Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-13, 00:59   #261
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Nei, det tar jeg faktisk ikke til meg. Det aktuelle året var vi ikke med på feiringen. Halloween er fremdeles ikke altomfattende, flere steder er barna aldeles ikke utenfor noe sosialt fellesskap om de ikke blir med, mange hus aner ikke engang at det foregår noe. Da er det faktisk den som går sitt ansvar å følge spillereglene.

Samme om jeg har små barn, store barn, er gammel, brukte sytten minutter til døra, har selskap, er i sorg - det er mange, mange grunner til at jeg ikke er surmaget om jeg sier neitakk.

Og ja, nå er jeg surmaget, for jeg blir irritert over at flere dømmer ut fra sin egen situasjon. Jeg vedder en oransje Nillekrukke sprekkfull av godis på at ingen av barna som var innom oppfattet meg som sur. Jeg laget ikke noe nummer, la ikke noe ansvar på dem, men minnet dem om spillereglene. Og gikk inn for å trøste småbarn etterpå.

Jeg gjentar: det kan virke surmaget, altså høres surmaget ut, selv om det ikke er slik ment. Jeg sier ikke at det er det. Jeg er helt enig i at man ikke skal ringe på der utelyset er slukket, og at foreldre har ansvar for å lære barna sine å respektere dette.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 01:01   #262
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Men hva er da poenget med å nevne det?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 01:05   #263
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg synest argumenter som at religion ikkje er grunn til å nekte barn å delta, vitner om skremmande lite respekt for kor viktig del av identiteten til religiøse mennesker religion er. Religion er ikkje ei sær meining, slik det ofte verkar i diskusjoner på FP. Religion er ei djuptgåande forståing av kva verda, verkelegheita, livet og mennesket er.

Det kan man selvsagt diskutere veldig mye rundt, og jeg har mine meninger der (også). Men jeg tror nok ikke de fleste som nekter barna sine å gå knask eller knep er dypt religiøse. Jeg tror de bare er surmaget.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 01:13   #264
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men hva er da poenget med å nevne det?

Fordi det tidligere her ble argumentert med at budskapet "pell deg vekk, du er ikke velkommen" ble sagt med et smil, og pakket inn i bomull, og dermed ikke var surmaget. Muligens riktig, men jeg vil påstå at det fort kan virke slik likevel. La meg forklare:

Hvis døra ikke blir åpnet løper barna skrålende videre til neste hus. Hvis noen åpner og forklarer barna at "her feirer vi ikke, og slukket utelampe betyr at vi ikke vil at noen skal ringe på", så gir man barna beskjed om at de har gjort noe de ikke burde gjort, de har gjort noe feil, altså ringt på et hus med slukket utelampe. Det å bli irettesatt av fremmede (selv med et smil), særlig når man ikke mente å gjøre noe galt, kan vel kanskje virke en smule mer stemningsdempende enn at man bare finner ut at her var det ikke noe å hente, enten ved at det ikke blir åpnet, eller at man får vite at "beklager, vi har dessverre ikke noe, vi har glemt å kjøpe, men bedre lykke i neste hus!"

Er det vanskelig å se forskjellen altså?

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 01:14   #265
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men skal man ha så dyp respekt for foreldres valg av religiøsitet at det går negativt ut over barna? For eksempel Jehovas vitner og feiring? I think not.

Nå trur eg at verdinøytralitet er oppskrytt og at foreldre alltid tar val på vegne av barna sine, heile tida. Det er naivt å tru at sekulær humanisme ikkje har eit verdisett kor foreldre tar val på vegne av barn. Sjølvsagt er det ekstreme sekter som driv med ting som minner om barnemishandling og det er jo ikkje lov. Men innanfor normal religionsutøving så ja, klart foreldre tar val på vegne av barna heile tida, til dei blir gamle nok til å tenke sjølv og definere sin eigen identitet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 02:34   #266
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg synest argumenter som at religion ikkje er grunn til å nekte barn å delta, vitner om skremmande lite respekt for kor viktig del av identiteten til religiøse mennesker religion er. Religion er ikkje ei sær meining, slik det ofte verkar i diskusjoner på FP. Religion er ei djuptgåande forståing av kva verda, verkelegheita, livet og mennesket er.

