Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unio streiker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-12, 20:10   #1
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Unio streiker

Er dere for eller mot streiken?

Interessant artikkel fra Astrid Meland i VG:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10070600

Hva tenker dere?

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 20:37   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unio streiker

Saken har for mange sider til til at det går an å si at man er for eller imot.
Artikkelforfatteren har selvfølgelig rett i alt hun sier, vi har ikke råd til at den enorme gruppen arbeidstakere som befinner seg i Unio + diverse andre organisasjoner skal få et så høyt lønnshopp. Med så mange arbeidsføre mennesker helt eller delvis utenfor arbeidslivet er det ikke penger igjen til at de av oss som faktisk jobber kan få økt lønnen (iallfall ikke så mye som Unio krever.)
I tillegg kan jeg ikke skjønne annet enn at et innfridd krav må føre til en inflasjon uten sidestykke, slik at det aller meste man evt. får i økt lønn vil bli spist opp av denne ganske kjapt?
Vi streiker for å tette lønnsgapet til privat sektor, og det føles jo unektelig ganske kjipt å ha fem års høyere utdanning og likevel tjene det samme som en nyutdannet offshore- lærling på 18. Det provoserer jo når KS oppfordrer mennesker som tjener i snitt 350.000 i året til å vise moderasjon når vi vet at det er fullstendig vanlig å tjene det dobbelte, og slett ikke uhørt å tjene trippelt den summen i Norge.
Samtidig har vi mange goder som privat ansatte ikke har, der sikker jobb og lønn, nesten uavhengig av landets øk. situasjon, rager som det beste.
Men si at vi faktisk viser moderasjon og går videre med omtrent samme lønnsnivå, hvordan skal vi da klare å løse en annen stor utfordring- nemlig skrikende mangel på førskolelærere og lærere? Vil vi virkelig at disse yrkene skal besettes av mennesker som ikke klarer å komme inn på andre utdanninger, og hvordan skal Norge klare seg i framtiden når skolen forringes så kraftig som den nødvendigvis må gjøre med den mangelen på kvalifisert arbeidskraft som er i dag?
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg føler og tenker rundt streiken. Mest irritasjon, kanskje, for jeg er rimelig sikker på at når streiken er avblåst om en uke-to, står vi igjen med a) svært lite ekstra i lønnigsposen akkurat som vi har gjort ved de to siste lønnsoppgjørene, b) en haug med arbeid som vi blir mer eller mindre pålagt å gjøre likevel ("det er 10 dager igjen av skoleåret, sett i gang, rett 200 prøver og sett 100 karakterer, dere vil vel ikke at elevene skal gå ut av skolen uten karakter?") og c) om mulig enda mindre sympati og enda mer latterliggjøring fra de mer heldig stilte i privat sektor som ikke har hatt barnehage-og skoleplass på to uker og ikke fatter hva vi sutrer for.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 20:39   #3
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Saken har for mange sider til til at det går an å si at man er for eller imot.
Artikkelforfatteren har selvfølgelig rett i alt hun sier, vi har ikke råd til at den enorme gruppen arbeidstakere som befinner seg i Unio + diverse andre organisasjoner skal få et så høyt lønnshopp. Med så mange arbeidsføre mennesker helt eller delvis utenfor arbeidslivet er det ikke penger igjen til at de av oss som faktisk jobber kan få økt lønnen (iallfall ikke så mye som Unio krever.)
I tillegg kan jeg ikke skjønne annet enn at et innfridd krav må føre til en inflasjon uten sidestykke, slik at det aller meste man evt. får i økt lønn vil bli spist opp av denne ganske kjapt?
Vi streiker for å tette lønnsgapet til privat sektor, og det føles jo unektelig ganske kjipt å ha fem års høyere utdanning og likevel tjene det samme som en nyutdannet offshore- lærling på 18. Det provoserer jo når KS oppfordrer mennesker som tjener i snitt 350.000 i året til å vise moderasjon når vi vet at det er fullstendig vanlig å tjene det dobbelte, og slett ikke uhørt å tjene trippelt den summen i Norge.
Samtidig har vi mange goder som privat ansatte ikke har, der sikker jobb og lønn, nesten uavhengig av landets øk. situasjon, rager som det beste.
Men si at vi faktisk viser moderasjon og går videre med omtrent samme lønnsnivå, hvordan skal vi da klare å løse en annen stor utfordring- nemlig skrikende mangel på førskolelærere og lærere? Vil vi virkelig at disse yrkene skal besettes av mennesker som ikke klarer å komme inn på andre utdanninger, og hvordan skal Norge klare seg i framtiden når skolen forringes så kraftig som den nødvendigvis må gjøre med den mangelen på kvalifisert arbeidskraft som er i dag?
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg føler og tenker rundt streiken. Mest irritasjon, kanskje, for jeg er rimelig sikker på at når streiken er avblåst om en uke-to, står vi igjen med a) svært lite ekstra i lønnigsposen akkurat som vi har gjort ved de to siste lønnsoppgjørene, b) en haug med arbeid som vi blir mer eller mindre pålagt å gjøre likevel ("det er 10 dager igjen av skoleåret, sett i gang, rett 200 prøver og sett 100 karakterer, dere vil vel ikke at elevene skal gå ut av skolen uten karakter?") og c) om mulig enda mindre sympati og enda mer latterliggjøring fra de mer heldig stilte i privat sektor som ikke har hatt barnehage-og skoleplass på to uker og ikke fatter hva vi sutrer for.

