Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fritt skolevalg i grunnskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-20, 08:15   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fritt skolevalg i grunnskolen

Det har i sommer vært flere artikler i Aftenposten om hvilke konsekvenser fritt skolevalg i grunnskolen har får skolene i Oslo. Her er et eksempel.

Jeg ser definitivt problemstillingen, men jeg er veldig usikker på hvilke tiltak som faktisk vil kunne hjelp. Vi har selv latt minstemann gå på andre skoler enn nærskolen. Første gang fordi vi flyttet og han ville fullføre barneskolen der han kjente elever og vi visste at fikk tilpasset undervisning. Og nå ved å søke han til en annen ungdomsskole, men da fordi de har et annerledes tilbud knyttet til undervisning (og hvis man skal uttrykke seg flåsete, så har vi søkt han i "feil" retning siden han nå går på en skole med såkalt dårlig rykte).

Er dette en retning vi bør motarbeide? Hvis ja, hvilke tiltak vil faktisk være til hjelp? Hva mener du vil kunne være "gode nok" argumenter for å bytte skole?

For hva skaper egentlig disse ryktene? Snuppa går på "en god ungdomsskole". Det var i hvert fall det vi ble fortalt, men jeg synes på ingen måte at den imponerer. Hun har flinke lærere, men systemet rundt fungerer ikke slik vi var vant til fra den lokale barneskolen. Men det kan godt hende at vi bare var skikkelig bortskjemt med en ekstremt velfungerende barneskole, og at det hun går på nå er nærmere normalen. Vi ser jo at det er mange i nærområdet som søker seg til denne skolen, uten at jeg ser noen god grunn til at den skal regnes som bedre enn noen andre. Der vi bodde før tilhørte vi en ungdomsskole med ekstremt frynsete rykte, men vi kjenner veldig mange som har barn der. De klarer visst ikke å skryte nok av skolen.

Hva skaper et skolerykte? Er deres erfaring at disse ryktene stemmer?

Nå stiller jeg flere spørsmål på en gang, og det er egentlig dumt. Men jeg håper at noen vil diskutere problemstillingen med meg og så får heller diskusjonen da den retningen den tar.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no