Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Fargede bør holde seg hjemme"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-12, 11:39   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Fargede bør holde seg hjemme"

BBC har laget en dokumentar om fotballvold i øst-Europa, og som følge av dette advares nå folk med asiatisk eller afrikansk utseende om å reise til fotball-EM.

NRK viste litt av dokumentaren i går, og jeg har fortsatt vondt i magen ved tanken på ansiktene til de stakkars fyrene som får bank på tribunen, mens ingen griper inn.

http://www.nrk.no/video/rasisme_er_e...12A22EB8C2DD1/

Det var mye snakk om deltagelsene i ESC og menneskerettigheter i Aserbadjan. Nå deltar vel ikke Norge i EM, men er det noe Norge kan gjøre likevel? Ikke for å løse problemet, men i det minste vise avsky mot fenomenet?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 11:50   #2
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Jeg så også innslaget i går, og har også vondt i magen. Det var virkelig fortvilende å se!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 20:26   #3
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Østeuropa er en av de farligste plassene også for homofile.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 02:00   #4
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Hele BBC Panorama dokumentaren ble sendt i kveld og ligger på nett-tv:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/851402/

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 09:14   #5
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Helt forferdelig å se på, er det ingen måte å trygge tribunene mer? Mer politi, mer vakter? Gjerne hunder også, som kan ta seg en bit.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 09:58   #6
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Tribunene blir etter det jeg har forstått trygget ganske greit, slik at det skal være mulig å unngå problemer der. Men det hjelper jo ikke så lenge man må bevege seg i gater og på offentlige steder der det ikke er mulig å ha like strenge sikkerhetstiltak. Det som er "positivt" her kontra i Aserbajdsjan er at fotballvolden er utført av relativt små grupper med farlige og utagerende "supportere" og ikke av myndighetene slik som menneskerettighetsbruddene i Aserbajdsjan. Myndighetene forsøker faktisk å få grep om fotballvolden, og har selvfølgelig ekstra ressurser til å gjøre det nå under EM, så situasjoner er egentlig ganske mye verre der for homofile og fargede til vanlig enn den er nå, sørgelig nok. Disclamer: Jeg kan ingenting om fotballvold eller fotball generelt, har bare sett for mye TV2 nyhetskanalen nå som jeg har permisjon...

Om det er mulig å gjøre så mye for å påvirke meningene til fotballbøllene i en fei tviler jeg vel på, det blir som å forsøke å overtale ABB eller Vigrid til å skifte mening tror jeg. Men kanskje langsiktig holdningsarbeid som tar tak i ungdommer i faresonen kan være noe, dersom organisasjoner støtter eller driver med dette i denne regionen?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:46   #7
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Tribunene blir etter det jeg har forstått trygget ganske greit, slik at det skal være mulig å unngå problemer der. Men det hjelper jo ikke så lenge man må bevege seg i gater og på offentlige steder der det ikke er mulig å ha like strenge sikkerhetstiltak. Det som er "positivt" her kontra i Aserbajdsjan er at fotballvolden er utført av relativt små grupper med farlige og utagerende "supportere" og ikke av myndighetene slik som menneskerettighetsbruddene i Aserbajdsjan. Myndighetene forsøker faktisk å få grep om fotballvolden, og har selvfølgelig ekstra ressurser til å gjøre det nå under EM, så situasjoner er egentlig ganske mye verre der for homofile og fargede til vanlig enn den er nå, sørgelig nok. Disclamer: Jeg kan ingenting om fotballvold eller fotball generelt, har bare sett for mye TV2 nyhetskanalen nå som jeg har permisjon...

Om det er mulig å gjøre så mye for å påvirke meningene til fotballbøllene i en fei tviler jeg vel på, det blir som å forsøke å overtale ABB eller Vigrid til å skifte mening tror jeg. Men kanskje langsiktig holdningsarbeid som tar tak i ungdommer i faresonen kan være noe, dersom organisasjoner støtter eller driver med dette i denne regionen?

Det er sant at det er en vesentlig forskjell men det må sies at systemet i Polen og Ukraina også er rottent tvers gjennom og det koster ikke statsledere fem øre å hetse homofile eller svarte så det er "systemsvikt" fra topp til bunn. Vold mot homofile er helt ekstremt i f.eks Polen, inkludert Warsawa og de store byene. Å være svart er ren risikosport og det er ikke noe nytt men det er fint det blir belyst med EM.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:04   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Jeg klarer ikke glemme dette bildet.

The man that’s being assaulted is organizer Svyatoslav Sheremet, head of the Gay Forum of Ukraine. Moments after he met with the press to announce the cancellation of Kiev Pride, a group of unidentified attackers assaulted him without knowing their actions were being documented.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:17   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Jeg skjønner ikke hvorfor slike land får lov til å arrangere store, prestisjefulle arrangementer som dette. Man er nødt til å legge press på dem, og tvinge styringsmaktene til å ta affære.