Trenger visst ikke skrive noe...rine har skrevet alt sammen for meg.

Jeg ønsker dog ikke mer lønn, men nok folk på jobb så jeg sllipper å jobbe meg i hjel. Det skulle jeg gjerne heller streiket for.

Problemet i Norge slik jeg ser det er ikke at de offentlige tjener for lite, men at de privat ansatte tjener for mye. Sånn i konkurransesammenheng med utlandet er det et problem, og det at det private har så høye lønninger gjør at det offentlige i stor grad står igjen med arbeidskraften de private ikke vil ha. F.eks at skolen blir dårlig pga for få og evt for dårlige lærere, gjør Norge dårlig rustet i kunnskapssamfunnet vi er en del av nå.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 20:44   #4
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.483
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Saken har for mange sider til til at det går an å si at man er for eller imot.
Artikkelforfatteren har selvfølgelig rett i alt hun sier, vi har ikke råd til at den enorme gruppen arbeidstakere som befinner seg i Unio + diverse andre organisasjoner skal få et så høyt lønnshopp. Med så mange arbeidsføre mennesker helt eller delvis utenfor arbeidslivet er det ikke penger igjen til at de av oss som faktisk jobber kan få økt lønnen (iallfall ikke så mye som Unio krever.)
I tillegg kan jeg ikke skjønne annet enn at et innfridd krav må føre til en inflasjon uten sidestykke, slik at det aller meste man evt. får i økt lønn vil bli spist opp av denne ganske kjapt?
Vi streiker for å tette lønnsgapet til privat sektor, og det føles jo unektelig ganske kjipt å ha fem års høyere utdanning og likevel tjene det samme som en nyutdannet offshore- lærling på 18. Det provoserer jo når KS oppfordrer mennesker som tjener i snitt 350.000 i året til å vise moderasjon når vi vet at det er fullstendig vanlig å tjene det dobbelte, og slett ikke uhørt å tjene trippelt den summen i Norge.
Samtidig har vi mange goder som privat ansatte ikke har, der sikker jobb og lønn, nesten uavhengig av landets øk. situasjon, rager som det beste.
Men si at vi faktisk viser moderasjon og går videre med omtrent samme lønnsnivå, hvordan skal vi da klare å løse en annen stor utfordring- nemlig skrikende mangel på førskolelærere og lærere? Vil vi virkelig at disse yrkene skal besettes av mennesker som ikke klarer å komme inn på andre utdanninger, og hvordan skal Norge klare seg i framtiden når skolen forringes så kraftig som den nødvendigvis må gjøre med den mangelen på kvalifisert arbeidskraft som er i dag?
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg føler og tenker rundt streiken. Mest irritasjon, kanskje, for jeg er rimelig sikker på at når streiken er avblåst om en uke-to, står vi igjen med a) svært lite ekstra i lønnigsposen akkurat som vi har gjort ved de to siste lønnsoppgjørene, b) en haug med arbeid som vi blir mer eller mindre pålagt å gjøre likevel ("det er 10 dager igjen av skoleåret, sett i gang, rett 200 prøver og sett 100 karakterer, dere vil vel ikke at elevene skal gå ut av skolen uten karakter?") og c) om mulig enda mindre sympati og enda mer latterliggjøring fra de mer heldig stilte i privat sektor som ikke har hatt barnehage-og skoleplass på to uker og ikke fatter hva vi sutrer for.


Takk, da slapp jeg å tenke på hvordan jeg skulle formulere meg. Veldig enig i alt du skriver.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 20:46   #5
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg ønsker dog ikke mer lønn, men nok folk på jobb så jeg sllipper å jobbe meg i hjel. Det skulle jeg gjerne heller streiket for.

Hadde streiken handlet om det, og ikke de der evindelige småpengene, skulle jeg jaggu gått ut i sympatistreik selv om jeg ikke jobber i skolen lenger.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 20:47   #6
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hadde streiken handlet om det, og ikke de der evindelige småpengene, skulle jeg jaggu gått ut i sympatistreik selv om jeg ikke jobber i skolen lenger.

