Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebakst - 2012!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-12, 12:18   #21
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Kokosmakroner liker jeg godt, og det er vel relativt kjapt også. Hmm...

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 12:22   #22
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg har kjøpt 2 bokser med pepperkakedeig som vi (gutta altså) skal trille ut en helg i desember. Lage kakene på lørdagen og pynte på søndagen.

Ellers kommer jeg til å lage kokosmakroner og havreflarn. Mulig også noen sjokoladecookies.
Vi pleier å få en drøss med vanlige gammeldagse julekaker av både mamma og av svigermor så det lager jeg ikke.
Svigermor lager alltid 2 delfiakaker, en til mannen og en til oss alle..
Her spises alt av julekaker opp.

FAnt en blogg med oppskrift på oreokuler, det skal jeg garantert prøve.
http://monicasoppskrifter.blogspot.s...oreokuler.html

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 12:41   #23
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

http://detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?191

Disse?

Beatles-stenger kalte vi disse i gamle dager. Min svigerinne kaller dem kolakaker.
Kanskje jeg må bake noe sånt.
Ellers blir det ikke rare greiene. Kanskje en Toscakake. Og pepperkaker på mormors årlige pepperkakebakeverksted.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 12:43   #24
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg har laget kakemenner!

1 i kefir og 500 g smeltet smør blandes,
Ha i 1 kg sukker og 2 toppa ss hornsalt.
Rør i ca 2 kg mel.

Ca 200 grader i ca 10 min midt i ovn.
Nydelige kakemanna som vi sier her!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 12:57   #25
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Jeg har laget kakemenner!

1 i kefir og 500 g smeltet smør blandes,
Ha i 1 kg sukker og 2 toppa ss hornsalt.
Rør i ca 2 kg mel.

Ca 200 grader i ca 10 min midt i ovn.
Nydelige kakemanna som vi sier her!

Det der må vel bli kaker nok til en liten arme! Men kefir i kakene blir sikkert bra. Vet ikke om jeg har sett det i en kakemannoppskrift før.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 12:58   #26
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg skal bake:
- pepperkaker og pepperkakehus
- kokosmakroner
- brune pinner/kolakaker
- shortbread
- kransekake
- havreflarn
(og lussekatter til 13. desember)

Alle oppskriftene ligger her.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 13:02   #27
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Dyre cookies.
Serinakaker.

Resten tar svigermor seg av.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 13:12   #28
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg har så lyst til å lage honninghjerter! Er det noen som har laget det, og har en oppskrift å dele med meg?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 13:13   #29
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Det blir en stor kakeboks, samt rikelig med smaksprøver og en liten pose til gode naboer.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 13:14   #30
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har så lyst til å lage honninghjerter! Er det noen som har laget det, og har en oppskrift å dele med meg?

Googlet, og fant denne?
http://frasjeltilmage.matprat.no/201...ninghjerter-4/

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 13:27   #31
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg skal bake:
Krydderkake
Julekake
Sandnøtter
Risboller
En type konfektkake som jeg ikke vet navnet på, men som jeg gjerne må bake i både 2 og 3 omganger fordi det blir tomt før jul! Skal se om jeg finner oppskriften når jeg kommer hjem, slik at jeg får lagt den inn her.

Se brune pinnene det var link til lenger opp her, så også veldig interessante ut!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 13:42   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Intet er nytt under solen, så det blir vel kolakaker i år også og lite annet.

200 g sukker
200 g meierismør
300 g hvetemel
1/2 boks sirup (spiller ingen rolle om det er lys eller mørk eller om det er stor eller liten boks. Godt blir det uansett.)
2 ts natron
2 ts vaniljesukker
Rør sukker og smør sammen. Ha i mel, natron og vaniljesukker. Til slutt sirup. Kjevle ut til like store emner, ca. én cm tykke, to på hver plate.

185 grader i 15 minutter.

