Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-09, 12:52   #61
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Jeg forsøker etterhvert å finne ut av hva som er religion egentlig og hva som er bare sånn de pleier å gjøre det der når jeg ser noe jeg reagerer sterkt på.

Jeg har inntrykk av at hver gang man kritiserer for eksempel kvinnesynet til muslimer, så står det straks et eksempel på en oppegående knallsterk muslimsk kvinne der og kan forklare at innen islam finnes ikke den holdningen man adresserer. Det er kulturelt betinget ofte, og det er en del av de som bedriver det som er muslimer, men det er ikke noe som springer ut av islam per se.

Det har fått meg til å tenke en ting til: Kanskje mange ikke går fullt så knallhardt i holdekobling og forsvarsposisjon om man vil til livs en tradisjon dersom man addresserer tradisjonen og ikke skjeller ut religionen de tilhører - hvis nå det man vil ha slutt på likevel ikke er religiøst betinget?

Det er sant at de fleste (kanskje alle?) somaliere som omskjærer jentungene sine er muslimer. Men det er jo ikke islam som får dem til å lemleste ungene? For det er ganske mange muslimer der ute som ikke lemlester unger også.

Og siden flere muslimske land har hatt kvinnelig statsleder så er det tydelig at det ikke er nødt til å være kvinneundertrykkelse innen islam. Det kan kanskje like mye være et problem ved kulturen i en del områder?

Jeg vet godt at jeg ikke kan på langt nær nok om dette forøvrig. Men takker for at jeg får være med og diskutere likevel og lærer mer underveis.

  Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 14:17   #62
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sjarmerende, beundring og overbærenhet? Hvordan i all verden har du fått det inntrykket?

Jeg er til dels enig i at man i en del miljøer har vært alt for redde for å kritisere undertrykkende elementer innenfor religiøse/kulturelle sammenhenger (og merk at jeg også skriver kulturelle fordi dette ikke bare handler om religion, men i høyeste grad om kultur). Vi sliter med en kulturimperialistisk/sosialdarwinistisk fortid som gjør at relativisme har fått prege holdninger mer enn det som positivt er, men fra det til å bruke ord som sjarmerende, beundring og overbærenhet er det LANGT.

Det som i tillegg er et lite sjarmerende trekk ved vårt samfunn er at det er lettere å kritisere noe så lenge det ikke koster oss noe.
Et av de verste regimene når det gjelder undertrykkelse av kvinner er Saudi-Arabia. Religionsfrihet finnes ikke, kvinneundertrykkingen er massiv og straffemetodene er voldsomme. Likevel er regjeringen vår og de fleste andre lands regjeringer særdeles unnvikende overfor dette landet. Når samme overgrep begås i land hvor det ikke er like mye finans på spill så kan man rope høyt, snakke om boikott. Boikott må heller ikke koste oss noe særlig. Helst skal det ikke være ubehagelig.

Jeg mener at det er viktig å holde tunga rett i munnen når man reagerer overfor undertrykkende religiøse/lovfestede/kulturelle regler/normer. Reaksjon er viktig, men man må bestemme seg for å kritisere det som virkelig er undetrykkende og ikke henge seg opp i uvesentlige detaljer.

Islam er da ingen uvesentlig detalj. Når jeg omtaler det som sjarm og beundring er det den kroniske trangen til å relativisere og se vekk når det dukker opp en fæl opplagthet.

Jeg er forøvrig helt med på avsnittet ditt om Saudi-Arabia. Ingen tvil. Men da må du også huske på at de kappes med Iran om ha det statsstyret som ligger nærmest opp til profetens hellige ønsker. Saudi-Arabia oppfattes som arrogante drittsekker i den muslimske verden. Men er samtidig hjertet i det muslimske kulturområdet. Det skjeggete lakengærninger verden over vil innføre under navnet sharia, det er i praksis det lovverket som utøves i Saudi-Arabia pr. dags dato.

__________________
...på bedringens vei?

Sist redigert av Brutus_ : 28-07-09 kl 14:40.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 14:43   #63
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Hva ligger i begrepet "åpenbaringssyn", Hattifnatten?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 14:54   #64
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Jeg er helt på nett med alt det der. Men jeg er nok mer pessimistisk og mindre tålmodig enn deg når det kommer til det økende antall kulturelle møter mellom ulike verdensanskuelser som kommer med de store migrasjonene vi ser i dag. Dessverre synes det å være en folkeforflytning fra et broget, men likevel religiøst enheltlig kulturområde. Om du kaller det statisk åpenbaringssyn eller dogmer med enorm etterlevelseskraft eller rett og slett et facistisk verdensbilde, det får være opp til den enkelte. Hva skjer med dem som ikke lenger vil tilhøre islam, f.eks? Eller kritikere? Jeg vet at Kanada har en kvinnelig røst som fremhever seg som liberal, de har også en åpent homofil imam. Men hvor står de i det mer eller mindre kollektive verdensbildet til de 1,5 + mrd menneskene som deler deres tro? Mange sier at s.k. liberale muslimer ikke slipper til. Men vil de høres? I tabloide saker der uttaleser og fordømmelse av det som oppfattes av det sekulære samfunnet som en kriminell handling, kunne ha kommet. Der er det stille. Hvorfor kommer ikke de etterlengtede innspilla da? Istedet for det evige pjattet til Thomas Hylland Eriksen og andre som lider av kronisk relativisme? Og da snakker jeg ikke om bosniere som ber i samme rom som kvinnene sine. Den holder ikke.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 14:57   #65
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Takk for interessant info, Fnatten.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 15:07   #66
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvorfor slipper ikke de liberale til?

