Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærling med 400 000,- i startlønn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-12, 21:55   #161
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg fekk 0,8% meir lønn, oppå 102,5% stilling, så med 50% tillegg. Det er vel vanskeleg å klage på det nå, eit år etterpå. Skal følgje betre med neste gong.

Det spørs jo sikkert når klassen gjekk frå 15 til 18 elevar vil eg tru - og hugs at ein klasse i seg sjølv ikkje utgjer 10% reduksjon - då forutset eg at HEILE stillinga har norsk og at alle klassane går frå 15 til 18 elevar. Det høyrest riktig ut at du med ein klasse som endra seg frå 15 til 18 elevar skal få ca. 1% auke, akkurat slik du har. Eg går ut i frå at den klassen ikkje utgjorde heile stillinga di?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 21:59   #162
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det spørs jo sikkert når klassen gjekk frå 15 til 18 elevar vil eg tru - og hugs at ein klasse i seg sjølv ikkje utgjer 10% reduksjon - då forutset eg at HEILE stillinga har norsk og at alle klassane går frå 15 til 18 elevar. Det høyrest riktig ut at du med ein klasse som endra seg frå 15 til 18 elevar skal få ca. 1% auke, akkurat slik du har. Eg går ut i frå at den klassen ikkje utgjorde heile stillinga di?

Nei, eg hadde tre andre klassar i norsk og to klassar i religion i tillegg. Det endra seg i september, så det var mesteparten av skuleåret.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 22:24   #163
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Nei, eg hadde tre andre klassar i norsk og to klassar i religion i tillegg. Det endra seg i september, så det var mesteparten av skuleåret.

Men det var berre ein klasse som fekk auka elevtal?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 23:06   #164
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Men det var berre ein klasse som fekk auka elevtal?

Ja, så det stemmer sikkert.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 09:51   #165
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Ja, så det stemmer sikkert.

Det er ikke så rart du er forvirret over de utregningene - jeg kjenner mange lærere som aldri har lært seg dette, mannen min skjønner ikke bæret og bare håper at sjefen hans gjør rett. Jeg har en naturbegavelse når det kommer til systemer og statistikk så det bare ramler på plass uten at jeg må tenke særlig over det. Det er et komplisert system, særlig fordi man har flere fag, gjerne på flere nivåer - og da blir det mange ulike leseplikter som skal slåes sammen til en full stilling. De fleste videregående skoler har en ganske god administrasjon, og gode systemer, jeg har aldri opplevd feil med stillinga og lønna etter at jeg begynte i videregående.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 10:36   #166
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

mrc: Ja, det tror jeg faktisk. Du må ikke glemme at "ukesvis borte" betyr dobbelt så mange uker hjemme. En nordsjøarbeider jobber i gjennomsnitt 24 uker i året. Det er 168 dager. Litt mer lønn, ja, men ikke dobbelt så mye som rengjørere, eller lærere (!) på land, når man samtidig knapt er på jobb.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men de har lengre dager. Normalt jobber man vel 230 dager i året (usikker på hvor mange dager det er for lærere i praksis) og 7,5 timer. Altså hvis man jobber 168 dager i nordsjøen jobber man også flere timer totalt sett enn dem som er i "vanlig jobb".


Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.



Faren min jobber i nordsjøen og han er av den typen som ikke greier å sitte stille et sekund. Han bare MÅ ha et prosjekt eller to å drive med. Friperioden har i de 36 årene han har jobbet ute så godt som aldri bestått av fullstendig fri, bortsett fra de aller første årene da han vasket lugarer. Det er forberedelser, møter, mailing, telefoner og ikke minst må nordsjøarbeidere ha en lang rekke kurs og sertifikater som krever jevnlig fornying om de skal få beholde jobben.

Jeg tror også (ikke bare tror, for jeg har lest) at den typen skiftarbeid nordsjø-arbeidere utsettes for er spesielt stressende og at de har viss grad av økt risiko for hjertesykdom og faktisk også for å dø tidlig. Fordi kroppen utsettes for press både ved reisingen, selve skiftarbeidet og ofte snuing av døgnet og det stresset det faktisk er å bytte miljø mellom jobb/hjemme på fast basis året gjennom. De utsettes også for risiko gjennom å måtte reise mange ganger i året med helikopter og ofte fly for å komme seg til jobb, og gjennom at plattformene i Norge stort sett befinner seg langt til havs og bare gjennom det er langt mindre trygge enn andre arbeidsplasser.

Jeg syns i grunnen ikke det er så rart at alt dette kvalifiserer til en rimelig god lønn.

