Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Det lange håret er vår kulturs hijab"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-21, 08:41   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Det lange håret er vår kulturs hijab"

"Det er en forventning om at kvinner skal ha langt hår. Det er det jeg mener med at det lange håret er vår kulturs hijab, sier Trine Skei Grande (V) til Aftenposten"

Link

Attehæ?!! Hun sammenligner en valgfri hårsveis preget av mote med et religiøst hodeplagg?? (Hijab betyr forøvrig å gjemme eller å skjule, uten at jeg skal begi meg noe videre utpå akkurat den glattisen).

Og så sier hun at det å ha kort hår er å frigjøre seg fra et skjønnhetsideal.

Altså, jeg er enig i at man kan se på press på kvinner og forskjell på kvinner og menn og hvordan illusjoner om skjønnhetsideal blir en tvangstrøye for kvinner og sånt. Men da hadde jeg ikke gjort kort hår til min kampsak altså; det er jo noe de fleste tross alt kan gjøre noe med om de ønsker, det er andre ting det hadde vært langt viktigere å ta tak i - kroppspress og slankehysteri f.eks, kosmetiske operasjoner og forherligelse av dem, osv

Nei denne saken tok meg mothårs altså uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 08:46   #2
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg fikk motsatte vibber av artikkelen. Jeg er enig i at forventningen om at jenter og kvinner skal ha langt hår er så sterk at mange mener kort hår er en markør for mannlige, eller kanskje mer presist fravær av kvinnelige, egenskaper. Jeg opplever det i mitt nærmiljø. uten langt hår er du ikke kvinne nok, liksom.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 08:50   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Men det er jo underlig hvordan tilnærmet alle små jenter i dag har langt hår. Sånn var det vitterlig ikke da vi vokste opp?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 08:53   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg fikk motsatte vibber av artikkelen. Jeg er enig i at forventningen om at jenter og kvinner skal ha langt hår er så sterk at mange mener kort hår er en markør for mannlige, eller kanskje mer presist fravær av kvinnelige, egenskaper. Jeg opplever det i mitt nærmiljø. uten langt hår er du ikke kvinne nok, liksom.

Jepp. Jeg har hatt kort hår hele voksenlivet. Har blitt spurt flere ganger om jeg er lesbisk, og når jeg har spurt hvorfor de spør, er det pga. håret mitt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 08:56   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Hm Jeg har alltid jobbet i et skrekkelig mannsdominert miljø og jeg har aldri noensinne hverken fått kommentarer på hår eller opplevd at frisyre har noen som helst betydning hverken mot meg eller andre kvinner

Nå har jeg riktignok langt hår da, men det er jo fordi jeg ser ut som en dust med kort hår (jeg har "terylenhår" som står rett ut hvis det blir klipt opp) og ikke fordi jeg prøver å oppnå noe ideal. Pluss det er billig. (case in point - jeg har hatt grått hår siden før det ble populært også)

Men ja, jeg ser jo at det er mye vanligere med langt hår blant yngre jenter, men jeg har liksom tenkt på det som mote jeg da

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 08:56   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jepp. Jeg har hatt kort hår hele voksenlivet. Har blitt spurt flere ganger om jeg er lesbisk, og når jeg har spurt hvorfor de spør, er det pga. håret mitt.

Oi. Nå ble jeg overrasket. Spør folk virkelig om det? Det hadde virkelig aldri slått meg at kunne være årsaken til at noen velger kort hår.

Jeg hadde Tjorvenfrisyre som barn (se bildet til siden), og kort hår da jeg var tenåring. Etter at jeg fikk barn så har jeg latt håret gro langt, for da må jeg mye sjeldnere til frisøren og det rakk jeg jo aldri uansett. Og det har jeg bare fortsatt med, for det er så enkelt å sette det i hestehale når jeg ikke gidder å fikse det fint.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 08:59   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg har hatt halvlangt hår, da slipper jeg å gå til frisør, det er praktisk å ha det i hestehale.
Så fikk jeg skikkelig hodepine, og klarte ikke å finne noen årsak, eller eliminiere hodepinen, så jeg klippet håret, jeg har tidligere fått hodepine av for mye hår.
De jeg omgås, så er de som har kort hår de som er mest bevisste på håret.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 08:59   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men det er jo underlig hvordan tilnærmet alle små jenter i dag har langt hår. Sånn var det vitterlig ikke da vi vokste opp?