Nå er jeg ateist, så det er kanskje lett for meg å si men jeg sier det okke som. Min tro er mitt valg og IKKE et valg jeg akter å ta for mine barn, selv om de enda er relativt små. Jeg lar ikke min "ikketro" være førende for mine barn. Ønsker de 6 årsbok, gå i kirken, lese bibelhistorer osv så vil jeg støtte dem i det. Jeg har to barn, minstemann har sin barnetro. Han sier selv at han er kristen, jeg prøver så godt jeg kan å ikke la mine tanker og meninger overstyre hans.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 07:40   #267
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg mente "ikke gidde" som "ikke ha interessen for" eller "ikke ha lyst til". Ikke som i å "være for lat til". Dårlig formulering.

Formulerer på nytt: Det er helt greit at de som velger å ikke feire, eller som glemmer at fenomenet halloween eksisterer (i den tro at hele handelsstanden bare plutselig liker orange veldig godt på slutten av oktober hvert år - man kan jo lure på hvem som lever i en boble) ikke engasjerer seg og kjøper inn godteri for å stå parat til å fore andres unger, og at man da slår av utelyset og lar være å åpne. Det har jeg ingen problemer med å forstå.

Jeg synes det blir noe helt annet enn å åpne for de små barna, bare for å opplyse dem om at de ikke er velkomne, fordi man er motstander av det de driver med. Og det jeg tenker på som surmaga er ikke først og fremst folk som er likegyldig til feiringen og føler at det ikke angår dem, fordi de ikke har barn i huset. Jeg tenker mest på dem som faktisk har små barn, og som nekter dem å være med på feiringen fordi de selv synes det er noe tull, og ikke minst alle de som legger ut disse klagestatusene på fb og andre steder, og ønsker seg julebukk i stedet for.

Veldig enig!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 07:44   #268
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men skal man ha så dyp respekt for foreldres valg av religiøsitet at det går negativt ut over barna? For eksempel Jehovas vitner og feiring? I think not.

Enig med deg, nå er akkurat halloweenfeiring relativt harmløst, men jeg går ikke med på at religion er frikortet man må respektere okke som.

Rug: Jeg synes også det virker veldig surmaget å informere om noe sånt, det holder lenge å si "beklager, vi har ikke godteri" og kanskje litt skryt for kostymet, for så å skjønne at neste gang det ringer på, gjelder det sikkert det samme, og kanskje la vær å åpne døra. Jeg ante ikke noe om utelys-regelen før jeg leste denne tråden, så jeg har følgelig ikke lært ungene mine dette. Har man regler for hvilke hus det er lov å ringe på til, kan man godt ha regler i forhold til hva som er greit å si til barna, også.


Sist redigert av Skremmern : 02-11-13 kl 07:49.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 08:23   #269
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Jeg passer meg for å moralisere overfor unger som kommer på døra her, uansett hvilket formål de kommer fra. Jeg har feks. ikke så mye til overs for misjonering og vil helst ikke støtte misjonsselskapene b

Husker ennå godt den gangen jeg som 7 åring skulle hjelpe mamma med å selge lodd til inntekt for mållaget og ble skjelt ut av en dame som ikke likte formålet. Akkurat som om jeg engang ante hva mållaget var.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 09:31   #270
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Men det er da forskjell på å skjelle ut unger og å fortelle dem på en hyggelig måte at man ikke "er med på leken". Jeg ser ikke hva som er så galt med å fortelle barn at "dersom lyset ikke er på, så er vi ikke med. Det er bedre å gå til de husene der lyset er på". Dersom barnene ikke har fått den veiledningen hjemmefra, så er det fint at noen andre gir dem beskjed. Ellers kaster de jo bort masse tid på å gå til hus der de likevel ikke får snop.

Jeg synes at det er bedre å åpne døren og si nei på en hyggelig måte, enn å bare la være å åpne døren. Det er ikke sikkert at man vet hvem som ringer på. Skal de som ikke har lyst til å dele ut godteri heller ikke kunne ta i mot besøk på Halloween? Ellers skal barnene stå der ute og ringe på, se at det er lys inne, så det er sannsynligvis noen hjemme, men ingen åpner og bli helt forvirret. Er det høfligere og hyggeligere?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 09:56   #271
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Hahahaa, så fantastisk!!

