Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Brudd i jordbruksforhandlingene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-12, 15:29   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brudd i jordbruksforhandlingene

Da ble det brudd og det er jammen ikke rart. Staten la fram, 2 dager forsent, et tilbud som ligger 100mil under fjorårets tilbud
Det kommer etter at de har vedtatt en landbruks og matmelding som sier at matproduksjonen i Norge skal OPP 1% hvert år de neste ti årene. Vel, det var tydligvis blank politiker løyn, for tilbudet fra Staten innebærer at inntekstgapet mellom matprodusentene og sammenlignbare grupper, som i dag er 180.000 kr (hundredetogåttitusenkroner!!!!) ØKER! Sånt blir det ikke flere matprodusenter av.

Brudd:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...t-6827264.html

Verden trenger hvete
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyhede...vede.htm?fag=A

Også litt propaganda

http://www.facebook.com/#!/pages/Bon...77325122356422

:skal ut i gaten og demonstrere:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 16:14   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Floksa, jeg leste faktisk et innlegg av Knut Olav Åmås i Aftenposten om bøndenes vilkår i Norge som fikk meg mer interessert i saken. Jeg har tidligere syns at bøndene har framstått som statstøtta sutrepaver (det vet du jo ). Jeg ser jo at jeg passer pinlig godt inn i urbanistbåsen min som ikke hørte etter før jeg hørte fra en medurbanist.

Men nå har jeg faktisk tenkt til å lese mer om dette, gjøre meg opp en skikkelig mening og rette harmen mot de som fortjener det.

http://mobil.aftenposten.no/meninger...l#.T65wY7dhic0

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 16:28   #3
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Floksa, jeg leste faktisk et innlegg av Knut Olav Åmås i Aftenposten om bøndenes vilkår i Norge som fikk meg mer interessert i saken. Jeg har tidligere syns at bøndene har framstått som statstøtta sutrepaver (det vet du jo ). Jeg ser jo at jeg passer pinlig godt inn i urbanistbåsen min som ikke hørte etter før jeg hørte fra en medurbanist.

Men nå har jeg faktisk tenkt til å lese mer om dette, gjøre meg opp en skikkelig mening og rette harmen mot de som fortjener det.

http://mobil.aftenposten.no/meninger...l#.T65wY7dhic0

Mhmm. Denne har jeg også lest i dag. Fikk litt å tenke på.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 16:42   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Floksa, jeg leste faktisk et innlegg av Knut Olav Åmås i Aftenposten om bøndenes vilkår i Norge som fikk meg mer interessert i saken. Jeg har tidligere syns at bøndene har framstått som statstøtta sutrepaver (det vet du jo ). Jeg ser jo at jeg passer pinlig godt inn i urbanistbåsen min som ikke hørte etter før jeg hørte fra en medurbanist.

Men nå har jeg faktisk tenkt til å lese mer om dette, gjøre meg opp en skikkelig mening og rette harmen mot de som fortjener det.

http://mobil.aftenposten.no/meninger...l#.T65wY7dhic0

Komentaren er svært bra og det er samme for meg hvem du lærte det av, så lenge du kjønte sammenhengen

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 17:11   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Jeg følte bare for å komme med innrømmelsen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 17:46   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.636
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Jeg er litt delt, eller kanskje det er det at jeg ikke helt vet hva jeg skal mene.
Om du vil Floksa, kan jeg gjerne starte en egen tråd, eller så kan jeg komme med mine tanker her, og flytte kommentaren om det er ønskelig.


Jeg er for at bønder skal kunne leve av det de gjør. Jeg er for at vi skal ha et levedyktig jordbruk i Norge. Og jeg er ikke bare for at bøndene skal kunne leve av jordbruket, men at de skal kunne leve godt av det. Så er spørsmålet hva er godt, og hva er godt nok.


Bør man i Norge sette et mål på hvor mye kjøtt/melk/egg/kålrot/poteter/jordbær etc som man ønsker at skal bli produsert hvert år? Og så selge kvoter for dette? Det er jo allerede blitt gjort med melk. Ulempen med dette er at en del bønder dumper melk i møkkabingen dersom de produserer mer enn kvoten. Det er ikke særlig ok, synes jeg. Men hvordan kan dette unngås?

