Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg blir så SINT! / Streik

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 10:56   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så SINT! / Streik

Den skolen lillegutt gikk på før?
Dette står det på kommunens sider om streiken:

xxx Skole og Ressurssenter:
Vanlig skoledag for alle elever
Fysisk aktivitet for 6. og 7.trinn utgår
Ressursbarn gis ikke skoletilbud
SFO for ressursbarn (med SFO-plass) fra 1200 – 1500 hver dag
Ikke SFO-tilbud for 1.-4. trinn.


Ressursbarn er da de barna som har fysiske eller psykiske funksjonshemninger Det er faktisk noe som heter dispensasjon man kan søke om for å unngå at nettopp de svakeste brukergruppene blir rammet av streiken. Og her velger de altså å ramme KUN de svakeste brukergruppene. KUN barna med fuksjonshemninger.

Jeg blir så sint at ... jeg blir SÅ sint. Dette er jo diskrimering i ren praksis. Jeg klarer ikke å fatte og begripe at det er lov en gang. Og det sier jo litt om holdningen til skolen, når de tillater at kun den svakeste gruppen barn rammes

Gudskjelov at vi har flyttet til en annen kommune. Sist det var streik for noen år siden ble det søk om disp for skolen han går på nå, nettopp på grunn av at barna er så sårbare.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:58   #2
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Så utrolig provoserende! Er det ikke noen i media som kan tipses om dette?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:59   #3
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

I alle dager? Da vi var i streik for noen år siden, var det kun særskilt tilrettelagt undervisning som fikk dispensasjon.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 10:59   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Jeg tror det er noen som prøver å tvinge frem en tvungen lønnsnemnd. (De jeg kjenner som er i streik er i alle fall ganske lei streiken allerede.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 11:02   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.273
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Det er jo helt vannvittig.

Der mamma jobber har "toa" (barna med sterke ressursbehov) fått disp. Mens alle andre barna, som ikke er på toa, men som har assistent etc, så er de uten assistent...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 11:06   #6
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Hva?!! Dette kan jo ikke være lov??

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 11:07   #7
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.806
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Skolen frøkna går på har fått dispansasjon til at enkelte assistenter kan jobbe, slik at de elevene som trenger det mest får det.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 11:11   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Jeg tror jeg vet hvilken skole det er snakk om.

Jeg tror ikke de uten videre kan 'stokke om' på ressursene for å få plass til ressursbarna - da blir det streikebryteri. Det er sånn at de forbund som har ansatte i den kommunen og på den skolen blir tatt ut.

Men når det er sagt, vår datters lærer er tatt ut i streik og de får vikar. Synes det også høres litt på kanten ut i forhold til streikebryteri - og jeg har altså en teori om at dette er samme skole. (Jeg kjenner igjen ordlyden)

Hva er det som skal til for å få disp? Fare for liv og helse? Det er det vel strengt tatt ikke - og da er de vel innafor.

Jeg vet ikke hvem man kan 'ta' for dette - om det er skolen eller forbundet - men jeg er altså helt enig i at det er veldig uheldig.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 11:18   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Fra tv2.no:

– Vi har innvilget mange hundre dispensasjoner. Vi er veldig bevisste på å ikke ta ut noen som kan gi regjeringen grunnlag for lønnsnemnd, sier lederen i Fagforbundet, Jan Davidsen, som tar ut nær 15.000 nye medlemmer i streik.

– Hvis det viser seg at streiken får konsekvenser for liv og helse, miljø eller barn med spesielle behov vil vi være raske med å gi dispensasjoner.


Men det forutsetter jo at noen finner det for godt å søke da
(mrk - nå er det ikke nødvendigvis Fagforbundet som styrer det som skjer i skolene da, det blir vel Unio, men dog)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 11:44   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Her i kommunen ble det heller ikke gitt dispensasjon for at barn som trenger ekstra ressurser får et tilbud. Nå rammer likevel streiken her temmelig jevnt ettersom alle barneskolene i byen streiker, men jeg skjønner sinnet ditt veldig godt.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 12:05   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

På "vår" skole, som er en ressursskole i samme kommune som Flubby, så er avdelingen for disse barna åpen, men bare til 14.30. "Skyssen har fått beskjed om dette", står det i info-skrivet fra skolen. Samt at det er kun tilsyn og ikke pedagogisk tilbud. Men det er åpent mesteparten av dagen i alle fall.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:01   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Lillemann sin skole er, takk og lov, ikke tatt ut i streik. Jeg vet det er søkt dispensasjon, og de ansatte regner ikke med at de blir tatt ut. Dette er en rein spesialskole.