Hvis jeg skal være tabloid selv nå så tror jeg mye av årsaken til det er at vi ikke underholdes nok av mennesker om stiller mange spørsmål framfor å komme med bastante svar. Hvor mye oppmerksomhet får Jan Åge Torp her til lands? Han har en ganske liten flokk i ryggen, men fyren får oppmerksomhet i massevis fordi vi liker å la oss underholde av sterke meninger. Hvor mye er det referert i media til alle dialogprosjektene mellom ulike livssyns og trossamfunn? Det er aldri på framsiden av VG. Det blir skrevet om i sære tidsskriftet og får lite oppmerksomhet.

Brød og sirkus vil vi ha, og det påvirker også samfunnet i det lange løp.

Kronisk relativisme mener jeg også er usunt, men jeg mener at man skal sile kritikken sin godt slik at man ikke blander inn grums og fordommer.

Jeg aner ikke hvem han der Torp er. Men det har vært mye halloi på litteraturhuset i det siste. Med sirkusdirektør Abid Raja som skal leke brobygger. Jeg har hørt han si en del bra i det siste, men han rører ikke overfallsvoldtektene med en skitten pinne. Og han er den mest siterte "liberale" muslimen i Norge i dag. Mye makt, men også en opplagt agenda.. De møtene har forøvrig gått på NRK nett-tv og hatt masse båndbredde. Og Raja har vel ridd hesten så langt at han nå får trusler fra mer rettroende.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 16:17   #67
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det var vel slik her i landet også i Vikingtiden. Ihvertfall ifølge vikingromanene jeg leste da jeg var ungjente!

Tro det eller ei, men det er slik her nå også. I mye mindre grad, men jeg kjenner veldig mange overgrepsofre som mangler støtte i familien sin. Fordi voldtekt og overgrep enda er så tynget av skam, og så vanskelig å forholde seg til for pårørende. Selvsagt går ingen åpent ut og sier at offeret bringer skam over familien, men tausheten og elefanten i stua som ingen nevner er utestengelse god nok.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 18:32   #68
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Et av de verste regimene når det gjelder undertrykkelse av kvinner er Saudi-Arabia. Religionsfrihet finnes ikke, kvinneundertrykkingen er massiv og straffemetodene er voldsomme. Likevel er regjeringen vår og de fleste andre lands regjeringer særdeles unnvikende overfor dette landet. Når samme overgrep begås i land hvor det ikke er like mye finans på spill så kan man rope høyt, snakke om boikott. Boikott må heller ikke koste oss noe særlig. Helst skal det ikke være ubehagelig.

Jeg er såååå enig med deg akkurat i dette du beskriver her.

Jeg leste en artikkel i Aftenposten i forrige uke om nettopp Saudi-Arabia. De definerer bl.a. utroskap på lik linje med drap, narko-handel og seksuelle perverse handlinger. Det gir i Saudi-Arabia lovens strengeste straff og innebærer som regel pisking,henging eller halshogging. Siden 90-tallet er minst 40 kvinner blitt henrettet på denne måten i Saudi-Arabia. En kvinne ble i 2007 dømt til 200 piskeslag og 6 måneders fengsel etter å ha blitt gjengvoldtatt av 7 menn. Internasjonalt press førte til slutt til frikjennelse men allikevel....
Saudi-Arabia er et av verdens verste regimer når det gjelder behandling av bl.a. kvinner og homofile, og Saudi-arabiske myndigheter er lite ivrige på at andre land skal blande seg inn i denne praksis-utførelsen, og liberale europeiske land førsøker å hemmeligholde alt dette pga. store økonomiske intereser i sjeik-dømmet Saudi-Arabia, våpen- og flyavtaler, sterke amerikansk interesse og innflytelse m.m.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 19:40   #69
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er såååå enig med deg akkurat i dette du beskriver her.

Jeg leste en artikkel i Aftenposten i forrige uke om nettopp Saudi-Arabia. De definerer bl.a. utroskap på lik linje med drap, narko-handel og seksuelle perverse handlinger. Det gir i Saudi-Arabia lovens strengeste straff og innebærer som regel pisking,henging eller halshogging. Siden 90-tallet er minst 40 kvinner blitt henrettet på denne måten i Saudi-Arabia. En kvinne ble i 2007 dømt til 200 piskeslag og 6 måneders fengsel etter å ha blitt gjengvoldtatt av 7 menn. Internasjonalt press førte til slutt til frikjennelse men allikevel....
Saudi-Arabia er et av verdens verste regimer når det gjelder behandling av bl.a. kvinner og homofile, og Saudi-arabiske myndigheter er lite ivrige på at andre land skal blande seg inn i denne praksis-utførelsen...