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Når man går så langt som det her begynner jeg å bli enig i hovedinnlegget i tråden:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 11:39   #272
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men skal man ha så dyp respekt for foreldres valg av religiøsitet at det går negativt ut over barna? For eksempel Jehovas vitner og feiring? I think not.

Det går ikke nødvendigvis negativt ut over barna.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 11:48   #273
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Selv om jeg er glødende ateist og utbryter fra sekt blir jeg virkelig ekstremt provosert over det som fremstår som en svært arrogant avfeining av andres verdier og tro. Man kan altså ikke bare konkludere med at det er trist for barn av Jehovas Vitner å ikke feire jul eller bursdager, og man kan ikke hevde at det er negativt for barn av Jehovas Vitner å ikke gå Halloween.

For noen barn - ja, helt sikkert. Men ikke alle.

Noen barn av Jehovas Vitner har derimot lært seg at folk er svært forskjellige og har svært forskjellige verdier, at man ikke skal føyse vekk andres livsetikk bare fordi man ikke forstår den selv, eller er enig, og de har også lært seg svært godt at det eneste som var trist eller negativt i barndommen var uopplyste voksne som syntes synd på dem.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 12:14   #274
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Selv om jeg er glødende ateist og utbryter fra sekt blir jeg virkelig ekstremt provosert over det som fremstår som en svært arrogant avfeining av andres verdier og tro. Man kan altså ikke bare konkludere med at det er trist for barn av Jehovas Vitner å ikke feire jul eller bursdager, og man kan ikke hevde at det er negativt for barn av Jehovas Vitner å ikke gå Halloween.

For noen barn - ja, helt sikkert. Men ikke alle.

Noen barn av Jehovas Vitner har derimot lært seg at folk er svært forskjellige og har svært forskjellige verdier, at man ikke skal føyse vekk andres livsetikk bare fordi man ikke forstår den selv, eller er enig, og de har også lært seg svært godt at det eneste som var trist eller negativt i barndommen var uopplyste voksne som syntes synd på dem.

Men om barna selv har veldig lyst å feire Halloween, så mener jeg at foreldre godt kan gi seg, selv om de ikke er så positiv i utgangspunktet. Om barna ikke er interessert så er det jo helt greit.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 15:00   #275
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men om barna selv har veldig lyst å feire Halloween, så mener jeg at foreldre godt kan gi seg, selv om de ikke er så positiv i utgangspunktet. Om barna ikke er interessert så er det jo helt greit.

Jeg tror ikke vi ville lagt opp til egen eid-feiring selv om ungene hadde hatt veldig lyst og jeg ser heller ikke for meg at alle ateister ville lagt opp til en kristen-inspirert pinsefeiring om barna hadde veldig lyst.

Jeg er temmelig pragmatisk anlagt når det gjelder feiringer, men tenker at det finnes enkelte grenser og at man i et livssynsåpent samfunn kanskje må lære å leve bedre med ulike tradisjoner og feiringer side om side og at ikke alle deltar på alt.

Jeg kjenner at jeg synes synd på ungene som ikke får gå Halloween når de har veldig lyst, men tenker at det må respekteres og at ungene i alle fall kan lære å respektere at ikke alle er like keen på halloweenfeiring på samme måte som ikke alle er like begeistret for vår måte å feire påske eller jul på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 15:14   #276
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tror ikke vi ville lagt opp til egen eid-feiring selv om ungene hadde hatt veldig lyst og jeg ser heller ikke for meg at alle ateister ville lagt opp til en kristen-inspirert pinsefeiring om barna hadde veldig lyst.

Jeg er temmelig pragmatisk anlagt når det gjelder feiringer, men tenker at det finnes enkelte grenser og at man i et livssynsåpent samfunn kanskje må lære å leve bedre med ulike tradisjoner og feiringer side om side og at ikke alle deltar på alt.

Jeg kjenner at jeg synes synd på ungene som ikke får gå Halloween når de har veldig lyst, men tenker at det må respekteres og at ungene i alle fall kan lære å respektere at ikke alle er like keen på halloweenfeiring på samme måte som ikke alle er like begeistret for vår måte å feire påske eller jul på.

