Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-08, 00:46   #121
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har Vestfoldbunaden som Estrella, Michayla og Susse har vist bilde av. Den ensfarga blå, 1932-modellen. Den med rød vest og svart stakk er 1956-modellen, den har mamma.
Jeg ønsker meg ikke noen annen, det er jo Vestfold jeg kommer fra.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 14:35   #122
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har denne


Hvis jeg skulle ønske meg en ny ville jeg hatt en med damaskliv, det er så fint. Min mor har Gudbrandsdals festdrakt med grønt damaskliv, den er veldig fin!

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 16:39   #123
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå heter den vel ikke bunad heller, den har så vidt jeg vet alltid blitt kalt for Oslodrakt.

Det forhindrer jo ikke at den på folkemunne omtales som Oslobunaden, selv om Steen og Strøm stort sett omtaler den som Oslodrakten, i hvert fall skriftlig. Jeg har forresten hørt de som jobber der omtale den som Oslobunaden.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 16:42   #124
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Jeg har Gudbrandsdals festbunad, men uten forkled og med sølvbelte.

Hvorfor i all verden bruker du sølvbelte til Gudbrandsdalsbunad?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 16:54   #125
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvorfor i all verden bruker du sølvbelte til Gudbrandsdalsbunad?

Skal man ikke det? Det er i alle fall veldig mange som har sølvbelte til festdrakta på Lillehammer. Men mulig "reglene" sier noe annet?

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 17:01   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har bergensbunad, og er stolt av den.


Det er sikkert ikke noen bombe at jeg ikke er tilhenger av bunadspoliti, heller.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 18:03   #127
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

jeg har Lundebybunad

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 18:28   #128
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har svart Jelsabunad, som mamma sydde til konfirmasjonen min.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 18:52   #129
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg har hvit bergensbunad, og er veldig glad i den.

Det er et vakkert plagg, men bunad er det jo strengt tatt ikke. Men det gjør jo ingen ting.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvorfor i all verden bruker du sølvbelte til Gudbrandsdalsbunad?

Mange (gifte?) som bruker sølvbelte til den.

Jeg er ikke verdens strengeste bunadspoliti, bunader er basert på rekonstruksjoner av det som ble brukt til stas, eller noe som er typisk for egnen, noe skikkelig gammelt (en gardin eller et hestedekken eller en nattrøye) og det var jo ikke slik at det marsjerte hundrevis av helt likt kledde mennesker rundt i hver bygd. Man tok på seg det fineste til fest, så enkelt var det. Og i iveren etter å skape en norskhet etter 1905 begynte man å samle, strømlinjeforme og rekonstruere.

Noe av hovedgrunnen til at jeg ønsker Nord-Østerdalsbunad er at man kan variere mellom farger og stoff, ikke er streng på hodeplagg, blusetype eller sølv. Jeg kan bruke hedmarkssølvet mitt som jeg har fått av mormor og morfar, og velge det jeg liker best, slik de gjorde i gamle dager også.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:01   #130
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.974
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er et vakkert plagg, men bunad er det jo strengt tatt ikke. Men det gjør jo ingen ting.

Den er godkjent som bunad, men den offisielle bunadsnemda er nok mindre strenge enn det private bunadspolitiet.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:03   #131
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spin-off: har du bunad; hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde.

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Jeg har denne:

Har denne jeg og, bare med bergunderrød vest, passer ikke nå som jeg er gravid da, men liker å tro jeg passer den noen måneder etter fødsel.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:09   #132
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg kunne ønske meg Nordlandsbunad. Har aldri hatt bunad, men synes det er kjempeflott!

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 19:51   #133
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har blå nordlandsbunad, og kunne ikke tenkte meg noe annet. Er nordfra, i tillegg til at jeg syns den er kjempefin

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 20:00   #134
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har grafferdrakt. Ikke den fineste jeg har sett, men den betyr mye for meg. Jeg har arvet den av min oldemor.

Da jeg googlet grafferbunad, kom det opp en hel haug forskjellige. Denne er det nærmeste jeg kommer min.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 20:46   #135
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Den er godkjent som bunad, men den offisielle bunadsnemda er nok mindre strenge enn det private bunadspolitiet.


Bergensbunad er en såkalt klasse 5-bunad, i følge denne politisiden.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 20:56   #136
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Har bunad, ein vesttelemarkvariant som ikkje har rosebroderi på sjølve stakken, berre på forkleet, men eit litt breitt kantband rundt heile stakken. Blå grunnfarge. Farmor har brodert han.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 21:34   #137
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spin-off: har du bunad; hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde.

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg fikk Cape til Nordlandsbunaden da jeg ble 25. Ønsker meg faktisk lua også.

Fikk cape til konfirmasjonen, og må bare si at det er nesten uunnværlig på kalde 17. mai'er. Har lua også, men mannen syns den er så kjerring at jeg ikke tør å bruke den. Selv syns jeg den er litt søt.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 21:44   #138
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har blå nordlandsbunad, som veldig mange andre her.

  Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 22:13   #139
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har svart Gudbrandsdal festdrakt! Liker den veldig godt- har aldri brukt lua. Ønsker meg derimot et cape! Her må vi ofte bruke ullundertøy under bunaden 17. mai...

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 22:18   #140
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?

Jeg har Oslobunaden/drakten.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no