Det er leit når streik rammer de som trenger det minst, vi f.eks. Sliter med å få lagt tilrette et forsvarlig tilbud rundt min gamle far for tiden, da kommunens ansatte er tatt ut i streik, og dette går ut over eldreomsorgen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:07   #13
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Provoserende, men ikke akkurat overraskende.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 14:58   #14
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Skolen her i kommunen som er en spesialskole har søkt dispansasjon. Merkelig.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:09   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Nå vet jeg at du er spesielt missfornøyd med den skolen m^2, og jeg skjønner det fra din side. Vi som ikke har ressursbarn er ikke så missfornøyde. Men jeg reagerte på det med ressursbarna når jeg leste det. Det må jo bety at alle de som jobber med ressursbarna er medlem i Fagforundet?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:17   #16
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nå vet jeg at du er spesielt missfornøyd med den skolen m^2, og jeg skjønner det fra din side. Vi som ikke har ressursbarn er ikke så missfornøyde. Men jeg reagerte på det med ressursbarna når jeg leste det. Det må jo bety at alle de som jobber med ressursbarna er medlem i Fagforundet?

Jeg var misfornøyd ja, og har flyttet bort fra skolen og kommunen som direkte konsekvens, men det er jo ikke min misfornøydhet som gjør dette urimelig... Jeg hadde blitt akkurat like sint om skolen i den kommunen vi flyttet til (himmelrik , som jeg liker å kalle den) hadde gjort det samme. Kanskje enda mer, siden jeg hadde forventet mer av denne skolen.

Det er jo rent ut urettferdig og diskrimenerende at Jens ikke får gå på skolen og mister undervisning fordi han sitter i rullestol og har assistent, mens lisa kan gå på skolen og få undervisning som vanlig fordi hun kan gå selv. Andre skoler i mange, mange andre kommuner har søkt om disp fra streiken ift barna i samme situasjon, her er ikke det gjort.


Sist redigert av m^2 : 30-05-12 kl 15:29.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:27   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det må jo bety at alle de som jobber med ressursbarna er medlem i Fagforundet?

I så fall skulle Fagforbundet latt være å ta ut akkurat de personene. De vet jo utmerket godt hvem det er. (Fagforbundet har ikke lærere, men har fagarbeidere og assistenter.)
Naboskolen vår hjemme, som er ressursskole, er ikke berørt av streiken overhodet.
Ifb. med barnehagene er det sagt at det vil bli vurdert særskilt om barn med ekstra (krevende) ressurser og spes.ped-opplegg kan benytte tilsynsordningen, og det må jo være greit tenker jeg. Det skal være forsvarlig det de driver med. (Da blir de jo rammet, men på lik linje med andre.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:34   #18
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

På vår skole er det omvendt. Der står det på nettsiden: skolen stengt for ordinære klasser. Spesialavdelingen holder åpent

Så det er nok variasjon fra skole til skole.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:35   #19
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Etter hva jeg har skjønt bør dette meldes til LDO (Likestillings- og diskrimineringsombudet), samt at hovedtillitsvalgt i kommunen bør kontaktes. Sies det.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 17:54   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg blir så SINT! / Streik

Oppdatering - i morgen får heller ikke vår jente komme på skolen. De har klasseforstander i fagforbundet. Alle de andre går på skolen som vanlig. Så det er ikke rullestolen som er avgjørende, men hvor de ulike ansatte er organisert. Jeg kan ikke si jeg reagerer mer på dette enn at det ligger gamle på sykehjem som ikke får stå opp hver dag. Streik rammer alle, det er jo litt av greia med streik da.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no