Skjæres i snipper mens de er varme.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:08   #33
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.351
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

- Pepperkaker (lager deig, absolutt best)
- Pynte ferdigkjøpt pepperkakehus
- Kanskje kokosmakroner
- kransekake (ferdigdeig fra Mega)
- Kakemenn (ferdigdeig fra Mega)
(og lussekatter til 13. desember)

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:10   #34
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Pepperkaker og julemenn må vi ha, også skal jeg bake nordlandslefse/mørlefse. Jeg skal også prøve meg på noen lavkarbo julekaker, men dette må være i tillegg til det vanlige for det er oftere katastrofe enn suksess med de lavkarbokakene jeg har laget sålangt.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:11   #35
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg lagde mange flere kaker i fjor, på grunn av all inspirasjonen fra dette forumet.

Sarah Bernard hadde jeg aldri bakt før, den blir nok bakt i år også. Husker ikke hvilken av de mange oppskriftene jeg brukte, det var en lang tråd. Kolakaker/brune pinner har jeg bakt før, men fant en oppskrift her inne med masse sirup som var best! Litt dårlig tid til å søke...
Cookisene som kokosbolle linker til, de Neiman-Marcus hadde jeg aldri hørt om før i fjor heller.

Det blir 3 typer. Så ristopper, hvite kakemenn, sirupsnipper og pepperkaker. Får krumkaker av svigerinna mi.

Men får jeg tid, så blir det M&M cookies: http://detsoteliv.no/print.php?1218
De bakte jeg i fjor. Her går det i barnevennlige kaker, de blir spist opp!

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:18   #36
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Sarah Bernard hadde jeg aldri bakt før, den blir nok bakt i år også. Husker ikke hvilken av de mange oppskriftene jeg brukte, det var en lang tråd.

Denne er uten å piske eggehvitene.

SARA BERNHARD
400 g mandler
400 g melis
4 eggehviter

alt blandes sammen, ikke stivpisk hvitene

en liten ts masse, 180 grader, 10 min

Krem:
4 eggeplommer
4 ss kakao
400 g smør
3 dl melis
3 - 4 ts vaniljesukker

2 plater kokesjokolade smeltes i vannbad
Oppskrifta sier; strykes oppå med kniv - selv så setter jeg kjeksene litt i kjøleskapet før jeg snur de ned i sjokoladen

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:24   #37
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Ja, det husker jeg, iskalde før de dyppes i sjokolade!
Men så var det årets pepperkakehus. I år er kravet Nisseby: http://sverreproject.wordpress.com/2...n-til-nisseby/

oi oi....Det blir masse jobb. Men jeg liker utfordringen. Pent!

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:55   #38
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Vi skal bake masse, for vi skal feire jul heime for første gang i år

Dette må planleggast litt, for vi må ha det utan gluten. Dei fleste oppskrifter tilpassar eg, og det pleier å gå veldig bra det blir

Sara bernhard
Krydderkake-muffins
Mandelmånar (marsipan blanda med hakka valnøtter, dyppa i sjokolade)
Pepperkaker vil eg tru
Sandnøtter/sandkaker
Julepynta cake pops (dei er jo så enkle å ha i frysen)

Og elles har eg planar om å bake ei stor ladning havregrynskjeks - det passar til alle måltid nesten

__________________
Jente 2003 og gut 2005

Sist redigert av Syrin : 14-11-12 kl 08:52.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:57   #39
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Pepperkakehus ja! Det har eg ikkje laga sidan eg var barn sjøl! På tide å introdusere dette til eigne barn... ENDELIG er vi heime hos oss sjøl i jula - er så lykkelig for det!!

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 14:58   #40
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Vi skal bake masse, for vi skal feire jul heime for første gang i år

Dette må planleggast litt, for vi må ha det utan gluten. Dei fleste oppskrifter tilpassar eg, og det pleier å gå veldig bra det blir

Sarah bermhard
Krydderkake-muffins
Mandelmånar (marsipan blanda med hakka valnøtter, dyppa i sjokolade)
Pepperkaker vil eg tru
Sandnøtter/sandkaker
Julepynta cake pops (dei er jo så enkle å ha i frysen)

Og elles har eg planar om å bake ei stor ladning havregrynskjeks - det passar til alle måltid nesten

Jeg tar gjerne imot oppskrift på havregrynskjeks.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no