Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-09, 10:22   #1
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

No er altså Jarle Trå funne i live etter at alle trudde han var død på Mount Everest. I staden for å puste letta ut kjenner eg faktisk at eg blir litt irritert.
Kva er vitsen med å utsette seg for slikt? Bestige Mount Everest aleine uten oksygen? Reknar med at det er for å bevise at han er meir mann enn alle andre menn eller noko sånt. Eg håpar virkelig at dei som held på med slikt ikkje har barn. For å holde på sånn når ein har barn og anna nær familie syns eg rett og slett er forkastelig. Tenk på den stakkars familien som sitt heime og ikkje anar om dei får sjå dei igjen.
I dette tilfellet vil sannsynligvis ikkje idiotien utløyse redningsaksjonar i million-klassen, men av og til er det nettopp det som skjer når ekstreme ekstremsport-utøvarar er i aksjon. Kven er det som betaler dette? Må dei ta rekninga sjølv på avbetaling? Eller har dei spesial-forsikring som dekker det?
Eg forstår berre ikkje kva som driv desse folka. Eg har ein kamerat som har vore døden nær to gangar etter ulykke med paraglider, men ikkje søren om han vil gi seg. Akkurat i hans tilfelle trur eg det er snakk om ein udiagnostisert psykisk lidelse (bipolar), for han er generelt veldig manisk og til tider depressiv. Store prosjekter som aldri blir ferdig, stadig bytte av jobb og utdanningsveg.
Men alle ekstremsport-utøvarar kan vel ikkje vere maniske?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3089963.ece

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11

Sist redigert av Veronal : 25-05-09 kl 10:23. Årsak: Slo sammen innlegg
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 10:25   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

De må vel stort sett ta regningen selv, eller betale dyre dommer for forsikring som kan ta det. Forsikringsselskapene er ikke glade i slike folk.

Jeg har en venn fra studietiden som har blitt plukket opp hist og her, men han er nå i live enda. Jeg mener å huske at han fikk regningen når han plukket opp fra Trollveggen, ja.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 10:31   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Husk nå at du skriver på et åpent forum der alle kan lese. Jeg synes ikke det er greit å spre om seg slike skjellsord om andre generelt, og i hvert fall ikke i en situasjon som denne, der det garantert sitter en familie og en venneflokk og er bunnfortvilte og redde. Fy.


På generelt grunnlag: Jeg syns ikke det er rart at noen kan drives av en voldsom trang til å utforske egne grenser, prøve mer, se hvor langt man kan komme. De som holder på med dette kjenner risikoen, og har som oftest gjort en grundig vurdering av at de syns livet med disse opplevelsene, OG risikoen, er mer verdt å leve enn å leve uten. Det betyr ikke at man ikke sørger like intenst over at en nær en dør i utøvelsen av en slik "hobby", men man vet jo at personen gjorde det som virkelig gjorde livet verdt å leve for vedkommende.

At de forsikrer seg og/eller tar kostnadene selv er en selvfølge.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 10:56   #4
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Skjellsord? Er "litt irritert" eit skjellsord? Eller var det "forkastelig"?
Og dei er vel ikkje bunnfortvilte og redde no lengre? No er han jo funne i god behold? Og når eg brukte ordet "forkastelig" snakkar eg jo om "dei som held på med slikt" generelt, ikkje Jarle Trå spesielt.
Og så la eg linken i innlegg nr to fordi eg har lest at vi ikkje bør legge den i første innlegg. Men no har det visst blitt flytta.....

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 10:59   #5
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Trekk tilbake at han er i god behold sidan eg no ser at han er kritisk skadet. Men på radioen i dag tidlig sa dei at han var i god behold.
Men eg syns fortsatt at det må vere lov til å diskutere temaet ekstreme ekstremsportutøvarar på generelt grunnlag. Og eg syns ikkje at eg spredde om meg med skjellsord. Kenskje det er dialekta mi som gjer at eg stadig blir misforstått på forum. Høyrest kanskje sint ut utan at eg er det?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:02   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Får man ikke lov til å bestemme selv om man ønsker at den tråden man starter selv skal "linkes" inn til Aftenposten? I motsatt fall synes jeg dette bør inn i forumreglementet på et eller annet vis, jeg synes det er snodig at dette modereres.

