Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 16:52   #121
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Mine barn har som regel ikke fått noe særlig utenom jul, bursdager og i påskeegget. (Vi har 1 stort påskeegg som 5 barn deler og da fylles det med tegnesaker, film, spill, asfaltkritt og snop).

For oss som i en lengre periode sto utenfor det som nok regnes som vanlig forbruk var det ikke spesielt julen som så ut som den store "synderen". Det var mer hverdagsforbruket og tendensen mange andre har til å stikke til ungene sine dyre ting jevnt over. Mesteparten av det mine barn fikk til jul hadde jevnaldrende fått gjennom høsten. Og da tror jeg det må mer til for å toppe det jevne forbruket, på en måte. For at det skal skille seg ut fra det vanlige hverdagsforbruket.

For en som har stått litt på utsiden og kikket inn var det i alle fall det som så ut som greia. Et høyt hverdagsforbruk gjennom hele året påvirket også juleforbruket. Jeg kjenner barn som garantert ville ligget under juletreet og grått om de hadde fått skøyter kjøpt brukt på finn.no i julegave, mens mine var kjempeglade det året det var det vi hadde råd til. Vi var ikke trendy og miljøbevisste, men vi hadde veldig dårlig råd og en økonomisk situasjon som måtte snus. Det samme gjelder julekalender osv. et av barna var overlykkelig da vi fikk tak i en haug gamle Illustrert Vitenskap og ga et hver dag i julekalender. Av hjemmelagde gaver var det hjemmelagde blånisseluer til dukker og slikt.

Etterhvert som vi har fått bedre råd har det endret seg litt. Ikke i hverdagen, men hva gaver angår. Vi trenger fortsatt ikke å gjøre så mye for at jul skal skille seg ut, men det har blitt mer klær, bøker, opplevelser og i år var det jaggu en reise. For mange av de barna jeg kjenner ville nok ikke en del av dette vært å betrakte som julegaver. Et år var julegaven billetter til Disney on Ice. Jeg kjenner mange som ga andre gaver som vanlig og allikevel kjøpte de billettene. I år slo vi på stortromma og ga en reise. Klassekamerater av barna mine skal antageligvis også på reise i nær fremtid, uten at det regnes som julegave. osv.

Derfor tenker jeg at man ikke kan vurdere andres forbruk (om man nå ønsker det) uten å også tenke over hverdagsforbruket og at det noen velger å legge under juletreet er ting andre gir uten at det er noen anledning. Om mine barn får en reise i julegave virker det råflott, men om niesen deres skal på samme type tur i vinterferien og til jul får andre ting, er det da ikke mitt forbruk som er størst. Forskjellen ligger i hva man velger å gi som julegave og hva man velger å gi "bare fordi". Fordelingen av gaver og forbruk gjennom et år kan være vidt forskjellig og kan gi litt skjevt bilde av hvilket nivå folk legger seg på. "Gaveberget" kan være utrolig misvisende å bedømme noen etter. Tenker jeg.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 17:19   #122
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg snakker jo om gaver man kjøper til egne unger.

OK, det var ikke opplagt for meg. Når det gjelder barn, er det jo i stor grad vi voksne som bestemmer forbruket deres. Men regnestykket blir jo ikke så annerledes likevel? Hvis vi kjøper flere ting til dem på grunn av jul, så blir totalforbruket for barnas del høyere, mens totalforbruket ikke blir endret dersom vi gir dem ting til jul som de ellers ville fått resten av året.

(Og fremdeles kommer jo regnestykket an på hva alternativet er - og hvis alternativet til å kjøpe mange ting til barna er å kjøpe flere ting til oss selv, så blir ikke nødvendigvis det globale regnskapet bedre av at man kjøper færre ting til barna.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 17:37   #123
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

For min del trigger det ikke egen dårlige samvittighet om jeg synes det er leit at svigers kommenterer "gaveberget". Det føles kjipt fordi det er unødvendig og uhøflig.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 18:15   #124
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Mine barn har som regel ikke fått noe særlig utenom jul, bursdager og i påskeegget. (Vi har 1 stort påskeegg som 5 barn deler og da fylles det med tegnesaker, film, spill, asfaltkritt og snop).

For oss som i en lengre periode sto utenfor det som nok regnes som vanlig forbruk var det ikke spesielt julen som så ut som den store "synderen". Det var mer hverdagsforbruket og tendensen mange andre har til å stikke til ungene sine dyre ting jevnt over. Mesteparten av det mine barn fikk til jul hadde jevnaldrende fått gjennom høsten. Og da tror jeg det må mer til for å toppe det jevne forbruket, på en måte. For at det skal skille seg ut fra det vanlige hverdagsforbruket.

For en som har stått litt på utsiden og kikket inn var det i alle fall det som så ut som greia. Et høyt hverdagsforbruk gjennom hele året påvirket også juleforbruket. Jeg kjenner barn som garantert ville ligget under juletreet og grått om de hadde fått skøyter kjøpt brukt på finn.no i julegave, mens mine var kjempeglade det året det var det vi hadde råd til. Vi var ikke trendy og miljøbevisste, men vi hadde veldig dårlig råd og en økonomisk situasjon som måtte snus. Det samme gjelder julekalender osv. et av barna var overlykkelig da vi fikk tak i en haug gamle Illustrert Vitenskap og ga et hver dag i julekalender. Av hjemmelagde gaver var det hjemmelagde blånisseluer til dukker og slikt.

