Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 13:50   #41
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Man kan få jakke til Sunnhordlandsbunaden også, den ser veldig praktisk ut når vinden uler rundt hjørnene.

Jeg synes Hardangerbunaden er finere enn Sunnhordlandsbunaden, men da må man velge søm på bringeduk og belte med omhu.

Av de ulike variantene av Sunnhordlandsbunaden synes jeg den røde er finest, med enten hvitt eller vevd forkle (og det er tilfeldigvis den jeg har).

Helt enig.
Jeg har Hardanger selv, men kunne tenke meg ny bringeklut og nytt belte. Gjerne vevd. Vinterbunaden er nydelig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 13:58   #42
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg skrev det fordi du brukte jakke som et argument for å velge vinterbunad fra Hardanger fremfor Sunnhordlandsbunad, ikke fordi jeg mente du burde skaffe deg det.

Pokker! Jeg som var på vei til å vise det til mannen. Som en god grunn til ny bunad, liksom.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Cape gjør ikke helt samme nytten som jakke, for med vind som kommer til fra alle retninger så har plutselig capen flydd halvveis av og man er like kald.

Nemlig. Man blir fort superwoman.

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.



Og alle vestlendinger med bunad har vel natur/hvit ulltrøye med trekvart erme fra Janus under?

Denne vestlendingen hadde dobbel naturfarget fra Iris med lange erme.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:05   #43
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Jeg skal love at capen jeg har til Hardangerbunaden min er fotsid og den blåser ingen steder og blåser ikke gjennom heller. Men de bunadene med korte caper og tynne caper kan jo fort bli sånn.

Janus ulltrøye er standard under bunaden her i huset også på både liten og stor de siste årene på 17. mai i alle fall. Den er gull verdt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:07   #44
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Min cape er til nedenfor knærne. I tung ull. Jeg kan love deg at vind og vind ikke kan være det samme.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:08   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Jeg har kort cape, og det går helt fint, fordi jeg har valgt å bo et sted der det ikke blåser stikker og strå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:16   #46
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Men du vet hva stikker og strå er, tenker jeg?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:22   #47
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Jeg har kort cape, og jeg har tilbrakt min dose med 17.maifeiringer på steder hvor det blåser både stikker og strå. Jeg har aldri vært plaget med at capen blåser halvveis av, det fungerer helt fint. Om det blir varmt, er det enkelt å brette den bak på skuldrene (superwoman, jeg ser den ).

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 18:11   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Men du vet hva stikker og strå er, tenker jeg?

Oh, yes!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 20:15   #49
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Det ante meg. Fnis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:29   #50
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Helt enig.
Jeg har Hardanger selv, men kunne tenke meg ny bringeklut og nytt belte. Gjerne vevd. Vinterbunaden er nydelig.

Det er ikke vanskelig å brodere selv! Jeg synes det aller fineste er vevd kombinert med perler.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:31   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Vevd bringeduk? Nå ble jeg litt blank her. Hvordan blir det?

(jeg liker for øvrig ikke perler. Syns det blir veldig plæstikk. Men det er jo en smakssak)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:32   #52
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Jeg mente ikke veve, jeg mente brodere hehe. :trøtt:

Korssting vet du?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:36   #53
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Nå har dere fått meg til å vurdere å brodere stakkebånd.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 09:21   #54
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hardangerbunad eller Sunnhordlandsbunad

Jeg har brodert bringeduk og belte til barnebunaden til lillesøster (Sunnhordland), tok et par uker og var veldig enkelt. Jeg er heller ingen kjempefan av perler, synes korssting blir finest.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no