En jente i klassa til tvillingene mine kom faktisk i avisa da hun klippet håret sitt helt kort en gang i løpet av barneskolen. Da jeg var barn, på 70- og 80-tallet hadde jeg nesten alltid helt kort hår, det som i dag ville vært guttesveis (som Stina, hvis vi holder oss på Saltkråkan ). Ser på barnheagebildet til min mor, fra 50-tallet, og der har nesten alle jentene kort hår (med DIGER sløyfe midt på hodet, eller spenne på siden). Og på nittitallet var det jo veldig mye kort hår på ungjenter/damer, gjerne spenne foran og bustete bak. Men husker ikke hvordan det var blant småjenter på den tida, jeg forholdt meg ikke til småbarn da.

Men nå har det vært langt hår som har vært på moten veldig lenge, både hos småjenter, ungjenter og voksne damer. Men føler det er litt på vei til å gå over nå, blant dagens tenåringer har vel snart alle jenter skulderlangt hår. Min 13-åring fikk klippet en helt kort bob med lang lugg i fjor, da frisørene åpnet etter lockdown. Nå har det vokst ut og hun har klippet det igjen, så nå har også hun skulderlangt med gardinlugg.

Å sammenligne det med hijab synes jeg blir litt søkt. Det er en motegreie. Men man kan vel alltids si at vi er slaver av skjønnhets- og motetyranniet generelt, uavehengig av hvilken hårsveis som er moderne til enhver tid. Og at kjønnsrammene er langt trangere for generasjoen som vokser opp nå enn den var da vi vokste opp er det vel ingen tvil om. Det er litt rart, for det må jo være vår generasjon som har gjort det slik, det er jo vi som oppdrar dagens generasjon.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 08-03-21 kl 09:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:05   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Oi. Nå ble jeg overrasket. Spør folk virkelig om det? Det hadde virkelig aldri slått meg at kunne være årsaken til at noen velger kort hår.

Det var typisk unge gutter i studietida, ikke nå og ikke voksne - de har nok litt mer filter. Heldigvis. Men det at noen filterløse spør, betyr nok at mange med filter tenker det samme.

Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har hatt en eneste jenteelev med kort hår. De ser veldig like ut, alle sammen. Unntaket er elevene på musikk; der er det mange som dyrker sin egen annerledeshet, inkludert å noen ganger ha kort hår (jeg har bare ikke hatt disse jentene).

m^2: Det er jo ikke noe rart at du ikke har fått kommentarer hvis du har langt hår.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:07   #10
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hm Jeg har alltid jobbet i et skrekkelig mannsdominert miljø og jeg har aldri noensinne hverken fått kommentarer på hår eller opplevd at frisyre har noen som helst betydning hverken mot meg eller andre kvinner

Nå har jeg riktignok langt hår da, men det er jo fordi jeg ser ut som en dust med kort hår (jeg har "terylenhår" som står rett ut hvis det blir klipt opp) og ikke fordi jeg prøver å oppnå noe ideal. Pluss det er billig. (case in point - jeg har hatt grått hår siden før det ble populært også)

Men ja, jeg ser jo at det er mye vanligere med langt hår blant yngre jenter, men jeg har liksom tenkt på det som mote jeg da

Jeg har også alltid jobbet i et mannsdominert miljø. Da jeg begynte i ny jobb for ti års tid siden hadde jeg kort hår. Det høstet kommentarer innimellom (mest fra de med mye lavere utdanning enn meg). Etterhvert sparte jeg til langt hår. Det er vel kjent at kort hår er mer forenelig med trakassering med uttrykk som "traktorlesbe" og lignende?

Også i heimen har min (ellers oppegående) mann gjort det rimelig klart at langt hår og kort hår skårer svært forskjellig på skalaen for kvinnelighet. Så forskjellig at han er villig til å ta ulempene med langt hår i sluk etc. Jeg tror ikke han er alene om å ha slike holdninger (og det er pga. ham jeg ikke har klippet meg kort igjen enda).

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:08   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men nå har det vært langt hår som har vært på moten veldig lenge, både hos småjenter, ungjenter og voksne damer. Men føler det er litt på vei til å gå over nå, blant dagens tenåringer har vel snart alle jenter skulderlangt hår. Min 13-åring fikk klippet en helt kort bob med lang lugg i fjor, da frisørene åpnet etter lockdown. Nå har det vokst ut, så nå har også hun skulderlangt med gardinlugg.

Men dette er jo også langt hår. Litt mindre langt, men definitivt ikke kort.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:09   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Min eldste tenåringsjente har nettopp klipt seg helt kort, og hun stikker seg skikkelig ut blant jevnaldringene og får masse (riktignok positive) kommentarer, ser jeg. Den yngste hadde en periode med maskinkort hår, og da ble hun tatt for å være gutt rett som det var, tross pupper og et temmelig feminint ansikt. Så ja, jeg synes hun har et poeng, langt-hår-trenden virker overveldende sterk og oppmuntrer kanskje ikke veldig til romslige kjønnsroller.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:14   #13
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Så ja, jeg synes hun har et poeng, langt-hår-trenden virker overveldende sterk og oppmuntrer kanskje ikke veldig til romslige kjønnsroller.

