Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Antisemittisme i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 10:59   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

De jobber vel ikke en gang "i skjul"?

Og så forstår jeg ikke helt hvordan man klarer å identifisere en jøde nok til å trakasere ham/henne. Med mindre de har på seg sånn kalott (hva heter det??) og er rimelig ortodosk så ser de jo ut som alle andre.

Jeg for min del klarer ikke helt å skylde på enkeltmennesker det stater gjør, men kunne sikkert hatt en heftig diskusjon med en jøde om h*n argumenterte for at Israel har rett i det de gjør mot palestinere. Gjør det meg til en antisemitt?

Jeg føler ofte at det blir litt sånn - enten er du med oss, eller så støtter du antisemittisme.

Barn i en skoleklasse kjenner hverandre stort sett godt nok til å vite hvem som er hva. De fleste norske jøder har også karakteristiske og gjenkjennelige etternavn.

En del menn, både yngre og eldre, bruker kalott, særlig i forbindelse med høytider og festdager.

Men du bor i en by der det ikke bor jøder, så det kan også være derfor du ikke ser dem.


Jeg syns problemet med at jødiske barn langt mer enn andre minoriteter opplever trakassering tas veldig lett på her.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:01   #42
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

De jobber vel ikke en gang "i skjul"?

Og så forstår jeg ikke helt hvordan man klarer å identifisere en jøde nok til å trakasere ham/henne. Med mindre de har på seg sånn kalott (hva heter det??) og er rimelig ortodosk så ser de jo ut som alle andre.

Navn er jo ofte en indikasjon da, og kanskje hvilke helligdager og tradisjoner de har.

I Trondheim er det iallefall nært forhold mellom den eldre generasjonen. Når nesten alle dine er myrdet er det ikke så rart at du får et nært forhold til søskenbarn og søskenbarnssøskenbarn. Heter du Paltiel, Kahn, Klein, Isaksen osv skal det ikke så mye til for å se forbindelsen til det mosaiske samfunnet i Trondheim.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:02   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

11 overlevde fra transporten Donau (rundt 500 passasjerer).

11.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:04   #44
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jeg synes det er viktig å ta denne undersøkelsen på alvor og ikke bortforklare resultater med at jøder drar antisemittismekortet for raskt osv. Det er ikke lenge siden at de fleste i Norge satt stille og så på at jøder ble tvunget til å gå med Davidstjerne, ble utstengt fra jobb og skoler og til slutt samlet og skipet avgårde. Ikke alle satt og så på forresten, mange deltok i arbeidet. (Og noen prøvde å skjule jøder eller hjelpe dem med å flykte, men det var få.) Dette har våre foreldre og besteforeldre opplevd. Det er det utrolig viktig å huske på. Det ville være rart om disse holdningene har blitt borte på 70 år.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det et Oslo-fenomen?

Nei. Der jeg kommer fra (der NS sto sterkt under krigen) er det liknende uttalelser som Lisa kommer med, også fra oppegående folk på min alder. "Han vet å tjene penger, han er jøde vet du. " ble sagt i fullt alvor av ei jeg kjenner, og jeg har flere eksempler på at jøde blir brukt som forklaring eller som skjellsord. Forferdelig trist.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:05   #45
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns problemet med at jødiske barn langt mer enn andre minoriteter opplever trakassering tas veldig lett på her.

Veldig enig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:06   #46
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Barn i en skoleklasse kjenner hverandre stort sett godt nok til å vite hvem som er hva. De fleste norske jøder har også karakteristiske og gjenkjennelige etternavn.

En del menn, både yngre og eldre, bruker kalott, særlig i forbindelse med høytider og festdager.

Men du bor i en by der det ikke bor jøder, så det kan også være derfor du ikke ser dem.


Jeg syns problemet med at jødiske barn langt mer enn andre minoriteter opplever trakassering tas veldig lett på her.

Ja det er fullt mulig at jeg ikke ser problemet fordi det ikke er et problem her jeg bor. Og jeg synes selvfølgelig ikke det er ok at barn opplever trakassering. Virkelig ikke.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:07   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jeg er også redd for at siden dette ikke ble tatt ordentlig oppgjør med etter krigen, så har det fått ligge der og ulme og ulme. Og kommer nå frem i full blomst.