Ja, du sier noe. Tenk om det gikk an å streike for å øke bemanningen når oppgavene blir stadig større...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 20:52   #7
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Unio streiker

Som det påpekes her er problemet lønningene spesielt i gass og olje, som driver lønnsspiralen til værs. Det er ikke som Erna og Siv sier, at "de fattige får det ikke dårligere av at de rike får det bedre". Skyhøye lønninger i privat sektor driver prisnivået i været og de andre må få økte lønninger for å ha en anstendig bolig etc. Bare spør en førskolelærer f eks. hvor enkelt det er å etablere seg i oljesmurte Stavanger. Løsningen: skatteletter parallellt med å kommersiellt privatisere barnehage/skole/helse, slik at de i rikmannsghettoer kan lønne ansatte innen barnehage/skole/helse høyt, der de bor?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 21:05   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Saken har for mange sider til til at det går an å si at man er for eller imot.
Artikkelforfatteren har selvfølgelig rett i alt hun sier, vi har ikke råd til at den enorme gruppen arbeidstakere som befinner seg i Unio + diverse andre organisasjoner skal få et så høyt lønnshopp. Med så mange arbeidsføre mennesker helt eller delvis utenfor arbeidslivet er det ikke penger igjen til at de av oss som faktisk jobber kan få økt lønnen (iallfall ikke så mye som Unio krever.)
I tillegg kan jeg ikke skjønne annet enn at et innfridd krav må føre til en inflasjon uten sidestykke, slik at det aller meste man evt. får i økt lønn vil bli spist opp av denne ganske kjapt?
Vi streiker for å tette lønnsgapet til privat sektor, og det føles jo unektelig ganske kjipt å ha fem års høyere utdanning og likevel tjene det samme som en nyutdannet offshore- lærling på 18. Det provoserer jo når KS oppfordrer mennesker som tjener i snitt 350.000 i året til å vise moderasjon når vi vet at det er fullstendig vanlig å tjene det dobbelte, og slett ikke uhørt å tjene trippelt den summen i Norge.
Samtidig har vi mange goder som privat ansatte ikke har, der sikker jobb og lønn, nesten uavhengig av landets øk. situasjon, rager som det beste.
Men si at vi faktisk viser moderasjon og går videre med omtrent samme lønnsnivå, hvordan skal vi da klare å løse en annen stor utfordring- nemlig skrikende mangel på førskolelærere og lærere? Vil vi virkelig at disse yrkene skal besettes av mennesker som ikke klarer å komme inn på andre utdanninger, og hvordan skal Norge klare seg i framtiden når skolen forringes så kraftig som den nødvendigvis må gjøre med den mangelen på kvalifisert arbeidskraft som er i dag?
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg føler og tenker rundt streiken. Mest irritasjon, kanskje, for jeg er rimelig sikker på at når streiken er avblåst om en uke-to, står vi igjen med a) svært lite ekstra i lønnigsposen akkurat som vi har gjort ved de to siste lønnsoppgjørene, b) en haug med arbeid som vi blir mer eller mindre pålagt å gjøre likevel ("det er 10 dager igjen av skoleåret, sett i gang, rett 200 prøver og sett 100 karakterer, dere vil vel ikke at elevene skal gå ut av skolen uten karakter?") og c) om mulig enda mindre sympati og enda mer latterliggjøring fra de mer heldig stilte i privat sektor som ikke har hatt barnehage-og skoleplass på to uker og ikke fatter hva vi sutrer for.

Jepp, jepp og jepp.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:01   #9
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, du sier noe. Tenk om det gikk an å streike for å øke bemanningen når oppgavene blir stadig større...

Klart det går an! Det er jo ingen som sier at lønnsforhandlingene kun må handle om lønn. De store kampene har jo stått om 8-timersdag, 5 ukers ferie, og nå den siste om 2 ukers lønnet fødselsperm for fedre.

Jeg tror man burde stilt krav om:
-Økt betaling i penger og fradrag i undervisningstid for kontaktlærere (noe av det ligger inne i årets forhandlinger, men jeg syns de kunne tatt i vesentlig mer. Med dagens krav til dokumentasjon og foreldre-hjem-samarbeid syns jeg 5 timer mindre undervisningstid i uka, og 5000 kr i mnd burde vært minimum pr 15 elever.)
-Minimum voksentetthet på 1 pr. 15 (snitt). Maksimal gruppestørrelse på 25.

Dette gjelder først og fremst grunnskolen. I Vgs er lønn og kompetanseheving et mer aktuelt stridstema.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:22   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Mens vi i barnehagen har 18 barn, 18000kr i året og 4 timer både til dokumentasjon OG planlegging i uken når vi er Pedleder.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har vist ikke satt meg inn i hva vi streiker for i år. Permisjonshjernen har slått inn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:25   #11
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.483
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Mens vi i barnehagen har 18 barn, 18000kr i året og 4 timer både til dokumentasjon OG planlegging i uken når vi er Pedleder.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har vist ikke satt meg inn i hva vi streiker for i år. Permisjonshjernen har slått inn.

