Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-09, 20:06   #21
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

I Afrika er det nok dessverre slik at det er like tungt i s.k. kristne miljøer som hos muhammedanerne.

Hva betyr "s.k kristne miljøer"? Er det ikke like mye dessverre hvor enn det måtte skje?

Fruktflua:

Sitat:

Jeg har bare ingen forståelse eller toleranse for sånt. Jeg greier ikke å inneha en nanobrøkdel av respekt for religioner som har slike holdninger og "regler".

Hvilke religioner mener du har slike regler?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 20:06   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Fordi vi hadde denne holdningen til voldtatte kvinner her i landet også for ikke så lenge siden. Men dog ikke på vikingtiden. På vikingenes tid måtte en voldtektsutøver betale erstatning om han voldtok noen. Ihvertfall om det var en fri kvinne da. På den tiden kunne også kvinner få skilsmisse, de hadde eiendomsrett og de bestemte over seg selv i langt større grad enn i nyere tid.

Det var lang nedoverbakke derfra til heksebrenningene senere.

Grunnen til at jeg lurte var egentlig bare at jeg lurte på om det var overveiende sannsynlig at dette er befestet i islam som religion eller om det er et kulturelt fenomen fordi kvinnesynet er lite utviklet uten at det er direkte knyttet opp mot religionen selv.

  Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 20:54   #23
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hva betyr "s.k kristne miljøer"? Er det ikke like mye dessverre hvor enn det måtte skje?

Ja, det er det. Det er dessverre uansett. Dessverre.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 21:02   #24
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Fordi vi hadde denne holdningen til voldtatte kvinner her i landet også for ikke så lenge siden

Interessante tanker. Har du noen knagger å henge den jakka på? Snakker vi 1600-tallet her, eller 1956?

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 08:54   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Interessante tanker. Har du noen knagger å henge den jakka på? Snakker vi 1600-tallet her, eller 1956?

Vi snakker vel store deler av perioden mellom der.

Man ble satt i tukthus for å ha bedrevet utukt i Norge opp til ganske ny tid. Og det var ikke noe som het å påberope seg å være voldtatt.

  Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 11:25   #26
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Jeg kjenner forøvrig at jeg kan like at Liberias kvinnelige president tar sterk avstand fra det denne familien gjør og tar et oppgjør med hele kvinnesynet.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=564565
Kanskje det er håp i verden enda.

Så får jeg heller forsøke å la være å tenke på at det sitter en fjortenåring i spjellet i USA som skal prøves som voksen i retten uten hensyn til alder og motta dom for flere tilfeller av frihetsberøvelse og voldtekt. Han slipper vel aldri løs mer.

  Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 12:38   #27
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Så får jeg heller forsøke å la være å tenke på at det sitter en fjortenåring i spjellet i USA som skal prøves som voksen i retten uten hensyn til alder og motta dom for flere tilfeller av frihetsberøvelse og voldtekt. Han slipper vel aldri løs mer.

Jeg kjenner at det plager meg ikke nevneverdig.


Sist redigert av Skremmern : 25-07-09 kl 14:54.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 14:46   #28
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Irma;

Jeg gir blanke blaffen i hvilke religioner som har slike holdninger, synspunkter og måter å håndtere situasjoner på. Poenget her er at sånt skjer, og at jeg, som heldigvis mange mange andre, reagerer kraftig på det.
Jeg forstår ikke behovet ditt ifht. utdypning fra meg om hvilke religioner som har slike regler?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 20:14   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Irma;
Jeg gir blanke blaffen i hvilke religioner som har slike holdninger, synspunktervog måter å håndtere situasjoner på. Poenget her er at sånt skjer, og at jeg, som heldigvis mange mange andre, reagerer kraftig på det.
Jeg forstår ikke behovet ditt ifht. utdypning fra meg om hvilke religioner som har slike regler?