Jeg var på skolebesøk i Lituen som 18-åring, og en venninne og jeg ble tafset på av nynazister på en lokal hiphopkonsert. Vi reagerte ganske instinktivt med å klappe til dem, noe som førte til at vi måtte hentes med buss i konsertlokalet fordi de fornærmede hadde hentet førti venner for å drepe oss. I den lille byen regjerte de, og politiet gjorde ingenting. Nynazistene kjørte rundt, drakk, banket opp folk og voldtok de damene de hadde lyst på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:34   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor slike land får lov til å arrangere store, prestisjefulle arrangementer som dette. Man er nødt til å legge press på dem, og tvinge styringsmaktene til å ta affære.

Fordi idrett/ESC ikke er politisk sies det.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:40   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Det ville nok ikke være så mange land i verden som ville kunne få arrangere hverken EM, VM eller Eurovision hvis vi skulle gå etter "våre" standarer for menneskerettigheter.

Slik vi definerer de og forstår menneskerettigheter i dag er de jo nesten utelukkende forbeholdt "vår" del av Europa og USA. (Bare ta en titt på kartet over land der homofili er forbudt, eller der hvor det ligger forslag til å forby det.)

Rio skal vel ha OL etter London? Vi vet jo allerede nå hvem som betaler prisen der for den utbyggingen som finner sted for å være vertskap.
Afrikanere jublet da de fikk fotball VM. Det var en stor seier for kontinentet Afrika men fy for en pris mange Sør Afrikanere måtte betale.

Det er fryktelig vanskelig å hele tiden veie disse tingene opp mot hverandre. Jeg tror veldig mange ikke er klar over omfanget av høyreekstreme i Øst Europa så hvis noe positivt kommer ut av EM der så er det jo at det rettes et søkelys på dette. Problemet er jo ofte at EU land har de riktige lovverk på plass men virkligheten på bakken er jo en helt annen. I Ungarn er det jo helt ekstermt for tiden men det er jo nesten ikke som snakker om det, og dette er i Europa, vår egen bakgård.

Britiske UD har lenge inkludert i reiseanbefalingene sine til briter med svart eller asiatisk bakgrunn at de må ta forholdsregler når de reiser til en masse land i Øst Europa. Jeg kjenner "brune" nordmenn som har reist på helgeturer til Krakow, Praha, Riga, Budapest osv. som har blitt spyttet på og skreket til på gaten. Moskva er jo noe helt annet, der blir jo afrikanske studenter angrepet hele tiden og økning i antall høyreekstreme er bare uhyggelig.

Hvis det finnes noe positivt i dette så er det jo å tenke på at vi tross alt har kommet en del lenger her i Norge. Vi er faktisk på en helt annen planet hva dette angår.

Jeg tror også at Polen og Ukraina vil "skamme seg" hvis noe skulle skje under EM, og med rette. Det i seg selv kan også være positivt i den forstand at det markeres så tydlig at dette er så totalt uakseptabelt og ikke greit overhode.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:47   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.


Jeg tror også at Polen og Ukraina vil "skamme seg" hvis noe skulle skje under EM, og med rette. Det i seg selv kan også være positivt i den forstand at det markeres så tydlig at dette er så totalt uakseptabelt og ikke greit overhode.

Ja, jeg tenkte noe av det samme rudnt Grand Prix. Ting kommer frem i lyset, og det er bra.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:54   #13
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Britiske UD har lenge inkludert i reiseanbefalingene sine til briter med svart eller asiatisk bakgrunn at de må ta forholdsregler når de reiser til en masse land i Øst Europa. Jeg kjenner "brune" nordmenn som har reist på helgeturer til Krakow, Praha, Riga, Budapest osv. som har blitt spyttet på og skreket til på gaten. Moskva er jo noe helt annet, der blir jo afrikanske studenter angrepet hele tiden og økning i antall høyreekstreme er bare uhyggelig.

Hm. Dette er en godt bevart hemmelighet i Norge. I media står det bare om billig spa- og shoppingmuligheter.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:56   #14
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Denne tråden minner meg på det Fifa presidenten sa når Quatar fikk VM i 2022. Der er vel homofili forbudt og Fifa presidents kommentar til dette var at hvis homofile ønsket å reise til VM så fikk de "refrain from sexual activity".

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/9284186.stm

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 13:59   #15
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Hm. Dette er en godt bevart hemmelighet i Norge. I media står det bare om billig spa- og shoppingmuligheter.

