Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-06, 17:09   #21
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg må ha veeeeldiiiig høy intelligens, jeg leser jo ekstremt fort

Trenger vel egentlig ikke si noe mer

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 17:12   #22
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.



Argumentene hans er fordi ordene blir så lange at de er vanskelige å lese?

"
Når et ord består av tre eller flere sammensatte ord, blir det vanskelig å lese. Dermed går det utover lesehastigheten og det blir vanskeligere for barna våre å læres seg å skrive norsk. Et tegn på høy intelligens er evnen til å lese raskt. Når man leser setninger, skal man ikke lese hvert ord, men isteden la blikket feste seg i korte øyeblikk på færrest mulig steder hver linje. I en vanlig bok bør ikke blikket ha mer enn to til tre festepunkter for blikket per linje. Det skal være nok til å få med seg hva som står i ordene rundt. Med lange sammensatte ord som kunne vært delt i tre eller flere enkeltord blir det vanskelig å kjenne dem igjen. Dermed må man stoppe opp, gå tilbake og lese det sakte en gang til. Ikke bra. "

Jeg lurer litt på dette jeg da, stemmer det eller? Noen som vet?

Hvis man har automatisert lesingen sin så er det forsåvidt riktig, MEN å si at evnen til å lese raskt er tegn på høy intelligens er det dummeste jeg har hørt. Skulle gjerne fått han til å dokumentere den påstanden.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 02:19   #23
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Det er ikke "normale" sammensatte ord som er problemet.

Problemet oppstår først når litt for mange i Norge prøver å skrive et formelt og byråkratisk norsk og dermed kreerer sammensatte ord som egentlig skulle ha vært en setning.

Eks: Søkemotoroptimaliseringstjenester - det er ikke noe godt ord!

God norsk ville vært å skrive noe ala:
- Vi tilbyr løsninger for hvordan du kan optimalisere resultatene fra din søkemotor.

Videre skriver journalisten at han synes det er "vanskelig" å lese ordet "kassaapparat". Hvis jeg hadde vært sjefen hans ville jeg begynt å lure litt...

  Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 09:45   #24
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Videre skriver journalisten at han synes det er "vanskelig" å lese ordet "kassaapparat". Hvis jeg hadde vært sjefen hans ville jeg begynt å lure litt...

Ja, jeg haddde ikke akkurat jublet dersom en av mine ansatte hadde kommet med en slik uttalelse.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 10:00   #25
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Hvis man har automatisert lesingen sin så er det forsåvidt riktig, MEN å si at evnen til å lese raskt er tegn på høy intelligens er det dummeste jeg har hørt. Skulle gjerne fått han til å dokumentere den påstanden.

Gi deg, jeg har jo fått "bevis" på min høye intelligens svart på hvitt her. Ikke ødelegg dette da…

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:28   #26
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Dette er sludder og pølsevev fra ende til annen. Jeg synes det er flott å kunne sette sammen flere ord og dermed få sagt noe helt presist.

Jeg for min del synes engelsk burde endres til å bruke ordsammenstillinger slik vi gjør. Kanskje jeg skal starte min egen kampanje på det?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:33   #27
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Sitat:

Et tegn på høy intelligens er evnen til å lese raskt.

Lesehastigheten henger sammen med utdannelsen/yrket til folk. De som leser langsomst er jurister og ingeniører, om jeg ikke husker feil. Som alle vet er dette folk med lav intelligens.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:44   #28
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Hvorfor skal norsk tilpasses slik at det blir lettere å oversette fra engelsk? Latskap, sier jeg!

Personlig synes jeg lengre ord er lettere å oppfatte i en setning enn flere enkeltord. Så å argumentere med at det blir lettere å lese med orddeling holder ikke for meg.

Så tok han opp et eksempel på oversetting fra engelsk:

hva hvis vi skal oversette et sitat der det sies noe sånt som: «– The open source community does a great job!». Da må vi skrive det første ordet enkeltvis og det andre må være sammensatt: «– Åpen kildekodefellesskapet gjør en flott innsats!», eller «– Åpen kildekode-fellesskapet gjør en flott innsats!». Her synes jeg det absolutt hadde vært bedre med orddeling: «– Åpen kildekode fellesskapet gjør en flott innsats!».

Går det ikke an å si "felleskapet for åpen kildekode"??

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:56   #29
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Går det ikke an å si "felleskapet for åpen kildekode"??

Niks, når man oversetter skal man alltid oversette ord for ord, og det er ikke lov å stokke om på ordene eller se på hele setningen i sin helhet før man begynner å oversette.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 11:59   #30
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Niks, når man oversetter skal man alltid oversette ord for ord, og det er ikke lov å stokke om på ordene eller se på hele setningen i sin helhet før man begynner å oversette.

Er det innenfor IT eller generelt? Det er jo helt tullete, det er vel selve meningen som er det viktigste å få frem??

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:03   #31
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Er det innenfor IT eller generelt? Det er jo helt tullete, det er vel selve meningen som er det viktigste å få frem??

Jeg glemte visst disse: [iråni][/iråni]

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:05   #32
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Lesehastighet koblet med intelligens er da ikke noe nytt og rart? Lesetester, både i forhold til evne og hastighet, har jo lenge vært en del av IQ-tester.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:06   #33
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Er det innenfor IT eller generelt? Det er jo helt tullete, det er vel selve meningen som er det viktigste å få frem??

Nå tror jeg Ryli var litt ironisk (husk ironitaggene, Ryli!), men det er jo et problem at det er mange elendige oversettere der ute som mener at "men alle kan jo engelsk, så da kan jo alle også oversette fra engelsk, hva er problemet lissom". Selvsagt er det lett å se seg blind på kildespråket, men det er en god oversetter klar over. Så selvsagt bør man debattere hvordan man best kan oversette fra et gitt språk til et annet , men denne fyren skyter sånn i blinde at jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne ...

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:08   #34
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Lesehastighet koblet med intelligens er da ikke noe nytt og rart? Lesetester, både i forhold til evne og hastighet, har jo lenge vært en del av IQ-tester.

Men det er da ikke dermed sagt at det kan brukes som en reell, objektiv målestokk?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:09   #35
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

For en nol dus.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:11   #36
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg glemte visst disse: [iråni][/iråni]

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:18   #37
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

For en tulling

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 12:45   #38
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det er da ikke dermed sagt at det kan brukes som en reell, objektiv målestokk?

Nei, det er jo bare en del av det.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:17   #39
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Så jeg er altså smart når jeg lynleser Harry Potter-bøker og dum når jeg bruker litt lenger tid på å lese Forbrytelse og straff. Godt å vite.

Jeg mener lesehastighet henger sammen med hva man leser. Vi får heller øve oss i å lese litt lengre ord, og kanskje skjerpe skriftspråket i ordvalg heller enn å dele opp van skelige ord

Teitas!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:23   #40
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lar meg ikke engang provosere ...

Dust!

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no