Fordi du skrev at du ikke har en nanobrøkdel av respekt for religioner som har slike holdninger. Når du kommer med såpass alvorlige beskyldinger mot "religioner" synes jeg det er betimelig med en spesifisering. Hvis ikke du vet om noen eller gir blaffen i hvilke religioner det er, så skjønner jeg ikke poenget med å dra det fram i diskusjonen i første omgang.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 20:18   #30
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Jeg syns det er helt forferdeligt, og håper egentlig at de ikke har flere barn som de kan prøve å overføre sine grusomme holdninger til.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 20:30   #31
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Fordi du skrev at du ikke har en nanobrøkdel av respekt for religioner som har slike holdninger. Når du kommer med såpass alvorlige beskyldinger mot "religioner" synes jeg det er betimelig med en spesifisering. Hvis ikke du vet om noen eller gir blaffen i hvilke religioner det er, så skjønner jeg ikke poenget med å dra det fram i diskusjonen i første omgang.

Jeg synes ikke det er betimelig med spesifisering av religion. Her er det saken som er vesentlig, og ikke hvilken religion som praktiseres. Jeg kommer ikke med beskyldninger, men heller med stadfesting om at jeg ikke har respekt for religioner som praktiserer det som står i HI.

Jeg vet ikke hva du er ute etter her. Men det får jo bli din sak.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 20:44   #32
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg synes ikke det er betimelig med spesifisering av religion. Her er det saken som er vesentlig, og ikke hvilken religion som praktiseres. Jeg kommer ikke med beskyldninger, men heller med stadfesting om at jeg ikke har respekt for religioner som praktiserer det som står i HI.

Jeg vet ikke hva du er ute etter her. Men det får jo bli din sak.

Navnet på religion(er) som praktiserer det som står i H.I. :hjelpsom:

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 20:50   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Mitt poeng lenger oppi her med linken fra VG var vel nettopp å belyse at dette ikke er akseptabelt i Liberia heller. Og at det heller ikke er innenfor Islam dette har sin opprinnelse.

Det er forskjell på at noen muslimer driver med noe forkastelig. (Eller buddhister, kristne eller hva som helst) Og på at noen gjør noe forkastelig, også er de muslimer på si.

Jeg forsøker å skille mellom hva som kommer av religionen og hva som kommer av mennesker som ikke fungerer. Det er jo ikke sånn at hvis en buddhist er gal så er det nødvendigvis Buddha det er noe galt med.

  Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 21:04   #34
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Bottom line: foreldrene er gale.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 21:06   #35
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Navnet på religion(er) som praktiserer det som står i H.I. :hjelpsom:


Javel? Da må jeg være blind på begge øynene, for etter det jeg kan se, så står ikke foreldrenes religion oppgitt i hovedinnlegget.

Men igjen; Jeg gir blanke i hva slags religion jentas foreldre har - poenget her er jo hvor forkastelig det de gjør er, og ikke om de er kristne, muslimer, buddhister, etc.
Men grunnen til at de agerer sånn som de gjør kommer mest trolig av religiøs holdning.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 21:07   #36
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Bottom line: foreldrene er gale.

Ja, det er det som er hele poenget.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 21:07   #37
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Gudbedre!

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 21:10   #38
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Javel? Da må jeg være blind på begge øynene, for etter det jeg kan se, så står ikke foreldrenes religion oppgitt i hovedinnlegget.

Men igjen; Jeg gir blanke i hva slags religion jentas foreldre har - poenget her er jo hvor forkastelig det de gjør er, og ikke om de er kristne, muslimer, buddhister, etc.
Men grunnen til at de agerer sånn som de gjør kommer mest trolig av religiøs holdning.

Nei, religion er det du som dro inn. For øvrig: I rest my case.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 21:10   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Det er mulig at de selv forklarer det de gjør med en religion. Men det er helt sentralt om de gjør det med rette eller ikke.

Det er mange religiøse fanatikere der ute i alle religioner som virkelig ikke har skjønt helt greia resten av de med samme religion legger i innholdet.

Så om noen med bibelen eller en annen bok i hånda utfører galskapen sin så betyr ikke det at galskapen deles av alle som har samme boka i bokhylla. Og her ser det jo da ut til at disse foreldrene er så gale som vi synes også sett fra sine egne landsmenns perspektiv. Heldigvis.

Også synes jeg jo det var hyggelig at Liberia har kvinnelig president også.

  Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 21:19   #40
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Signerer Skremmern og Nenne.

Samme her.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no