Mhm, det er en del av "uniformen".

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:15   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men dette er jo også langt hår. Litt mindre langt, men definitivt ikke kort.

Nei, det er ikke kort, men en liten endring fra det som har dominert nå i veldig lang tid, det vil si veldig langt, og rettetang-glatt. Og når håret først er kortere er terskelen lavere for å klippe det enda kortere, så jeg ser ikke bort fra at det blir litt mer vanlig enn det har vært. Fortsatt ikke mange som har helt kort hår, men ser klart flere nå enn for noen år siden. Det var ikke like stor sensasjon da mi jente klippet seg kort i vår, som det var da hennes klassevenninne gjorde det et par år tidligere. Så selv om det ikke er vanlig, så er det i det minste litt mindre uvanlig. Muligens sparket litt i gang av Emma i SKAM.

Men at tenåringer er like er jo ikke noe nytt. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde alle jentene halvlangt med rufsepermanent og tupert lugg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:16   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Jeg leste i hvert fall deler av artikkelen, og det slo meg at den har litt rett. Jeg jobber i offentlig sektor, og hos oss er det ganske mange av de eldre damene som har kort år, mens vi som er under 50 som regel har langt. Det hadde jeg faktisk ikke reflektert over før.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:21   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg leste i hvert fall deler av artikkelen, og det slo meg at den har litt rett. Jeg jobber i offentlig sektor, og hos oss er det ganske mange av de eldre damene som har kort år, mens vi som er under 50 som regel har langt. Det hadde jeg faktisk ikke reflektert over før.

Litt på siden, men var det Melonas som hadde en sketsj om kvinner som rundet 40, som klippet håret kort?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:25   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Litt på siden, men var det Melonas som hadde en sketsj om kvinner som rundet 40, som klippet håret kort?

Jeg husker sketsjen, men ikke hvem som hadde den. Den er vel noen år gammel? Passer ikke i min omgangskrets, i hvert fall. De få over 50 som ikke har langt hår, har hatt kortere hår "alltid"; de fleste med langt hår holder på det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:25   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg husker sketsjen, men ikke hvem som hadde den. Den er vel noen år gammel? Passer ikke i min omgangskrets, i hvert fall. De få over 50 som ikke har langt hår, har hatt kortere hår "alltid"; de fleste med langt hår holder på det.

Den er ganske mange år gammel ja.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:26   #19
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Når jeg startet som leder i en håndverksbedrift, hadde jeg langt hår og hadde nettopp gått masse ned i vekt, så jeg synes det var gøy å kle meg i litt tøffe hverdagskjoler og skjørt for første gang i livet. Jeg var mye på møter med både håndverkere og andre i byggebransjen (iOslo) og det gikk jo tålelig greit. Det var vel dialekten min som var mest i fokus i starten (enkelte var ganske stygge i møte med min dialekt på den tida, men det er en annen sak). Etter et halvt års tid gikk jeg lei det lange håret fordi vektnedgangen gjorde håret tørt og stygt, så jeg klippet meg pinnekort. Samtidig besluttet bedriften at vi skulle koste på oss arbeidsklær med logo. Jeg tasset derfor rundt i håndverkerbukse med bedriftslogo og tilsvarende genser og med kort piggsveis. Det var komisk å oppleve at de jeg møtte faktisk trodde jeg var håndverker. Jeg ble tatt nye mer seriøst faglig sett, iallfall helt til jeg fortalte at jeg slett ikke kan dette faget, min rolle er administrativ. Jeg vet ikke om håret eller klærne var det avgjørende, men forskjellen var stor. Nå har jeg langt hår igjen, men nå er jeg så sjelden ute blant folk at jeg ikke har fått testet effekten.

Bare det at vi kaller en kort frisyre for tøff, forteller vel sitt. Jeg har aldri hørt noen omtale langt hår som tøft.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-21, 09:27   #20
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det lange håret er vår kulturs hijab"

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Litt på siden, men var det Melonas som hadde en sketsj om kvinner som rundet 40, som klippet håret kort?

Det kamufleres som spøk men har nok en viss substans i vår omgangskrets (og hvorfor føler jeg et behov for å understreke at det er en velutdannet omgangskrets?) om at å klippe håret kort er noe kvinner gjør når de er gift, for da trenger de ikke lenger gjøre seg attraktive siden fisken er fanget. Underforstått at det lange håret er attraktivt, det korte ikke.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no