Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Måltidet du aldri glemmer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 21:46   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Måltidet du aldri glemmer

Har du et måltid du ikke klarer å glemme? Var det på femstjerners restaurant i Paris, i en bortgjemt bakgård i Nepal, eller var det kjæresten som laget mat til deg for første gang?

Selv har jeg veldig gode minner fra en rimelig shabby, liten bule i passasjen under U-Bahnstasjonen Schwedenplatz i Wien. Der hadde de noe de kalte Hühnerstreifen; strimlet kylling rullet i kavring og frityrstekt, servert med de sprøeste pommes frites og en helt vidunderlig saus. Det kosta 15 schilling, ca. ti kroner og smakte helt utrolig. Finnes ikke nå lenger, selvsagt.

Har du et minneverdig måltid å dele med oss?

  Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:48   #2
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Jeg glemmer ikke den motbydelige silden jeg ble foret med som barn, men det var kanskje ikke helt det du var ute etter?

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:49   #3
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Jeg spiste en lasagne i Stavanger en gang og den var fantastisk. Det hadde sikkert en sammenheng med at jeg hadde levd på pils og ostepop i 3 dager, etter en vill helg i Kongeparken, iført rød russedress.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:51   #4
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Pizzasnurrer, hjemme på mitt eget kjøkken. Det er det aller, aller beste jeg vet. Smaker like godt hver eneste gang. Himmelsk. Håper det aldri tar slutt.
Og jeg baker så klart pizzasnurrer minst en gang i uka.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:52   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Den første gangen jeg spiste "nasjonalretten" til Zürich trodde jeg nesten ikke det var sant! Det var og er en absolutt favoritt. Kalvefilet og sopp i en fløte-sitron-hvitvinssaus med røsti ved siden av. Zürcher geschnetzeltes . Må oppleves!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:55   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Biffen vi fikk på den ultralokale vinbaren på Mallorca.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:01   #7
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Den første gangen jeg spiste "nasjonalretten" til Zürich trodde jeg nesten ikke det var sant! Det var og er en absolutt favoritt. Kalvefilet og sopp i en fløte-sitron-hvitvinssaus med røsti ved siden av. Zürcher geschnetzeltes . Må oppleves!

Nå fikk jeg vann i munnen.

Første gang jeg var i USA spiste jeg en dessert som bestod av brownie, fudge, varm sjokoladesaus, nøtter og vaniljeis.(Gigaporsjon, selvsagt) Det var rett og slett magisk godt.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:03   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Måltidene i bakgårdene i Nepal... satte spor etter seg, for å si det slik.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:15   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Den tørre lasagnen de serverte i offisersklubben i Roma. De som var medlemmer der hadde alle vært offiserer i den ridende garden (?) til Italia. Vi var invitert dit av en kollega av pappa. Slips og jakkeplikt for gutta. 3-4 servitører som passet på oss fem og tørr lasagne.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:18   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Av alle ting - et måltid min kjære og jeg spiste på en sportspub i Belfast. Vi fikk det møreste hjortekjøtt jeg har spist noensinne, perfekt sauterte grønnsaker, og en rødvin som kilte ganen, drukket av store, dype glass.

Det var så utrolig godt at da vi kom tilbake til Belfast ved en annen anledning, måtte vi bare oppsøke samme puben og spise samme måltidet en gang til, for å dobbeltsjekke om vi hadde drømt opp hele greia. Vi hadde ikke drømt - det var like vanvittig godt den andre gangen også.

Tenk - i Belfast av alle steder.


Ellers så har jeg en følelse av at min kjære aldri kommer til å glemme, og aldri kommer til å gjenta, at han har spist kylling på en bakgårdscafe i Marocco.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:28   #11
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Jeg kommer aldri til å glemme mitt første måltid på en Fin Restaurant, og det var på Bryggen i Trondheim, vi feiret at Mannen var ferdig siving. Hele opplevelsen var fantastisk, fra vi kom inn og de tok fra oss jakkene våre, via maten og vinen som ble servert oss av kelnere som var der, uten å være der. Og da vi spurte om navnet på vinen, som var såååå god (Amarone, Valpolicella Riserva 1995), så dampet de av etikettene og limte på et ark til oss. Og regningen var ganske minneverdig, den også.

Jeg har hatt mange minneverdige måltider siden, som nok har overgått dette både mat- og vinmessig, men selve opplevelsen vi hadde på Bryggen er ikke til å komme i fra.

Jeg har også gode minner fra et måltid på Fin Restaurant med lang duk og mye vin, men det er det andre grunner til, og det hører sikkert hjemme i en annen tråd.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:29   #12
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Det må være da vi bestillte en fantastisk god hummer i Tunisia og ikke fikk med oss at prisen i menyen var pr. 200g og vi ikke hadde med oss nok penger. Jeg fikk meg en frisk tur tilbake til leiligheten mens gubben ble oppvartet med et par kopper kaffe .

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:34   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Det må være da mannen og jeg fikk servert "en meter med sjømat" på en bortgjemt liten havnerestaurant i Lisboa. Fantastisk måltid!

Og den gangen jeg fikk servert skjell rett fra garnet fra en fiskebåt på Island. Det var utrolig godt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:35   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Det var midt på natta, vi var i Løkken, fylleferiested i Danmark. Vi var fulle, sultne og slitne, og kjøpte oss hver vår tynne superdigge pizza. Den var så U T R O L I G god at jeg skulle nesten dratt dit igjen for å spise den.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:42   #15
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Jeg glemmer aldri første måltid etter fødselen til eldstejenta, som var både lang og hard.
Brødskive med geitost, melk, og Rislunsj. Fantastisk måltid!

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:45   #16
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Vi var et gjeng gode venner som ikke var klare for å sove da festen var over. Så vi dro hjem til meg, fyrte opp grillen og grillet oss frokost på verandaen mens midnattsola langsomt ble til morgensol.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:46   #17
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Pita Gyros fra en liten sjappe som knapt var mer enn et hull i veggen, på Paros. Det var supermyke tjukke pitas rullet rundt lammekjøtt, pommes frites og tomatskiver, med en fantastisk saus. De var helt vanedannende.

Og grillede kyllingsmørbrød fra et gatehjørne på Ko Phan Ga, som er bedre enn noen andre smørbrød jeg har smakt. Innehaveren sov alltid, i en hengekøye bak grillen sin, og hadde allverdens tid til å våkne opp og lage dem til. Med det var så ubegripelig verd det. Og det var ikke sopp i dem engang.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:57   #18
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Det må være den gang vi inviterte middagsgjester for første gang. 4 voksne, 2 barn og en svinestek på 900 gr.
Jeg var pur ung og kom rett fra hybellivet, der en svinestek var middag i ukesvis. Det var ingen Statoil eller Brustadbuer som kunne redde æren.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:53   #19
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Souvlakien med de hjemmebakte pitabrødene, tzatziki og fantastiske hjemmeodlede grønnsaker på backpacker-hotellet på Korfu. Uforglemmelig i sin enkelhet, og noe av det mest fantastiske jeg til i dag har smakt.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 00:08   #20
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Måltidet du aldri glemmer

Det var i Rio De Janeiro, 2004. Var på tur med bonustur med jobben, og vi var på en kjent restaurant. Atmosfæren var fantastisk, det kan nesten ikke beskrives. Det var en buffet der vi kunne finne tilbehør, jeg smakte rå tunfisk og østers for første gang der. Og så gikk det kelnere rundt og skar grillet kjøtt av forskjellige typer til oss. Kommer aldri til å glemme det!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no