En annen litt ekkel ting med debatten er at mange veldig lett kaster seg over muslimforklaringen når dette kommer opp. At dette er noe NYTT noe, som kom med disse innvandrerne. Det er jo veldig enkelt og komfortabelt, men ikke sant.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:07   #48
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

11 overlevde fra transporten Donau (rundt 500 passasjerer).

11.

Når de hvite bussene hentet Nordmenne fra leirer i Tyskland hentet de alle UNNTATT jødene.

Jeg glemmer aldri Julius Paltiel når han fortalte dette. Av alle grusomme ting han hadde opplevd var det HØYT på lista.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:07   #49
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Altså, jeg synes ikke det er ok at mennesker blir trakassert. Det kom litt feil ut.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:08   #50
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Barn i en skoleklasse kjenner hverandre stort sett godt nok til å vite hvem som er hva. De fleste norske jøder har også karakteristiske og gjenkjennelige etternavn.

En del menn, både yngre og eldre, bruker kalott, særlig i forbindelse med høytider og festdager.

Men du bor i en by der det ikke bor jøder, så det kan også være derfor du ikke ser dem.


Jeg syns problemet med at jødiske barn langt mer enn andre minoriteter opplever trakassering tas veldig lett på her.

Mange opplever i tillegg frykt for å gå med smykke med Davidsstjerne, noko dei ønsker å gjere fordi dei er stolte over bakgrunnen sin, og fordi det er ein identitetsmarkør.

Det gjkk ut eit skriv til Oslo-skulen for to år sidan, om mobbing av jødiske elevar og om at lærarar burde forsøke å vere obs på problematikken. Mitt inntrykk er, som nemnd over, at det særleg er eit problem i klassar kor det er mange elever frå Midtausten, med ulik bakgrunn. Det er også vanskeleg å jobbe med holdningsskapande arbeid i slike klassar, fordi dei har med seg veldig klare før-forståinger av situasjonen og konfliktbiletet.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:09   #51
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

"Han vet å tjene penger, han er jøde vet du. "

Dette har jeg også hørt. Men i min naivitet har jeg ikke tatt det for et mer rasistisk utsagn enn at man sier tilsvarende om sunnmøringer. Er det virkelig et uttrykk for antisemettisme?

Jøde som skjellsord har jeg aldri hørt, og det hadde fått meg til å se rødt, selvfølgelig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:10   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jeg synes virkelig ikke det er greit hvis jødiske barn føler de må skjule seg mer enn andre barn og opplever trakassering mer enn andre barn altså. Jeg bare har vært naiv nok til å tro at så ikke er tilfelle.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:12   #53
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Han vet å tjene penger, han er jøde vet du. "

Dette har jeg også hørt. Men i min naivitet har jeg ikke tatt det for et mer rasistisk utsagn enn at man sier tilsvarende om sunnmøringer. Er det virkelig et uttrykk for antisemettisme?

Jøde som skjellsord har jeg aldri hørt, og det hadde fått meg til å se rødt, selvfølgelig.

Pittelite fjas fra min kant her, men jeg var ute med en sunnmøring i går (date), og jeg insisterte på å betale annen hver runde. Og da dro jeg en "det bør jo du som sunnmøring vite å sette pris på". Akkurat det der med penger og jøder klarer jeg ikke helt å se på som antisemittisme, jeg heller. Men om man er jøde så er det vel kanskje summen, ikke enkeltdelene som er problemet.

Og så lærte jeg noe nytt på FP i dag også, gitt. Interessant tråd!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:13   #54
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes virkelig ikke det er greit hvis jødiske barn føler de må skjule seg mer enn andre barn og opplever trakassering mer enn andre barn altså. Jeg bare har vært naiv nok til å tro at så ikke er tilfelle.

Jeg er akkurat der Katta er. Var ikke klar over problemet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:15   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Hvorfor sier du "hvis", Katta?


Sunnmøringer har aldri blitt massakrert fordi hele nasjoner mente at de var for griske, så den sammenligningen holder ikke helt.