En som jobber i Nordsjøen tjener godt ja, det er det ingen tvil om. Men om man begynner å gå lønn og arbeidstid litt i sømmene, så vil man få et litt annet syn på det.

På Norsk sokkel så er vel normalen at de går en 2-4 turnus. Altså 2 uker ute og 4 uker hjemme. Det er mye fri det. Men som det er nevnt her, så jobber de 12 timers skift, pluss gjerne litt overtid, og alt i alt så har de faktisk omtrent like mange arbeidstimer i løpet av et år, som en fullstiling på land. Akkurat det er det ikke mange som ser.

Mannen min jobber i Nordsjøen, og ja; han tjener godt. Grunnlønna er god, men ser man på timelønn her, så er den ikke ekstremt høy. Det som gir best utslag på lønna hans er når han jobber ekstrauker, eller blir stående dager over tiden pga at helikopteret ikke kommer seg ut pga været.

Mange ser på dette med å jobbe i Nordsjøen som luksus, og for all del...jeg skulle gjerne jobbet 2 uker og hatt 4 uker fri jeg også, men det krever også ganske mye. Det innebærer at man er nærmest utilgjengelig for de som er hjemme. Man er avskåret fra å ta del i det som skjer hjemme. Og det er en belastning for den som er hjemme, all den tid det ikke er bare å si at nå må du komme hjem, for her er jeg eller barna syke. Jeg har opp gjennom årene mang en gang forbannet meg over dette når jeg har ligget rett ut med influensa eller lignende, og bare har måttet kjempe meg opp og i gang, fordi jeg har vært alene med barna da. Da kjenner man på det at en mann med en normal jobb hadde vært tingen.

Og som Kasia nevner, så har de en økt risiko med det at de flyr hyppig, og at det er en risiko å jobbe i Nordsjøen. Spesielt om man er ute i produksjonsområdet.

Det er også mange som tror at man har skattefordeler ved å jobbe i Nordsjøen. At de får den såkalte sjømannsskatten. Det gjør de ikke. Både oljeplattformer og produksjonsskip regnes som faste installasjoner, og man blir derfor skattet på lik linje med annen "landfast" jobb.

At lærerne burde ha mer betalt for den jobben de gjør, det er jeg helt enig i. De gjør en formidabel jobb som jeg ikke føler blir verdsatt nok med den lønna de har.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:41   #167
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er ikke så rart du er forvirret over de utregningene - jeg kjenner mange lærere som aldri har lært seg dette, mannen min skjønner ikke bæret og bare håper at sjefen hans gjør rett. Jeg har en naturbegavelse når det kommer til systemer og statistikk så det bare ramler på plass uten at jeg må tenke særlig over det. Det er et komplisert system, særlig fordi man har flere fag, gjerne på flere nivåer - og da blir det mange ulike leseplikter som skal slåes sammen til en full stilling. De fleste videregående skoler har en ganske god administrasjon, og gode systemer, jeg har aldri opplevd feil med stillinga og lønna etter at jeg begynte i videregående.

Eg manglar ein kvar form for naturbegavelse innanfor alt som har med matematikk å gjere. Dette har blant anna resultert i at eg har kjøpt tapet til omkrinsen av stova, ikkje arealet av veggane og laga punsj med omlag 40% alkohol (det blei ein bra fest!) siste året. Så eg gjer som mannen din. Fordelen med dette, er at eg ha stor sympati for elevar som seier "Jeg skjønner ingenting", i mine fag. For eg veit at det går an å ikkje skjønne nokonting.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 11:50   #168
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Teller virkelig et fag det samme uavhengig av hvor mange elever som er i klassen? Det må da være utrolig gammeldags tankegang fra den gangen det var forelesninger og lekser som var greia?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Nei, fagene er forskjellig vektet i seg selv, og de er i tillegg vektet etter om det er over eller under 15 elever i klassen.

På videregående.

På barnetrinnet, som oslo78 sier, vektes timene likt uavhengig av fag og elevtall. På ungdomstrinnet differensieres det på fag, men jeg er usikker på om det differensieres på elevtall? Noen som vet?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:16   #169
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

På videregående.

På barnetrinnet, som oslo78 sier, vektes timene likt uavhengig av fag og elevtall. På ungdomstrinnet differensieres det på fag, men jeg er usikker på om det differensieres på elevtall? Noen som vet?

Nei, jeg er ganske sikker på at det bare vektes på fag, ikke på elevtall på ungdomsskolen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:28   #170
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Nei, jeg er ganske sikker på at det bare vektes på fag, ikke på elevtall på ungdomsskolen.

Det stemmer.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no