Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-14, 08:14   #81
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Zulu: enig med deg i at kompetanse inneholder både dømmekraft og ferdigheter. Men jeg er litt uenig i at foreldregenerasjonen (hvertfall de som har barn på vei inn i tenårene, i stedet for ut) generelt er dårligere enn barna sine (generelt) i sosiale medier. Men det er jo to ulike sjangre. Det er litt som å sammenlikne en som sykler til jobb på bysykler og en som raser ut på tour de finance og si at den ene har mindre sykkelkompetanse enn den andre, når bare bruken er forskjellig.

Men det kan nok hende bruken til barna endrer seg raskere enn foreldrenes. Slik at ungdom med dårlig kompetanse/dømmekraft mest sannsynlig vil vokse/erfare det av seg, mens foreldre med samme mangler ikke vil det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 08:45   #82
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Jeg vil påstå at både jeg og barnas far er langt mer kompetente internettbrukere enn barna våre er. Tross alt, så har vi vært på internett i tjue år. Vi har brukt sosiale medier lenge, og vi hadde epostadresse før år 2000, som ble nevt tidligere tråden. Vi hadde til og med eget .no-domene i god tid før 2000.

Men det at vi er like kompetente som barna våre, og vel så det, betyr jo ikke at vi ikke kan bomme på sosiale koder blant de unge. Det er derfor en grei leveregel å holde seg i bakgrunnen, og hvis man har takket ja til mange venneforespørsler fra barnas venner, da syns jeg man har en moralsk plikt til å tenke over hva man gjør på egen side.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 08:56   #83
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Finnes det folk under femti som ikke har hatt epost før 2000?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 09:54   #84
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Jeg tenker vel egentlig at jeg ikke trenger å ha mine barns venner som venner på FB. Eller følge dem på Insta, eller whatever. Men det kan hende jeg endrer mening etter hvert, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 09:58   #85
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Det tror jeg egentlig ikke, ea. Alle hadde vel det under studiet? Og jeg hadde det gjennom jobben fra 96, da jeg fikk min første jobb?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 09:59   #86
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Mine har ikke FB enda, men eldste er på Insta, og vil gjerne at jeg både følger henne og kommenterer. Vennene hennes også.

Det hender jeg slenger på en like, men jeg glemmer at Instagram eksisterer hele tiden, så jeg er sjelden der inne. Når hun får Facebook er det uaktuellt at vi ikke er venner, men jeg kan godt la vær å skrive noe til henne. På min egen profil gjør jeg som jeg vil, det får de tåle.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 10:07   #87
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det tror jeg egentlig ikke, ea. Alle hadde vel det under studiet? Og jeg hadde det gjennom jobben fra 96, da jeg fikk min første jobb?

Ja, det tenker jeg også. For det er folk under femti stort sett som vi snakker om nå, foreldrene til dagens tenåringer og preteens. Men også foreldrene mine hadde epost før år 2000 (og jeg er femti).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 10:11   #88
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja, det tenker jeg også. For det er folk under femti stort sett som vi snakker om nå, foreldrene til dagens tenåringer og preteens. Men også foreldrene mine hadde epost før år 2000 (og jeg er femti).

Ja, mine også. Lenge før. År 2000 er sent, altså, da hadde vel de fleste egen PC også? Det var derfor hele den Y2K-greia kunne hauses sånn opp?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 12:52   #89
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.040
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

All den tid jeg må lære ungene nettverk anser jeg meg selv som mer kompetent. Etter 20 år med prøving og til dels feiling vil jeg tro erfaring trumfer "oppvekst på nett".

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 12:58   #90
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Du må huske på "har ikke lest hele tråden, Zulu".

Tråden hadde jeg lest, det var artikkelen jeg elegant hoppa over.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Men det kan nok hende bruken til barna endrer seg raskere enn foreldrenes. Slik at ungdom med dårlig kompetanse/dømmekraft mest sannsynlig vil vokse/erfare det av seg, mens foreldre med samme mangler ikke vil det.

Den kan vi i hvert fall enes om.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no