Jeg synes diskusjonen vedrørende risikosport er interessant, men synes det er utidig å ta slike diskusjoner knyttet til en konkret hendelse.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:03   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Signerer Polyanna.

Simone, du kalte ham faktisk "idioten", eller leste jeg feil? Håper det.

Noen av oss er antakelig laget med en ekstrem utforskertrang og vurderer det slik at det kun er på denne måten en trives med livet. Ikke vet jeg. Men skal vedkommende sitte hjemme og angre på alt han/ hun ikke gjorde, men brant etter å gjøre? Det blir også feil. Man lever en gang, og folk får ta sine egne avgjørelser for hva som skal til for at livet skal være verdt å leve. Det er ikke opp til meg å avgjøre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:04   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Får man ikke lov til å bestemme selv om man ønsker at den tråden man starter selv skal "linkes" inn til Aftenposten? I motsatt fall synes jeg dette bør inn i forumreglementet på et eller annet vis, jeg synes det er snodig at dette modereres.

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=65908

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:06   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=65908

Ah, takk!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:13   #10
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Signerer Polyanna.

Simone, du kalte ham faktisk "idioten", eller leste jeg feil? Håper det.

Noen av oss er antakelig laget med en ekstrem utforskertrang og vurderer det slik at det kun er på denne måten en trives med livet. Ikke vet jeg. Men skal vedkommende sitte hjemme og angre på alt han/ hun ikke gjorde, men brant etter å gjøre? Det blir også feil. Man lever en gang, og folk får ta sine egne avgjørelser for hva som skal til for at livet skal være verdt å leve. Det er ikke opp til meg å avgjøre.

Du leste nok feil, ja. Eg snakka om "idioti", og då refererte eg til sjølve handlinga, nemlig å prøve å komme seg opp til Mount Everest aleine uten oksygen. Eg meiner ikkje at han er ein idiot.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:19   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Det eg meiner og som eg tydeligvis forklarer dårlig er at eg er nysgjerrig på kva som driv slike mennesker.
Og så lenge dei ikkje er gift/samboer eller har barn og så lenge det ikkje kostar samfunnet noko kan dei holde på som dei vil for min del. Men dersom ein har barn syns eg at ein har eit spesielt ansvar for å prøve å holde seg i live.
Og eg anar ikkje om Jarle Trå er gift eller har barn, så det er ikkje han eg snakkar om.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:28   #12
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Husk nå at du skriver på et åpent forum der alle kan lese. Jeg synes ikke det er greit å spre om seg slike skjellsord om andre generelt, og i hvert fall ikke i en situasjon som denne, der det garantert sitter en familie og en venneflokk og er bunnfortvilte og redde. Fy.

Vel, nå går hans klatrevenner ut i media og etterlyser hjelp fra det offentlige og sågar klager over mangelfull respons fra norske myndigheter. Da må man også tåle at noen debatterer denne formen for hobby. Jeg forstår at ikke alle får et like stort kick av å samle på frimerker, men å bestige Mount Everest uten verken hjelp eller oksygen er idioti. Selv med hjelp og oksygen er dette livsfarlig, og jeg forstår godt at noen blir provosert at de velger å droppe slike hjelpemidler for å sette rekorder eller utfordre seg selv. Det blir ikke mindre provoserende når de skriker over at hjelpen ikke kommer raskt nok frem etter at de har dummet seg ut.

  Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:46   #13
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.973
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Jeg synes Norge AS har langt bedre ting å bruke penger på enn folk som gjør ting som det er overveiende sannsynlig skal gå åt skogen. Norge bør ikke ha noen forpliktelser til å ta regningen for en redningsaksjon som denne. Utover det må folk gjøre som de vil så lenge de er beredt på å ta konsekvensene av det.

Kom ikke og pip i etterkant om det gikk dårlig, skryt gjerne hemningsløst om det gikk.

Jeg beundrer på sett og vis folk med en slik trang, det er dem som driver menneskeheten fremover på mange måter, men jeg forstår ikke hva det er som gjør at de er som de er.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett

Sist redigert av Pappalille : 25-05-09 kl 11:48. Årsak: Grammatikk.
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:50   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg synes Norge AS har langt bedre ting å bruke penger på enn folk som gjør ting som det er overveiende sannsynlig skal gå åt skogen. Norge bør ikke ha noen forpliktelser til å ta regningen for en redningsaksjon som denne. Utover det må folk gjøre som de vil så lenge de er beredt på å ta konsekvensene av det.

