at det blir dårlig gele, det trengs noen umodne da (eller tilsette pektin fra pose, som min svigermor gjør...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-23, 11:58   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Bærene jeg har er renset.

Men jeg lurer på en ting. I alle oppskrifter på råsaft står det at sukkeret skal røres inn til slutt. Er det ikke bedre å la sukkeret løses opp i bær-gugga mens det står i kjøleskapet?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 20:03   #29
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Bruker også melkekartonger i fryseren, og aldri brukt sitronsyre.
Men i hodet mitt er råsaft safta før du har i sukker... Altså jeg koker ut safta av bæra (stort sett rips/solbær). Det jeg da får kaller jeg råsaft. Så koker jeg opp igjen, har i sukker og koker opp igjen og fyller melkekatonger ca 3/4 og putter i fryseren. Har jeg ikke tid til og vil spare plass i fryseren fryser jeg ned råsaft, og lager den ferdig når jeg tar opp igjen (selvfølgelig lurt å merke godt at den er uten sukker ).

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 20:55   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Jeg trodde den het råsaft fordi den ikke var kokt, jeg…

Uansett. Har isllfall laget, og den ble god.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 21:17   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Min farmor lagde rågele av rips. Den var ikke kokt slik all annen gele jeg har spist er, så jeg trodde også at rpdsft var ukokt

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 21:36   #32
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Eg er 100% sikker på at råsaft ikkje er varmebehandla.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 22:08   #33
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg er 100% sikker på at råsaft ikkje er varmebehandla.

Det tror jeg på. For det var også min oppfatning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 22:38   #34
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trodde den het råsaft fordi den ikke var kokt, jeg…

Uansett. Har isllfall laget, og den ble god.

Råsaft er begrepet man bruker på saft som ikke er kokt, ja.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-23, 23:49   #35
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Bærene jeg har er renset.

Men jeg lurer på en ting. I alle oppskrifter på råsaft står det at sukkeret skal røres inn til slutt. Er det ikke bedre å la sukkeret løses opp i bær-gugga mens det står i kjøleskapet?

Fordi bæra skal safte seg først og så løser sukkeret seg opp i safta etterpå. Noen bruker vel sukkerlake til råsaft også. Selv ville jeg tenke det burde gå greit at sukkeret får smelte med bæra i kjøleskapet om det er råsaft. Ved koking blir rekkefølgen viktigere så sukkeret ikke brenner seg. Men spørs kanskje litt på oppskriften du bruker for råsaften.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 00:06   #36
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Ja, jeg ser godt argumentet for saft som skal kokes. Men i råsaft tenker jeg at det ikke burde være et problem, snarere en fordel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 08:53   #37
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Jeg bruker aldri sitronsyre, hverken til syitetøy eller saft. Jeg bruker ikke syltepulver heller.

Saft: Lettrenset bær legges i bærholderen til saftkokeren. Damping pågår til bæra ser ut som om saften er sluppet ut. Safta siles, måles og helles i en passende kjele. Jeg tilsetter 250 gr sukker per liter saft og noe presset sitronsaft og koker opp raskt. Saften helles tilbake til så på rene, varme glassflasker. Korken skrus godt igjen. Saftflaskene lagres slik at åpningen dekkes av saften, da kommer det ikke luft inn og saften holder seg et år minst.

Syltetøy: Renset og ev delt bær kokes opp, mens det røres rundt noen ganger. Noen ganger stamper jeg bæra. Sukker tilsettes, mellom 250 og 300 gram per kilo, jeg rører litt til. Kokvarme glass fylles til toppen, skrus igjen og settes opp-ned til nedkjøling før de plasseres i kjelleren, fortsatt opp-ned. Jeg kan ikke huske at jeg har fått mugg på syltetøyet etter at jeg begynte med oppned plassering.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 09:07   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Men du koker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 09:09   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Jeg bruker forresten heller aldri syltepulver. Og jeg lager mye syltetøy. Men jeg bruker syltesukker, da. Det er vel omtrent det samme. Elsker syltesukker. Det gjør det utrolig kjapt og enkelt å lage syltetøy. Lager nok ulike varianter av syltetøy flere ganger i måneden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-23, 09:14   #40
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sitronsyre i råsaft?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men du koker.

Jepp. Jeg klaska panne nå.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no