18000? Er det ped.ledertillegg? For det varierer isåfall fra kommune til kommune. Her har vi 12000 i året.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:37   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Er er det 18000 i pedleder tillegget her. Tror vi har det godt her. Jeg får 10 000 ekstra i året for 30stp jeg har i tillegg også. Men kan bare få 20 000 i tilegg, så får bare 2 av de 10 så lenge jeg er pedleder.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:40   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unio streiker

Jeg har ikke fulgt med i år, uvant for en som var så til de grader inni det for et par år siden, siden jeg jobber i et helseforetak (eget tariffområde).
Men jeg synes de burde vært smartere og bedt om mer ferie til alle i stedet for lønnsøkning. Jeg vet de har bedt om mer fri til de eldste, og mer omsorgspermisjon etc.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:41   #14
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unio streiker

Det Rine sa.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:47   #15
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.405
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Trenger visst ikke skrive noe...rine har skrevet alt sammen for meg.

Jeg ønsker dog ikke mer lønn, men nok folk på jobb så jeg sllipper å jobbe meg i hjel. Det skulle jeg gjerne heller streiket for.

Problemet i Norge slik jeg ser det er ikke at de offentlige tjener for lite, men at de privat ansatte tjener for mye. Sånn i konkurransesammenheng med utlandet er det et problem, og det at det private har så høye lønninger gjør at det offentlige i stor grad står igjen med arbeidskraften de private ikke vil ha. F.eks at skolen blir dårlig pga for få og evt for dårlige lærere, gjør Norge dårlig rustet i kunnskapssamfunnet vi er en del av nå.

Her fikk vi akkurat høre at kommunen vurderer sterkt å innføre kun en kontaktlærer per klasse i nær fremtid. Kommuneøkonomien går ikke dårlig og vi kommer sikkert til å finne oss i det, frykter jeg. Vi kan vel ikke nekte. Fra høsten har de også kuttet kraftig i timene til spesialundervisningen, dvs de har flyttet ressurser fra ungdomsskolen til barneskolen for å forebygge. God tanke, men det betyr jo også færre voksne hos oss.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 23:53   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Unio streiker

Såvidt jeg har forstått ligger tilbudet på rundt 3 %, mens det for privat sektor ( eks.handel og kontor, transportarbeidere, industrien) ligger på 4,3 %. Det eg opplever i forhold til lønn, både for pedagoger, fagarbeidere og assistenter er at det er vanskelig å kunne leve på sin egen lønning, eller være i stand til å forsørge egne barn på en lønning. Dette går kanskje særlig ut over rekruttering til disse yrkene. Og hvor mange menn utdanner seg og forblir i offentlig sektor det være seg i helsesektoren, barnehager og skoler. Arbeidsmengden øker år for år, personaltettheten minker, og de som får tilbud om jobb i privat sektor takker ja. Bedre arbeidsvilkår og bedre lønn er ønskelig, men så lenge kommunene sparer penger på at vi streiker rammer streiken kun tredjeperson. Og får liten effekt. Så det blir nok knapper og glansbilder denne gang også.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 00:19   #17
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Unio streiker

Det virker som om avstandene er store.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 00:58   #18
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har ikke fulgt med i år, uvant for en som var så til de grader inni det for et par år siden, siden jeg jobber i et helseforetak (eget tariffområde).
Men jeg synes de burde vært smartere og bedt om mer ferie til alle i stedet for lønnsøkning. Jeg vet de har bedt om mer fri til de eldste, og mer omsorgspermisjon etc.

Mer ferie? Why? Jeg har 7 uker om sommeren + høst- og vinterferie ( OK-noe av det avspasering) + at jeg streiker ca. to uker annethvert år. Bedre betingelser er jeg enig i, mer tid som kontaktlærer, f.eks, det sluker utrolig mye tid og/eller færre elever pr. klasse (noe som jeg er overbevist om hadde gitt bedre resultater i skolen.) Jeg fatter for øvrig ikke hva vi gjør i Unio alle sammen, det at vi er så mange, gjør jo at vi aldri når fram med noe uansett.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 08:01   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.483
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har ikke fulgt med i år, uvant for en som var så til de grader inni det for et par år siden, siden jeg jobber i et helseforetak (eget tariffområde).
Men jeg synes de burde vært smartere og bedt om mer ferie til alle i stedet for lønnsøkning. Jeg vet de har bedt om mer fri til de eldste, og mer omsorgspermisjon etc.

Pr nå vil jeg heller ha lønnsøkning enn mer ferie.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 09:29   #20
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unio streiker

Jeg signerer rine på alle innlegg hun har i denne saken.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no