Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 17:30   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Hvor lang tid bør/kan det gå i mellom hvert faste måltid man gir barnet? Tenker ikke på forskjellige smaksprøver, men fra 1 måltid om dagen til 2 måltid osv. Hvor lang tid har dere brukt fra barnet fikk sin første fulle porsjon med fast føde til dere var opp i 4 måltider om dagen?

Noen som har forslag til hvordan man bør gå frem med introduksjon til de forskjellige måltidene? Øker dere til 2 grøtporsjoner om dagen, eller introduserer dere middag først?


Vet så vanvittig lite om introduksjon av mat til babyer.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 21:24   #2
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Ingen på foreldreportalen som har noen tips å komme med når det gjelder introduseringen av fast føde?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 21:27   #3
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Har selv ett desember 08 barn og er nå oppe i en porsjon grøt og har begynt med litt middag de dagene det passer slik. Det neste blir frokost, problemet her i huset er at hun våkner for flaske klokken 6 og er dermed ikke sulten igjen før 11-12 tiden og da er det litt sent for grøt synes jeg.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 21:32   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Jeg husker ikke nøyaktig, jeg tok det litt etter litt, tror jeg. Med storebror tok det i hvert fall fire måneder fra vi begynte til han fikk tre måltider, lunsj, middag og kvelds. Kanskje enda litt lenger tid med lillesøster. Egentlig tror jeg bare at jeg prøvde meg frem.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 22:00   #5
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Jeg kjenner ikke til noen spesielle retningslinjer. Vi har ikke valgt noen spesiell strategi for opptrapping, men bare gitt ham større eller flere måltider når det har virket som han trengte det. Lille er rimelig flink til å si fra, så det har gått veldig greit, egentlig. :førstegangs:

Lille (10,5 måned) har fått mat i 3 måneder nå, og spiser vanligvis lunsj, mellommåltid og middag. Vi BLW-er, så vi startet med å legge fram mat i babyknyttnevestore biter, som han lekte med, smakte på og etterhvert spiste. Han tok poenget ganske fort, og jeg tror (utrolig hvor fort man glemmer detaljer!) han var oppe i full middagsporsjon i løpet av den første måneden. Da utvidet vi med lunsj, og de siste par-tre ukene har han også fått mellommåltid med frukt om ettermiddagen. Siden han spiser selv, og har gjort det hele tiden, styrer ikke vi annet enn mengden mat han tilbys i hvert måltid.

En vanlig dag hos oss ser omtrent slik ut:
08: Pupp før vi står opp.
10: Pupp før formiddagsluren.
12: Lunsj: 1 grovbrødskive med pålegg. Tran. Vann. Frukt om han har lyst på.
14: Pupp før ettermiddagsluren.
16-17: Mellommåltid: Frukt.
18-19: Middag: Kjøtt/fisk, ris/potet/bulgur/pasta/linser, grønnsaker. Frukt om han har lyst på.
20: Pupp før han sovner.
Natt: Jeg ammer som regel en eller to ganger i løpet av natta.

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 22:06   #6
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg husker ikke nøyaktig, jeg tok det litt etter litt, tror jeg. [...] Egentlig tror jeg bare at jeg prøvde meg frem.

Det er vel egentlig sånn ca dette jeg brukte ørten linjer på å si.

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 22:24   #7
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Jeg økte mengden etterhvert som ungen ble mer sulten. :enkel:

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 22:39   #8
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Takk for svar så langt.

Skjønner jo at det ikke er noen fasit, men greit å lese litt om dere andres erfaringer rundt dette. Greia er at det er under 2 mnd til jeg skal tilbake til jobb og det gikk plutselig opp for meg her en dag at da bør jo tulla spise litt annen mat enn bare mm og grøt til kvelds. Tiden har gått så alt for fort, i 7 mnd har jeg nå vært i fullstendig ammetåke tror jeg, før jeg vet ordet av det er min første arbeidsdag kommet og da er det en fordel at pappa'n også kan mate tulla. Har jo pumpet litt melk og fryst, og vil fortsette med dette, men det er jo begrenset hvor mye melk jeg greier å samle opp.


Sist redigert av Luvi : 08-06-09 kl 22:53.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 22:49   #9
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Det går seg nok til Luvi. Så lenge hun er trygg hos pappaen så finner de nok ut av maten.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 07:08   #10
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Som de andre her; man prøver seg fram. Jeg har et novemberbarn, han spiser fire måltider nå. Han får alltid pupp først og jeg legger også vekt på at måltidet kommer relativt raskt etter soving, tror det er viktig at barnet er opplagt når det skal spise. Jeg har altså økt antall måltider hyppigere, istedenfor å øke mengden på det enkelte måltid så raskt.

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 07:37   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I hvilket tempo bør/kan man introdusere flere faste måltid?

Det kommer jo litt an på hvor glad babyen er i grøt? Med mindre den elsker grøt, ville jeg introdusert middag nå og ventet med mer grøt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no