Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kordan?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-07, 22:49   #21
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Hva synes dere forresten om kalasj?

Vi kan si kalas, med trykk på ka, men jeg tror ikke det er noe jeg bruker.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 22:53   #22
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Vi kan si kalas, med trykk på ka, men jeg tror ikke det er noe jeg bruker.

Jeg tror jeg kan komme til å si det (kalasj) hvis jeg snakker veldig fort.
Men mange finnmarkinger, spesielt gutter sier det konsekvent.
Jeg kan vedde på at Clubby sier kalasj.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 01:26   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det så mange regler for skriftlig dialekt da? Dialekt er jo ikke et skriftsspråk? Jeg trodde man bare rett og slett skrev det slik som man snakket når man skrev på dialekt, noe man forresten bør gjøre minst mulig.

Ingen som kan svare på dette?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 08:31   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Æh...misforstod jeg deg Berglijot? Mente du at kordan er et "fisefint" dialektord, eller mente du at det er et fint dialektord?
Finfin?

Fint, selvsagt. Jeg snakker hedigvis ikke fisenfint. Det skulle tatt seg ut.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 09:23   #25
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Kossen eller koss, til nøds kordan.

Hilsen siddis.

Noe sånt for meg og, bare eg seie kordan litt oftare...
Kordan det?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 10:32   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Kalas kan jeg si, men vanligvis blir det kass.


(jeg husker forresten et foredrag jeg holdt for noen østlendinger om "kass" pasienter som skulle ha en type medisin. Det var mange spørrende fjes før noen forsiktig spurte om hva kass-pasienter er … )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 12:10   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det så mange regler for skriftlig dialekt da? Dialekt er jo ikke et skriftsspråk? Jeg trodde man bare rett og slett skrev det slik som man snakket når man skrev på dialekt, noe man forresten bør gjøre minst mulig.

Regelen om å skrive på dialekt er veldig kort og grei: Ikke gjør det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:00   #28
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Fint, selvsagt. Jeg snakker hedigvis ikke fisenfint. Det skulle tatt seg ut.

Ja, hedigvis. Fisenfint da gitt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:03   #29
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.080
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Fint, selvsagt. Jeg snakker hedigvis ikke fisenfint. Det skulle tatt seg ut.

Ja, da er jeg med. Striledialekten er i alle fall ikke fisefin.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:04   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Regelen om å skrive på dialekt er veldig kort og grei: Ikke gjør det.

Jeg vet jo det, (og det er jo lett for østlendinger å si at man ikke skal skrive på dialekt ) men jeg skriver kun på dialekt med venner og familie som skriver samme dialekt, og da kun på msn, irc, sms og noe på Facebook. Liker det ikke, men "alle" gjør det. Skriver selvsagt aldri på dialekt ellers. Jeg lurte bare på om det var noen regler for skriftlig dialekt eller ikke, siden Ms. Lee reagerte på "kordan".

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:09   #31
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet jo det, (og det er jo lett for østlendinger å si at man ikke skal skrive på dialekt ) men jeg skriver kun på dialekt med venner og familie som skriver samme dialekt, og da kun på msn, irc, sms og noe på Facebook. Liker det ikke, men "alle" gjør det. Skriver selvsagt aldri på dialekt ellers. Jeg lurte bare på om det var noen regler for skriftlig dialekt eller ikke, siden Ms. Lee reagerte på "kordan".

Østlendinger snakker nå enda mer dialekt enn hva jeg gjør. Jeg har nå -en på slutten av ganske så mange ord der de har -a, ergo snakker de mer nynorsk/dialekt enn hva jeg gjør. At de skal ha det så mye lettere når det gjelder bokmål tror jeg ikke noe på. Jeg sier eg og ikkje og noen andre ord, mens østlendingene nå har tonnevis av ord som ikke er bokmål.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:43   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet jo det, (og det er jo lett for østlendinger å si at man ikke skal skrive på dialekt )

Det er ikke vesentlig "lettere" for østlendinger å unngå å skrive på dialekt enn det er for oss andre. Tinetoff kan sikkert demonstrere igjen ved anledning.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg lurte bare på om det var noen regler for skriftlig dialekt eller ikke, siden Ms. Lee reagerte på "kordan".

Det er ingen regler for det, fordi det er feil å skrive dialekt - det var bare det jeg mente å si. Det er litt som å spørre om det er noen regler i fotball hvordan man skal kaste ballen i mål; i fotball kaster man ikke ballen, og derfor er det heller ingen regler for hvordan det skal gjøres. Du kan selvsagt kaste ballen hvis du vil, eller lage ditt eget spill med egne regler for hvordan ballen skal kastes, men du kan ikke bruke fotballregler for denne typen spill.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:52   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kordan?

Okei takk for svar.
Det finnes bøker skrevet på dialekt, det var bla. derfor jeg lurte. Men da vet jeg det.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 19:32   #34
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kordan?

Her oppe er det vanlig å si kordan, kossn eller korsjn.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no