Hvordan gis egentlig jordbruksoppgjøret forresten? Får man betalt pr kvm dyrka jord? Pr dyr eller hvordan virker det?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 20:15   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Sitat:

Det er jo allerede blitt gjort med melk. Ulempen med dette er at en del bønder dumper melk i møkkabingen dersom de produserer mer enn kvoten. Det er ikke særlig ok, synes jeg. Men hvordan kan dette unngås?

Jeg står (pussig nok ) til halsen i aksjonsplanlegging, men denne må jeg bare svare på fort, kommer tilbake til resten.

Pr i dag leveres ca 90% av tildelt kvotevolum, på landsbasis, så selv om noen svært få bønder heller ut melken, er de aller fleste flinke til å tilpasse seg det kvantumet de har lov å levere, for noe annet ville vært fryktelig dårlig økonomi. Det er mao dårlige bønder som "må" helle ut melk. Og i 2011 ble overproduksjonsavgifta fjernet på grunn av mangelen på melk (ref smørkrisa) så da gikk ingen liter til spille.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 20:40   #8
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Jeg er født og oppvokst med en mamma som har prentet dette inn i hodet på meg.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 21:14   #9
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Floksa, jeg leste faktisk et innlegg av Knut Olav Åmås i Aftenposten om bøndenes vilkår i Norge som fikk meg mer interessert i saken. Jeg har tidligere syns at bøndene har framstått som statstøtta sutrepaver (det vet du jo ). Jeg ser jo at jeg passer pinlig godt inn i urbanistbåsen min som ikke hørte etter før jeg hørte fra en medurbanist.

Men nå har jeg faktisk tenkt til å lese mer om dette, gjøre meg opp en skikkelig mening og rette harmen mot de som fortjener det.

http://mobil.aftenposten.no/meninger...l#.T65wY7dhic0

Signerer denne. Selv om Norsk produksjon er mer komplisert enn beskrevet her. Og ikke minst etter Ole Robert Reitans utspill om Norsk produksjon siste året. Det er ikke nødvendigvis produsentene som sitter igjen med fortjenesten.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 22:06   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brudd i jordbruksforhandlingene

Dette er viktig på så utrolig mange plan, og "lykkelige" bønder er egentlig den minst viktige saken. For meg er følgende viktig:

- Med matsituasjonen vi har i verden i dag og truende naturkatastrofer og klimaendringer synes jeg det er veldig viktig at vi produserer nok mat i dette landet til at vi kan livberge oss selv om det blir nødvendig.
- Etisk sett er det betenkelig at om vi ikke skal utnytte det jordbruksarealet vi har til jordbruk, når mennesker sulter i andre deler av verden fordi kornet de kunne spist blir brukt til dyrefôr. Vi har ypperlige arealer for å dyrke dyrefôr her i landet, og for å utnytte utmark til det samme. I dag gror det igjen fordi stadig fler småbruk legger ned, og det er uholdbart.
- Med tanke på miljøet bør vi transportere maten vår så kort vei som mulig. Det er klart, noe må vi alltid importere, og det er dårlige forhold for å dyrke f.eks ris her, men jeg synes det bør være et mål at så mye som mulig blir transportert så kort som mulig.
- Trygg mat. Vi har strenge regler for bruk av medisiner, plantevernmiddler og denslags her i landet. Den maten vi importerer har vi ikke samme kontroll med, og kan dermed ikke være like sikker på at er trygg å spise.


Men! Vi kan ikke forvente at noen gidder å produsere mat her i landet av ren veldedighet. Skal vi oppnå et jordbruk som utnytter den dyrkbare marka på best mulig måte må vi faktisk ha noen til å gjøre det. Bøndene jeg kjenner til er en hardtarbeidende og ressurssterk gruppe. Jeg har ærlig talt store problemer med å forstå at noen holder ut når inntjeningen er så liten, og vi ser jo også at det stadig blir færre og færre som faktisk holder ut. Det må da være mulig å gi denne yrkesgruppen en smule bedre forhold slik at de kan gjøre denne jobben som er så viktig for oss alle og som de faktisk har et stort ønske om å gjøre. Jeg er ikke i tvil om at de fleste av dem kan finne seg annet å gjøre som gir større inntjening, og at flere og flere kommer til å gjøre det om ikke noe endrer seg.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no