Kom ikke og pip i etterkant om det gikk dårlig, skryt gjerne hemningsløst om det gikk.

Jeg beundrer på sett og visr folk med en slik trang, det er dem som driver menneskeheten fremover på mange måter, men jeg forstår ikke hva det er som gjør at de er som de er.

Jeg er veldig enig i alt du skriver her. Jeg kan godt beundre og synes det er kult med mennesker som gjør ting i randsonen av det som er forsvarlig. Men risikoen er deres egen og jeg synes ikke at man kan forvente at den norske staten skal redde nordmenn fra farer overalt i verden. Selv om jeg personlig godt kunne ha donert litt penger til en redningsaksjon.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 11:52   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Utenrikstjenesten hjelper vel nordmenn i nød i utlandet selv om de har vært dumme. Frarøvet pass på sydenfylla, besøk i fengselet til smugleresiktede, etc.

Det er vel selvsagt at AS Norge ikke skal ta regningen for redningsaksjoner, men jeg syns de skal hjelpe til med å få det praktiske på plass (tillatelser, finne de riktige menneskene som kan hjelpe, etc.) for en redningsaksjon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 12:19   #16
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.


Jeg beundrer på sett og vis folk med en slik trang, det er dem som driver menneskeheten fremover på mange måter, men jeg forstår ikke hva det er som gjør at de er som de er.

Eg kan vere einig i at dei som driv menneskeheten framover kanskje er av samme ulla som ekstremsprotutøvarar. Men eg trur ikkje at dei som går aleine til Mount Everest eller aleine over Sydpolen er med på å drive menneskeheten framover. Det kjem an på kva dei brukar tida si på mellom desse ekspedisjonane. For sjølve ekspedisjonen meiner eg er ein rein egotrip. Men dersom dei også brukar utforskartrangen sin til å starte nye prosjekter som kjem andre til gode er jo det bra. Fritjof Nansen f.eks.
Men eg er redd for at mange av desse adrenalin-søkande ekstremsportutøverane er meir fokusert på seg sjølv enn andre.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 12:22   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Men eg er redd for at mange av desse adrenalin-søkande ekstremsportutøverane er meir fokusert på seg sjølv enn andre.

Jeg tror en ganske stor andel av enkeltpersoner som har "drevet menneskeheten fremover" har gjort det av egen interesse/indre drift, og ikke primært fordi de har tenkt på andre. Da tenker jeg både på forskere, oppdagelsesreisende, kunstnere og politikere/statsledere. Noen bruker vitebegjæret sitt og trangen til å flytte grenser på ting som viser seg å ha stor betydning for menneskeheten, andres innsats faller helt inn under "egotripp", men jeg tror ikke alltid det er lett å se i utgangspunktet hva som vil bli hva.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 12:23   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Jupp, og de fleste har nok ofret familien sin godt og grundig også, sånn by the way.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 12:27   #19
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

ÅH gud jeg trodde bare det var meg som var helt gal og ond som ble irritert.. jeg tenkte med en gang jeg hørte at han var savnet at herregud, sånn går det når man holder på sånn.. det er så utrolig irriterende hver gang jeg hører om en basehopper på en fjellhylle eller en fyr på et fjell. Flott at de opplever ting og blir skrevet opp i bøker og jeg vet ikke hva, men det blir litt oppgitt over at de stadig oppsøker slike farlige ting for å så bruke masse ressurser på redningsaksjoner.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 12:28   #20
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jarle Trå og ekstrem ekstremsport generelt

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg kan vere einig i at dei som driv menneskeheten framover kanskje er av samme ulla som ekstremsprotutøvarar. Men eg trur ikkje at dei som går aleine til Mount Everest eller aleine over Sydpolen er med på å drive menneskeheten framover. Det kjem an på kva dei brukar tida si på mellom desse ekspedisjonane. For sjølve ekspedisjonen meiner eg er ein rein egotrip. Men dersom dei også brukar utforskartrangen sin til å starte nye prosjekter som kjem andre til gode er jo det bra. Fritjof Nansen f.eks.
Men eg er redd for at mange av desse adrenalin-søkande ekstremsportutøverane er meir fokusert på seg sjølv enn andre.


Insinuerer du at et motivasjonsforedrag med Børge Ousland og Erling Kagge ikke driver menneskeheten videre?


  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no