Jeg har hørt at dette egentlig er noe jødene har plantet ut i vestlige medier. For å skade islam. De samme jødene som kom seg ut av WTC før alle andre, etter at de hadde iscenesatt hele 9/11

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 21:47   #70
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg har hørt at dette egentlig er noe jødene har plantet ut i vestlige medier. For å skade islam. De samme jødene som kom seg ut av WTC før alle andre, etter at de hadde iscenesatt hele 9/11

Og der kom den........den måtte jo komme før eller senere. At ikke folk blir lei av å gneldre om det der snart. Måtte man kunne legge alle konspirasjonsteorier om 9/11 døde og la de som mistet livet hvile i fred og de etterlatte slippe påminnelsene i form av slikt oppgulp.

  Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 08:06   #71
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Og der kom den........den måtte jo komme før eller senere. At ikke folk blir lei av å gneldre om det der snart. Måtte man kunne legge alle konspirasjonsteorier om 9/11 døde og la de som mistet livet hvile i fred og de etterlatte slippe påminnelsene i form av slikt oppgulp.

Hahaha, den må du heller adressere til dem som tror på den. Mellom andre en imam som holdt "foredrag" om det på HIO i fjor, og sikkert nok veldig mange av de 1,5 mrd som deler tro med ham Jeg er nok ikke blant dem

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 08:16   #72
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hahaha, den må du heller adressere til dem som tror på den. Mellom andre en imam som holdt "foredrag" om det på HIO i fjor, og sikkert nok veldig mange av de 1,5 mrd som deler tro med ham Jeg er nok ikke blant dem

Du er bare blant dem som vifter slik møkk rundt på nett du.

  Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 08:23   #73
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Du er bare blant dem som vifter slik møkk rundt på nett du.

Jeg henviste til hvilken styrke en slik løgnaktig påstand kan få i religiøse kretser ved å omtale den i en sarkastisk kommentar til et innlegg. Det var satt på et par himlende øyne så det ikke skule være noe tvil. Nå må du gi deg

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 08:26   #74
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg henviste til hvilken styrke en slik løgnaktig påstand kan få i religiøse kretser ved å omtale den i en sarkastisk kommentar til et innlegg. Det var satt på et par himlende øyne så det ikke skule være noe tvil. Nå må du gi deg

Jeg er en av de mange etterlatte, fremdeles har jeg nære muslimske venner, fremdeles sørger jeg til tider og fremdeles blir jeg matt av slikt oppgulp.

  Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 12:51   #75
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg er en av de mange etterlatte, fremdeles har jeg nære muslimske venner, fremdeles sørger jeg til tider og fremdeles blir jeg matt av slikt oppgulp.

Du kan da ikke på alvor forvente at folk på et internettforum skal la være å humre av paranoide vrangforestillinger og ekstreme verdensanskuelser bare fordi du er en av de mange som mistet noen i det angrepet? Du bør heller bli matt av alle dem som faktisk tror på det. Sikkert ikke lett å skille på referent og de som er referert, men du bør gjøre et forsøk

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 12:57   #76
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Du kan da ikke på alvor forvente at folk på et internettforum skal la være å humre av paranoide vrangforestillinger og ekstreme verdensanskuelser bare fordi du er en av de mange som mistet noen i det angrepet? Du bør heller bli matt av alle dem som faktisk tror på det. Sikkert ikke lett å skille på referent og de som er referert, men du bør gjøre et forsøk

Tro meg jeg blir det, blir også matt av medienes fremstilling av hendelsen år etter år, den evige kverningen på dette. Hadde verden lært noe som helst etter dette hadde vi vært mer tolerante og åpne, vi hadde stått sammen og arbeidet for at det aldri skal hende igjen. Det er derimot en enda større frykt og et reaksjonsmønster som gjør at man stempler mennesker etter etnisitet i enda større grad noe som er direkte avskyelig.

Jeg forventer ikke at noen skal vite eller ta hensyn hverken til den ene eller andre. Det som er synd er at dette blir bragt på bane på en mildt sagt banal måte.

Vil tro at de fleste er i stand til det, Brutus. Om ikke annet så er vi åpne for at verden fortoner seg ulikt for ulike mennesker. Nå har du en egen evne til å komme med oppgulp om et og annet selv om du her kanskje har vært moderat i så måte i din referanse.

  Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 19:04   #77
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Khalid Skah gir de svært vanskelige tokulturprosjekt-samlivene et profilert ansikt.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 18:44   #78
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Khalid Skah gir de svært vanskelige tokulturprosjekt-samlivene et profilert ansikt.

Mm. Og han her er et godt eksempel på at man aldri bør gifte seg med bergensere. Eller offiserer. Eller menn som heter Trond.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 20:50   #79
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Tror du Skah ville blitt ansett som psykopatisk om han hadde hatt barn med en lydig, muslimsk kvinne? Og ingen ressurssterk nordisk kvinne? Snur litt på flisa jeg.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no