Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Holdbarhet, episode 1231: Egg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-08, 18:11   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holdbarhet, episode 1231: Egg

Kan jeg bruke egg med best før dato 30.05 i pannekakerøre? Åpnet ett av eggene og det stinket ikke, for å si det slik.

Sagt på TV2 Tabloidmetoden:

Hva ville DU gjort?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:12   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Fortsatt med pannekakerøren, Jepp.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:13   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Norske egg hadde jeg nok brukt, men det var kanskje ikke det som var spørsmålet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:13   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Min teori er at egg er i orden så lenge de ikke lukter vondt. Jeg mener å ha hørt at egg kan holde veldig lenge etter best-før-datoen, som er som den er av en eller annen byråkratisk grunn. (Ikke i kildesjekkingshumør i dag.)

Kortversjonen: Jeg hadde glatt brukt dem til hva som helst.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:15   #5
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Prior garanterer at eggene er holdbare minst en måned etter "best før"-datoen, dersom man oppbevarer dem kjølig.

Så forutsatt at eggene har vært oppbevart kjølig ville jeg ikke nølt med å bruke dem - og gjør i grunnen det stadig, altså å bruke egg som har gått ut på dato.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:17   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Prior garanterer at eggene er holdbare minst en måned etter "best før"-datoen, dersom man oppbevarer dem kjølig.

Så forutsatt at eggene har vært oppbevart kjølig ville jeg ikke nølt med å bruke dem - og gjør i grunnen det stadig, altså å bruke egg som har gått ut på dato.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:20   #7
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Bare å bruke, om egg er blitt dårlig merker du det med en gang du knekker dem. Jeg har lyst på pannekaker. :ut og sjekke om jeg har noen halvgamle egg:

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:26   #8
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Jeg hadde brukt dem.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:26   #9
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Takk for svar.

Men jeg sendte mannen ut etter egg ... Bor jo i salmonellaland .. :rasjonaliserer:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:39   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Jeg driver stadig å informerer folk om at datostemplingen på norske egg er altfor kort, og at prior på ingen måte legger skjul på dette. Det var noe EU-direktiver eller noe som gjorde at de måtte merke dem som de gjør i dag.

Nå vet ikke jeg helt hvor du bor, Kif, så da skal jeg ikke uttale meg. Men personlig hadde jeg helt sikkert brukt egg som var gått ut på dato for en uke siden som luktet helt greit.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:42   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Jeg hadde ikke gjort det nei, aldri i verden. Jeg er pysete på slike ting, og tenker at det er bedre å la vær å ta sjanser.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 18:47   #12
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Egg er holdbare lenger etter best før datoen, så det er ingen fare. De er tross alt sjelden helt ferske når de er i butikken heller..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:42   #13
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Jeg sjekker aldri datoen på eggene engang. Går så fint, atte. (Men Aminta vil nok helst ikke spise vafler her.)

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:45   #14
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

De beste pannekakene lages jo på gamle egg, sur melk og litt småharskt smør. Er du fysen på vafler, kan du alltids slenge oppi litt sukker og lage en helaften.
Det er jo forskjell på "best før" og "siste forbruksdag", og det er riktig at norske egg følger europeisk standard på datostempling, selv om de kalde forholdene her gjør at de holder seg å så mye lenger. Men du bør vel i et skummelt utland du, Kif?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:46   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Ville brukt de.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:48   #16
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

I Norge: Ja.
I Salmonella-land: NEEEEEEEEI!!

Jeg hadde diaré mer eller mindre et halvt år etter bryllupsreise i Italia. En lege jeg snakket med om det mente at det sannsynligvis var Salmonella. Utrolig kjipe greier.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:48   #17
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Jeg bruker egg uavhengid av datoen, men er de gamle så har je de i et glass først, for å sjekke om de er råtne. SÅ ødelegger jeg ikke resten av f.eks. pannekakerøra. Det er ikke veldig lenge siden man begynte å datostemple eggene, med den begrunnelsen at alt skulle stemples. Og for å si det sånn, - du tar ikke feil av om et egg er råttent eller ikke. Værre lukt skal du lete lenge etter!

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:49   #18
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

I Norge: Ja.
I Salmonella-land: NEEEEEEEEI!!

Jeg hadde diaré mer eller mindre et halvt år etter bryllupsreise i Italia. En lege jeg snakket med om det mente at det sannsynligvis var Salmonella. Utrolig kjipe greier.

Men det oppstår vel ikke salmonella i et gammelt egg? Det er vel der uavhengig om egget er dagsferskt eller tre måneder gammelt?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:51   #19
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Men det oppstår vel ikke salmonella i et gammelt egg? Det er vel der uavhengig om egget er dagsferskt eller tre måneder gammelt?

Det har vel sikkert med mengden å gjøre, antar jeg. At det etterhvert som egget blir eldre, vokser opp betydelige bakteriemengder - og til slutt nok til at man blir syk av det.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:51   #20
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Holdbarhet, episode 1231: Egg

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Det har vel sikkert med mengden å gjøre, eller? At det etterhvert som egget blir eldre, vokser opp betydelige bakteriemengder - og til slutt nok til at man blir syk av det.

Akkarat. Det høres logisk ut.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no