Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Vi har bestilt oss en halv gris

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-15, 16:14   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Kul

Vi har bestilt oss en halv gris

Mannen min og jeg har vært ville og gale og bestilt oss en halv gris - vi får den enten om ei uke, eller om to, alt ettersom når "vår" gris slaktes.

Dette er snakk om en gris som har tuslet hele sitt korte griseliv ute på et jorde, sammen med sine grisevenner - gravd i jorda, hatt full frihet til å nyte livet sitt og blitt fora med ordentlig mat for en gris. (Og blitt klødd bak øret i ny og ne.) Altså - en skikkelig, økologisk, frittgående, lykklig gris, som også blir slakta på gården der den bor, så den slipper tilbringe sine siste timer livredd bak i en lastebil, sammen med andre like redde artsfrender. (Hun som driver gården er ei barndomsvenninne av meg, og levende opptatt av økologisk drift og matkultur.)

Vi har bestemt oss for å være enda mer ville og gale, og spare en tusenlapp på å partere skrotten sjøl.

Dette har ingen av oss gjort før, men jeg har levende minner fra den tiden min mor gjorde dette, før jul, hvert år da jeg var barn.

Så nå har jeg kikket på en gammel opplæringsfilm fra 50-tallet om hvordan man parterer gris. Jeg tror også jeg har heimkunskapboka min bror fikk da han hadde husstell på skolen på tidlig 60-tall - der står det garantert noe om hvordan man parterer et slikt dyr.

Jeg gleder meg som en unge, kjenner jeg - dette skal bli så kult!

(Ha ha, og jeg kommer aldri til å glemme skuffelsen som lyste i hele fjeset til mannens forlover, den gang han, med et listig smil om munnen skulle sjokkere Inagh - "se hva jeg har her!" - Han viste meg en dypfryst pattegris, og jeg utbrøyt - "kult, den vil jeg smake!"

Stakkars fyren hadde forventet seg enten et eller et )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 16:19   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Åhh! barndomsminner.
Det kjøpte mamma og pappa før jul, hvert år.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 16:28   #3
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Å ja! Vi hadde alltid en hel rein i fryseren som liten og to grisehoder på kok i desember. Jeg lurer på om man får bestilt slikt her?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 16:32   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Det er utrolig gøy!
Største bøygen er å få skåret opp kotelettene.
Anbefaler å dypfryse kammen og kjøpe en god snekkersag om dere ikke har andre løsninger.

Snu grisen med huden opp og tegn på den med kulepenn etter boka/filmen. Da får du en god føling med hvor du skal skjære.
Gode kniver, skjerpestål, god plass og mye humor gjør det hele enklere. Og en god sag.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 17:00   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Ah, vi pleide å gjøre det i en barnehage jeg jobbet i. Dvs jeg så for det meste på, men syns det var morsomt.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 17:06   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Åh, Floksa - takk for gode tips!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 19:30   #7
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Me er snart klar til slakting her er bruket og. Grugleder oss. Men me får i alle fall kortreist og god mat.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 19:55   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Vi hadde sånne plansjer som hang over fryseren i matboden. Hvordan dele både gris og storfe. Er også vokst opp med en halv gris og en kvart okse til jul. Har spist den type gris i dag faktisk. En liten søt 4H-gris ble god ribbe.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 20:52   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Jeg parterte et helt lam i dag

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 21:00   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

jeg husker ennå hvor sur mamma ble da pappa bestilte halv gris.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 21:15   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Jeg skulle ønske jeg visste hvor jeg kunne bestille en halv gris her omkring! Men jeg ville hatt den ferdig partert.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 22:35   #12
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Eg har to lam i frysen og. Eit partert og eit heilt.

Inagh: Er det med innhald og, eller er det berre kjøt? Eg har store planer om heimelaga leverpostei i år, frå vår gris.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-15, 23:36   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Jeg veit faktisk ikke om det er med innmat - jeg har glemt å spørre. (Mannen driver og forbereder seg mentalt på akkurat det med evt innmat. ) Vi trenger egentlig ikke innmaten, for akkurat det spiser ingen av oss. Vel - mannen spiser leverpostei, men det får vi av svigermor, og vi trenger ikke mye, siden han er den enste som spiser det her i huset.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 10-11-15 kl 09:22.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 12:16   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

De pleier å være uten innmat. En av fordelen med å slakte selv.
Blodpannekaker.
Leverpostei
Hjerte

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 12:30   #15
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har bestilt oss en halv gris

Det er gøy å dele stykker. Jeg har jobbet sammen en butikkslakter og gått på kurs hos ham. Men jeg kan nok ikke nok til den jobben dere skal gjøre.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no