Det er forskjell på å la barna feire og lage stort halloweenselskap da. Dette er jo som å la barn delta i eid-feiring om de var invitert eller la de få være med på julegudstjeneste, selv om man har annen tro.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 15:17   #277
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er forskjell på å la barna feire og lage stort halloweenselskap da. Dette er jo som å la barn delta i eid-feiring om de var invitert eller la de få være med på julegudstjeneste, selv om man har annen tro.

Ja jeg ser den og jeg er som sagt veldig pragmatisk anlagt, men ser at det ikke er like uproblematisk for alle.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 15:48   #278
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Jeg synes det blir litt på siden å diskutere dem som lar være å delta i halloweenfeiring på grunn av religiøs overbevisning, for jeg tviler sterkt på at det er det som ligger bak hos de fleste med "ut med halloween-inn med julebukk"-status på fb, og som heller vil at ungene skal sitte hjemme og spise godteri og spille data eller se film denne kvelden.

Når alt kommer til alt har nordmenn flest et lunkent forhold til religion, og ser overhodet ikke problemet med å døpe ungene sine eller gifte seg i kirka selv om de ikke er troende, og burde sånn sett ikke ha problemer med en eldgammel, katolsk feiring som vi har fått innført til landet via global påvirkning.

Jeg tror de fleste motstanderne bare synes det er noe kommersielt tull som kommer av massiv amerikansk påvirkning, og det er jo helt sant. Andre liker bare ikke grøss og gru og tigging ved dørene, og synes det er en utrivelig skikk. Men like fullt er det moro og sosialt for ungene, og de har ikke noe forhold til hvordan og når tradisjonen oppstod, noe mer enn karneval/fastelavn eller jul. Og tradisjonen har kommet for å bli, det føler jeg meg ganske sikker på. Og da synes jeg det blir sært å skulle sitte og krampaktig holde igjen, og på død og liv nekte å forholde seg til det.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 17:04   #279
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men om barna selv har veldig lyst å feire Halloween, så mener jeg at foreldre godt kan gi seg, selv om de ikke er så positiv i utgangspunktet. Om barna ikke er interessert så er det jo helt greit.

Det synes jeg er en underlig holdning. Mener du at vitnene bare skal skjerpe seg og feire jul hvis ungene har lyst også? Selv om det strider i mot deres overbevisning? Bare droppe prinsippene fordi man skal tilpasse seg alle de "normale"?

Men, jeg ser dette blir på siden, jeg bare trigger litt på "alle som ikke gjør det samme som oss er surpomper"-holdningen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 17:18   #280
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det synes jeg er en underlig holdning. Mener du at vitnene bare skal skjerpe seg og feire jul hvis ungene har lyst også? Selv om det strider i mot deres overbevisning? Bare droppe prinsippene fordi man skal tilpasse seg alle de "normale"?

Men, jeg ser dette blir på siden, jeg bare trigger litt på "alle som ikke gjør det samme som oss er surpomper"-holdningen.

Jeg har også sagt noe om foreldre som ikke vil feire. jeg synes det er forskjell på religiøse og andre årsaker, altså. Det jeg tenker, er at foreldre som har prinsipper bør gå en ekstra runde i forhold til om det er barnas interesser eller egne kjepphester de rir. Jeg hadde en venninne i barndommen som ikke fikk Barbie og ikke fikk leke med Barbie fordi moren syntes de ga et feilaktig bilde av kvinner. Men venninnen syntes det var gøy å leke med Barbie og lekte følgelig masse med barbiene til oss som hadde mødre som ikke var så bevisst på dette. Hun syntes det var supergøy, men samtidig var hunn redd for at moren skulle finne ut at hun hadde gjort noe hun ikke fikk lov til - og vi hadde derfor ordre om å ikke si at vi hadde lekt med Barbie hvis mammaen hennes spurte. SÅ egentlig torr jeg at jeg mener at de som ikke vil la barna feire halloween fordi de synes det er en dustete skikk og at julebukk er bedre, burde være litt mer åpne for at samfunnet utvikler seg - og ikke minst at det er gøy for barna å kle seg ut og vandre rundt i nabolaget i mørket, og kanskje revurdere - og så kan de som har sterke religiøse overbevisninger argumentere utfra det hvis barna spør.

mvh ryggradsløsPøblis

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no