Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lammelår - tips?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-06, 23:22   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lammelår - tips?

Jeg har kjøpt et lammelår, med bein og alt. Bortimot tre kilo. Håper det får plass i steikovnen. Tenkte at det kan etes i helga.

Nå har du sjansen, hvordan ville du tilberedt dette?

Tenkte på Skilpaddas colastek-tråd, det var en ny vri jeg aldri har hørt om før, kanskje dere har noen tilsvarende gode tips til lammelåret mitt?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 23:25   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom forresten på hva min tidl. svigerinne rullestolbrukeren svarte når jeg spurte om hun ville komme og spise lammestek hos oss:
- Vi et itj' lam, vi som e det!

Nåvel, vi har ingen lamme som skal spise lam ilamme oss i helga.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 10:22   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bener alltid ut lammelår, instruksjonsvideo finner du her:peppernet

Når du har benet ut låret, legger du det flatt i en langpanne. Fyll kjøttet med masse hvitløk, hakket frisk rosmarin, hakket frisk timian, hakket persille, salt og pepper. Bind sammen steken med fargeløs bomullshyssing og gni steken inn med salt og pepper. Sett steken inn i ovnen på 175 C, stekes i ca to timer, til kjernetemperaturen er 65 C.

Kok kraft på bena, dvs legg bena i en stor kjele, ha i en skrellet løk delt i to, to skrelte hele gulrøtter, litt skrellet sellerirot, en kvast timian og en kvast rosmarin. Fyll opp med litt hvitvin og vann til det omtrent dekker bena. Sett på lokk og kok opp. Skum av, og la syde på svak varme mens steken koser seg i ovnen. Når du tar steken ut for å hvile, har du gjort klart en form med poteter som du fløtegratinerer mens du lager saus. Damp noen passende grønnsaker like før potetene er klare. Skjær opp steken. Server med en god rødvin, myntegele og/eller tyttebær.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:13   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm, hadde ikke tenkt å beine den ut, da hadde jeg heller kjøpt en ferdig utbeina som lå ved siden av i kjøledisken på butikken.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 11:14   #5
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hmm, hadde ikke tenkt å beine den ut, da hadde jeg heller kjøpt en ferdig utbeina som lå ved siden av i kjøledisken på butikken.

En stor fordel å beine steken ut. Ikke så vanskelig å gjøre det. Mye bedre å skjære fine kjøttstykker og steiken blir også mye bedre på smak.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:44   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor blir steken bedre på smak når man bener den ut?

Jeg pleier ofte å steke lammelåret helt, og jeg syns det smaker utrolig godt. Jeg bruker en Jamie-oppskrift med masse hvitløk, sitron og rosmarin. De gangene jeg har surret stek uten ben syns jeg ikke smaken er noe bedre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 21:56   #7
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvorfor blir steken bedre på smak når man bener den ut?

Jeg pleier ofte å steke lammelåret helt, og jeg syns det smaker utrolig godt. Jeg bruker en Jamie-oppskrift med masse hvitløk, sitron og rosmarin. De gangene jeg har surret stek uten ben syns jeg ikke smaken er noe bedre.


Du får jo fyllt steken bedre med diverse urter. Og hvitløk må til og det masse.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 22:10   #8
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

mmmm............ jeg har vann i munnen.........

Jeg har akkurat kjøpt lammelår Må feire at studielånet endelig er på konto

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 22:19   #9
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når vi lager lammelår pleier jeg å lage sånne små "lommer" i låret og stikke inn hele hvitløksbåter. Så lager jeg en blanding av grov sennep, litt salt og pepper og rosmarin som jeg stryker over hele låret.
Inn i ovnen på lav temperatur med steketermometeret. Nam...nå ble jeg litt sulten.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 18:33   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lammelår - tips?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvorfor blir steken bedre på smak når man bener den ut?

Jeg pleier ofte å steke lammelåret helt, og jeg syns det smaker utrolig godt. Jeg bruker en Jamie-oppskrift med masse hvitløk, sitron og rosmarin. De gangene jeg har surret stek uten ben syns jeg ikke smaken er noe bedre.

Jeg bener ut for å få ben til kraft og ha mer kontroll over kjernetemperaturen. Også blir det lettere å skjære. Mer smak blir det ikke. Ikke mer lammesmak i hvertfall.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-06, 18:39   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lammelår - tips?

Den oppskriften jeg bruker mest er på et helt lår, og da skjærer jeg små biter av skinnet og stapper inn en blanding av knust hvitløk, rosmarinblader, maldonsalt og olivenolje mange steder. Det blir mye deilig smak. Men det er selvfølgelig litt mer tungvint å skjære. Syns likevel det er litt kult med det store låret.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 17:24   #12
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lammelår - tips?

Nå ble jeg jammen sulten av å lese om så mye godt.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 21:40   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lammelår - tips?

Tror jeg følger Maximilla her, tenkte å sette det på steiking i natt. *skynde seg å ta ut av kjøleskapet*
Restene kan vi vel koke suppe på?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no