Etterhvert som vi har fått bedre råd har det endret seg litt. Ikke i hverdagen, men hva gaver angår. Vi trenger fortsatt ikke å gjøre så mye for at jul skal skille seg ut, men det har blitt mer klær, bøker, opplevelser og i år var det jaggu en reise. For mange av de barna jeg kjenner ville nok ikke en del av dette vært å betrakte som julegaver. Et år var julegaven billetter til Disney on Ice. Jeg kjenner mange som ga andre gaver som vanlig og allikevel kjøpte de billettene. I år slo vi på stortromma og ga en reise. Klassekamerater av barna mine skal antageligvis også på reise i nær fremtid, uten at det regnes som julegave. osv.

Derfor tenker jeg at man ikke kan vurdere andres forbruk (om man nå ønsker det) uten å også tenke over hverdagsforbruket og at det noen velger å legge under juletreet er ting andre gir uten at det er noen anledning. Om mine barn får en reise i julegave virker det råflott, men om niesen deres skal på samme type tur i vinterferien og til jul får andre ting, er det da ikke mitt forbruk som er størst. Forskjellen ligger i hva man velger å gi som julegave og hva man velger å gi "bare fordi". Fordelingen av gaver og forbruk gjennom et år kan være vidt forskjellig og kan gi litt skjevt bilde av hvilket nivå folk legger seg på. "Gaveberget" kan være utrolig misvisende å bedømme noen etter. Tenker jeg.

Jeg tenker som deg. For å liste opp hva eldste fikk her i huset: Ski, skisko, pysj, ulvangsokker, isdragen fra Ninjagolego, kalosjer til skøytene, sengetøy til senga si (har fått stor dyne nå), hodelykt, fleecejakke, superundertøy og et bokstavspill (fikk sammen med søsteren).

Av dette var det bare isdragen fra Ninjagolego og bokstavspillet som ikke var det jeg vil kalle "nødvendig". Han trengte alt sammen, og vi har ventet til jul slik at han ønsket seg det da.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 22:23   #125
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men jeg håper vi slipper å ta slike runder med tenåringer ... men man må kanskje det. Jeg husker at jeg kunne være ganske uspiselig selv på en god del ting i den alderen.

Jeg tenker at som man reder, så ligger man. Å klage over at ungene (både de små og de store) er utakknemlige tenker jeg man tildels må ta på sin egen kappe. Når man tidligere år i stor grad hadde tømt ungenes ønskeliste (det kan jo fort bli slik hvis foreldrene er skilte og man får inn flere sett med besteforeldre både her og der) bør man ikke bli overrasket over at det er dette som forventes.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 22:27   #126
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Er det nå jeg skal legge ut bilde av berget vårt hvor mamma står og lyser med en lommelykt for å finne en gave?

Jeg syntes det blir litt mye egentlig og skulle ønske julen handlet mindre om gaver.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 22:32   #127
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg synes julen handler om mye annet enn gaver. Gavene opptar kvelden på julaften, etter julemiddagen. Resten av tiden handler om god mat, samvær med familie, lek med søskenbarn, osv.

Jeg har barn som overhodet ikke maser etter gavene på dagen på julaften. De har fokus på det som skjer der og da, og gavene er et høydepunkt på slutten av en herlig dag. Dog er gavene viktig etterpå selvsagt, for de får jo ting de trenger og har ventet på. Vi pakker ikke ut gavene før vi kommer hjem etter juleferien, så de begynner ikke å bruke dem før 4.-5. juledag.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 23:27   #128
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg synes pent innpakkede gaver som inneholder unyttige, men etterlengtede greier er helt supert.

Mine gutter har vært i lykkerus i nesten en uke nå - de leker og leker med julegaver de ikke trenger men virkelig ønsket seg.

Det gjør jeg også ( <-- iPad).

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:26   #129
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

iPad er da ett grunnleggende behov. I alle fall når man har blitt vant med den.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:34   #130
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg synes gaveberg = for mye = når man mister oversikten over hva man har fått fra hvem, og man ikke får åpnet alle gavene og slikt. At man ikke rekker å kjenne etter at man er glad, og får gitt en klem til giveren hvis h*n er der engang.

I vår familie hadde vi ikke dette problemet i år, vi var 3 voksne og ett barn, og de to _andre_ voksne (som ikke var meg, men :jaja, driter i om jeg henger ut noen eller ikke: var min mor og min bror) hadde ikke med seg presanger enkelt og greit. De hadde hhv "glemt å kjøpe" og "nei har du sett, har jeg ikke fått med meg presangen"? Den ene var riktignok med på et spleisepiano hjemme i stua hos oss til meg og lillegutt men hadde på tro og ære lovet å ta med noe så lillegutt skulle få noe på julaften (vi var ikke hjemme i jula).
Jeg hadde med meg noen gaver til han fra meg - smågave i tillegg til pianoet, kjæresten min, og fra en venninne, så han fikk jo presanger - og alle traff veldig blink. Og han ble veldig glad. Men noe berg utgjorde ikke de 3 presangene akkurat.

Heldigvis var lillegutt mest opptatt av å gi, han ga med stor andektighet bort den ene flotte gaven etter den andre, fine ting som han hadde laget med stor møye til oss. Og sto med hendene på ryggen og lysende ansikt mens hver enkelt motaker pakket opp, og ble kjempeglad for den gode klemmen han fikk etter hver presang og for den oppriktige gleden mottakerne (for det meste) viste. DET er det julen handler om, for meg

Neste år skal vi finne noen å feire med som synes det er hyggelig på samme måten Så kan de sitte der med "nei har du sett, glemt jula, glemt gavene" - surmulinga si.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 17:55   #131
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

iPad er da ett grunnleggende behov. I alle fall når man har blitt vant med den.

Jepp, det vil jeg påstå!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no