Men det er vel fordi antallet "brune" nordmenn ikke er i samme omfang som britiske og fordi britiske UD sine reiseråd er ganske mye mer omfattende. Dette har også bakgrunn i at det nærmest eksploderte i billige "heisaturer" til Øst Europa fra UK på tidlig 2000 tallet og utallige tusen briter reiste over på stagnights og typiske guttehelger (masse Ryan Air og Easy Jet flights til disse hovedstadene på fredager). Det ble ofte ikke så veldig hyggelige helgeturer for briter med annen hudfarge så problemet har blitt belyst med erfaringer i mange år i UK så naturlig nok er reiseråd mer oppdaterte.

Men det har jo vært en del fokus i media også i Norge på økningen av høyreekstreme i hele Europa men på et mer overordnet plan.


Sist redigert av Lisa : 06-06-12 kl 14:17.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 14:00   #16
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Burde vært mer fokus så kunne man eventuelt i solidaritet latt være å legge igjen pengene sine der.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 15:44   #17
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

ikke bra med rasisme, men fotballvold hender desverre i alle nasjoner. Det er en utting det er også rasisme. Når det gjelder homofili så er dette lite akseptert i fotballen. Den "eneste" kjente fotballspilleren som stod frem som homofil på 90-tallet tok kort tid etter sitt eget liv. Fotballen trenger mer åpenhet blandt sine egne rundt dette men det kommer neppe til å skje med det første vil jeg tro.

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 16:11   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Opprinnelig lagt inn av merch, her.

ikke bra med rasisme, men fotballvold hender desverre i alle nasjoner. Det er en utting det er også rasisme. Når det gjelder homofili så er dette lite akseptert i fotballen. Den "eneste" kjente fotballspilleren som stod frem som homofil på 90-tallet tok kort tid etter sitt eget liv. Fotballen trenger mer åpenhet blandt sine egne rundt dette men det kommer neppe til å skje med det første vil jeg tro.

Det er veldig sant men nå snakker vi om situasjonen i landene Polen og Ukraina. Det er ikke farlig å bevege seg ute i det offentlige rom i Oslo, London, Amsterdam, Lisboa eller Paris om h du er svart eller homofil. I byer i Polen og Ukraina derimot er situasjonen helt annerledes. Dette handler om mye mer en bare EM og rasisme. Det handler om hva slags oppførsel som tillates av myndighter og hva som gjøres med problemet. Ingen av vertslandene har noe å skryte av desverre.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 16:40   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det ville nok ikke være så mange land i verden som ville kunne få arrangere hverken EM, VM eller Eurovision hvis vi skulle gå etter "våre" standarer for menneskerettigheter.

Slik vi definerer de og forstår menneskerettigheter i dag er de jo nesten utelukkende forbeholdt "vår" del av Europa og USA. (Bare ta en titt på kartet over land der homofili er forbudt, eller der hvor det ligger forslag til å forby det.)

Rio skal vel ha OL etter London? Vi vet jo allerede nå hvem som betaler prisen der for den utbyggingen som finner sted for å være vertskap.
Afrikanere jublet da de fikk fotball VM. Det var en stor seier for kontinentet Afrika men fy for en pris mange Sør Afrikanere måtte betale.

Det er fryktelig vanskelig å hele tiden veie disse tingene opp mot hverandre. Jeg tror veldig mange ikke er klar over omfanget av høyreekstreme i Øst Europa så hvis noe positivt kommer ut av EM der så er det jo at det rettes et søkelys på dette. Problemet er jo ofte at EU land har de riktige lovverk på plass men virkligheten på bakken er jo en helt annen. I Ungarn er det jo helt ekstermt for tiden men det er jo nesten ikke som snakker om det, og dette er i Europa, vår egen bakgård.

Britiske UD har lenge inkludert i reiseanbefalingene sine til briter med svart eller asiatisk bakgrunn at de må ta forholdsregler når de reiser til en masse land i Øst Europa. Jeg kjenner "brune" nordmenn som har reist på helgeturer til Krakow, Praha, Riga, Budapest osv. som har blitt spyttet på og skreket til på gaten. Moskva er jo noe helt annet, der blir jo afrikanske studenter angrepet hele tiden og økning i antall høyreekstreme er bare uhyggelig.

Hvis det finnes noe positivt i dette så er det jo å tenke på at vi tross alt har kommet en del lenger her i Norge. Vi er faktisk på en helt annen planet hva dette angår.

Jeg tror også at Polen og Ukraina vil "skamme seg" hvis noe skulle skje under EM, og med rette. Det i seg selv kan også være positivt i den forstand at det markeres så tydlig at dette er så totalt uakseptabelt og ikke greit overhode.

Usj, du har jo helt rett i det, Lisa. Det er bare trassen i meg som har lyst til å hyle i sinne over at det er sånn mange steder i verden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 22:35   #20
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Fargede bør holde seg hjemme"

Interessant BBC-dokumentar om EM og høyreekstremister.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/851402/

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no