Det har også vært en komfortabel forklaring etter krigen. I Haugesund har det vært opplest og vedtatt rundt kaffebordene at Moritz Rabinovitz kunne takke seg selv for at han ble deportert fordi han "var så gjerrig at han ikke ville reise fra pengene sine". En usann og tilbakevist myte som er fin å trøste seg med.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:15   #56
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er også redd for at siden dette ikke ble tatt ordentlig oppgjør med etter krigen, så har det fått ligge der og ulme og ulme. Og kommer nå frem i full blomst.

En annen litt ekkel ting med debatten er at mange veldig lett kaster seg over muslimforklaringen når dette kommer opp. At dette er noe NYTT noe, som kom med disse innvandrerne. Det er jo veldig enkelt og komfortabelt, men ikke sant.

Eg trur ikkje dette er noko nytt som bare dreier seg om "desse invandrarane" Men dei eksempla eg har observert i skulen, tyder på at konfliktar i opprinnelseslandet pregar barn og måten barn omgås på i norske skular. Palestinarar tar med seg haldningar av typen "Det er jødane sin feil at foreldra mine måtte flykte" inn i klasserommet, og jødiske barn blir straffa for dette. Norske barn er (beklager sterotypiseringa) generelt langt meir historielause. Dei er med på å mobbe jøden, fordi dei andre gjer det. Ikkje av politiske og religiøse årsaker.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:16   #57
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Interessant betraktning, bai.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:17   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jeg har fått med meg at det skjer med norske skolebarn, men jeg har aldri selv fått med meg at dette skjer. Ikke når jeg jobbet i Oslo heller. Men jeg er ganske naiv, og tror det beste om alle. Og veldig mye av dette skjer helt sikkert skjult fra lærere/voksne.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:21   #59
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Han vet å tjene penger, han er jøde vet du. "

Dette har jeg også hørt. Men i min naivitet har jeg ikke tatt det for et mer rasistisk utsagn enn at man sier tilsvarende om sunnmøringer. Er det virkelig et uttrykk for antisemettisme?

.

Det er vel ikke mer et uttrykk for antisemettisme enn neger nødvendigvis er rasistisk om det brukes til å beskrive hudfarge.

For meg har det utsagnet om penger aldri vært sett på som ondskapsfullt, men det er mer fordi jeg ser på det å kunne tjene penger som et komplement.

Å sette likhet mellom Israel og jøder eller medlemmer av et mosaisk samfunn er antisemittisk.

Når folk sitter og sier at de ikke skjønner hvorfor jøder drar antisemittisme kortet, så mener jeg det er noen som mangler forståelse.

Du snakker om et folkeslag som har vært forfulgt i snart to tusen år. De har vært nektet å eie eiendom, og måtte drive med handel. De har blitt nektet innreise til blant annet Norge. De har regelrett blitt utryddet mens "gode Nordmenn" stod å så på. De fikk ikke oppreisning etter krigen på mange år. De fikk ikke engang tilgang til arven etter sine døde fordi de ikke hadde dødsertifikat.

Behandlingen av NORSKE jøder etter krigen har ikke vært bra. Det er flere famileformuer som er bygget på beslag av jødisk eiendom under krigen. Du skulle tro de ville hatt anstendighet til å gitt en skjerv i erstatning frivillig selv om det var bestefar eller oldefar.

Folk har blitt tråkket på i en årerekke blir litt paranoide, men kanskje med rette. Om du er vant til det ser du etter det, ser du etter det finner du det.

Jeg synes mange andre grupper drar rasismekortet veldig lett også, med langt mindre grunn.

Når jødiske teatergrupper nektes å opptre i London i 2012 da er det noe rav ruskende galt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:22   #60
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Har det ligget og ulmet siden krigen eller er det nå såpass mange som har fått så lang avstand til det at man ikke tenker over i hverdagen at jøder har en veldig spesiell historie som gjør at man kanskje skal tenke seg om både tre og fire ganger før man sier noe som helst? Når jeg ikke reagerer mer på "jøder og penger" enn på "sunnmøringer og penger" er det fordi jeg opplever begge deler som ganske inerte utsagn, og ikke noe negativt egentlig, det er vel ikke negativt å være god med penger og litt gnien?. Men klart, sett i et historisk perspektiv er det ikke det, og hvis jøder opplever den typen utsagn som krenkende bør man ta hensyn til det tenker jeg.

Antisemettisme er skummelt. Men jeg er ikke sikker på at alle slike utsagn har noe med den typen holdninger å gjøre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no