Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-11, 21:08   #41
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

"Ikke mye gaver til de voksne" henger for meg ikke sammen med å få noen tusen til møbler av foreldrene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:10   #42
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Og her var farfar sur for han ville bare bli ferdig med utdelingen så han kunne gå og legge seg. Det var ingen som tok så mye hensyn til det, nei.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:11   #43
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

"Ikke mye gaver til de voksne" henger for meg ikke sammen med å få noen tusen til møbler av foreldrene.

Skjønner hva du mener, men jeg mener i antall gaver. Det ligger gjerne ikke noen gave under treet fra foreldrene mine fordi vi allerede har fått det, og vi utveksler ikke gaver med søsken osv. Det blir ikke noe gaveberg av det for å si det sånn.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:26   #44
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg syns også gaveberg er litt negativt ord, og det skla virkelig være "over the top" for at jeg skal bruke det. Forsåvidt så har jeg brukt det når vi har vært mange sammen, men da mest fordi at mange mennesker = mange pakker, men juletreet er ikke noe særlig større.

Ungene får ca 15 - 20 pakker, en blanding av leker og praktiske ting og de er kjempeglade for det de får. Det er stort sett familie og mine venninner som gir. Jeg elsker pakker, og syns egentlig det er synd at vi venninnene har kuttet ut gaveene til hverandre ...

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:51   #45
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Surmaget uffing og akking om gaver og ikke gaver på julaften, under selve gaveutdelingen, må da være en mye, mye større uting enn et eventuelt "gaveberg"?

I vår familie er vi som regel ca. 20+ mennesker, deriblant en del barn, som feirer sammen. Det sier seg vel selv da at det blir mange pakker. Det er litt uenighet om hvordan ting skal gjøres, da. Noen vil bare ha det overstått, mens andre (deriblant meg) synes det er litt greit å kaste et blikk eller to på hva som blir gitt når noen har gjort seg flid med å velge, kjøpe, pakke inn og gi en julegave. "En-to-tre ANGRIP JULETREET!"-varianten er jeg ikke fan av.

Det jeg derimot tenker når det blir såpass mange gaver som vi jo tross alt har i vår julefeiring, er at man godt kan spre det litt utover dagen. F.eks. fikk barna mine åpne hver sin gave på morgenen (jeg ga dem gavene med "koseklær" så de kunne ha det på seg mens de så julefilmene og koste seg med julestrømpa), jeg foreslo at niesen min kunne åpne den fra oss da hun ble utålmodig under middagen (hun er 2 år gammel og gaven var duplo) osv. Jeg vil heller at ungene skal få anledning til å stoppe opp og leke med/glede seg over hver enkelt av gavene enn at alt skal vente til etter middagen og de knapt rekker å registrere hva de får.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:23   #46
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes også at gaveberg er litt negativt. For meg handler det litt om den kvalmende følelsen jeg får av en del av jula. God mat, kos, gaver og sånt synes jeg er veldig hyggelig, men enorme mengder gaver som gjør at ungene blir lei av å åpne, og enorme mengder mat slik at man blir kvalm er noe som gir meg en uggen følelse.

Jeg får ofte en uggen følelse av forbruket jeg selv har og bruk og kast-mentaliteten det er i samfunnet forøvrig.

Noen bruker nok sikkert mer enn andre på gaver i jula, men stort sett så er det vel størrelsen på familie og nettverk som er avgjørende for gavehaugen. Dermed vil noen alltid ende opp med mange gaver og det burde være utelukkende positivt for dem synes jeg.

Det er klart man kan reflektere over forskjellene i verden og den overfloden vi lever i, men det kan man jammen meg gjøre ellers i året også og ikke bare til jul. Jeg synes blant annet alle disse smørsammenligningene som har vært i media i det siste har vært nokså usmakelig. Man tar ting ut av kontekst kun for å få andre til å føle seg egoistiske og selvoppatte, uten at noen egentlig mener at det er viktigere å få julekaker med ekte smør enn det er å gi mat til fattige i Kongo. Slik blir det litt med julegaveberg også. De fleste (som ikke kjøper gaver av ren plikt og det jo noen av dem) kjøper gaver til de de er glade i og som de har lyst å gi noe til. Noen har stor familie og får masse og noen har liten familie med god økonomi og får masse og noen har liten familie med dårlig økonomi og får mindre. Dette er forskjeller vi må leve med, men jeg synes det er snålt at noen ikke skal kjøpe en gave til noen de er glade i fordi man får dårlig samvittighet av bruk og kast mentalitet og overflod.

Vi kan kanskje bli mer reflektert over hva man gir, men det er vel en tendes nå til at hjemmelagde gaver og opplevelser blir mer og mer populært både å gi og få. Er det ikke?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:36   #47
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg synes gaver er gøy å gi og gøy å få. Vi var 11 mennesker samlet på julaften i år, sikkert nesten 200 gaver under treet, et riktig deilig gaveberg var det.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:37   #48
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Hos oss er det mye gaver. Så mye at det er utenkelig å ha det under treet. Ungene får en fin blanding av ting de ønsker seg og ting jeg ønsker dem. Både jeg og ungene ønsker dem både leker og praktiske ting. Det er mye, men det er greit.

Jeg har feiret sammen med noen som okker seg over mengden gaver. De glemmer også at det er en glede, i alle fall for mange andre, å gi. De er typen som åpner en gave fra barne uten at barnet ser at de åpner og uten at de sier noe når den er åpnet. Det er også slik når barne gir noe de har laget selv. Jeg blir skuffet over det, men jeg forstår også at vi ikke kan forvente noe annet fra dem.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:37   #49
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg klarer ikke å se at mange gaver er negativt. Gaver er koselig, og et tegn på at vi har mange rundt oss som ønsker å gi en oppmerksomhet til jul.

Vet ikke hvor mange barna fikk hver, men 15-20 stk vil jeg tro.

Vi kjøper en god del gaver selv som vi gir bort til jul. Alle i nærmeste familie får, da også voksne. Alle søskenene vår får, og barna deres. Noen reagerer på at jeg fortsatt kjøper gaver til mine voksne nieser og nevøer, men for meg handler det om å gi en ting til de som står meg nær, og de står meg like nær nå som da de var små.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:46   #50
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

"Gaveberg" er et negativt ladet ord, synes jeg, hvert fall her inne, så jeg tar ikke sånne ord i munn. Ungene fikk mange pakker, ja, og sånn blir det når man kjenner mange. Vi kutter ikke ut å utveksle gaver fordi "haugen blir/er for stor". Denne utvekslingen foregår én gang i året, og vi simpelthen elsker det, alle mann!

Signerer helhjertet. Vi satt i fire timer, pakket opp gaver, hadde manekengoppvisning underveis, monterte og tittet ekstra nøye på enkelte ting, spiste litt mat innimellom alt. Det er julaften med gaver en gang pr år. Da er jeg mer opptatt av stemningen rundt gavene fremfor antallet. Vi er skikkelig sære mht julaften da.
Vi klemmer på pakkene og prøver å gjette hva innholdet kan være, pappa er helt rå på lurepakker, så de klarer vi aldri.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:03   #51
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Er det vanlig å spise seg i senk i jula altså? Vi har mye god mat, men spiser jo ikke så mye MER enn ellers. De fleste i Norge spiser seg mette hver dag, men jeg syns ikke det er noe vi skal gå rundt og ha dårlig samvittighet for verken i jula eller ellers.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:06   #52
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Meissa: Man kan ha stort nettverk, men avtale at man skal glede hverandre på andre måter enn julegaver. Nettopp fordi man ønsker å unngå gaveberget og for stort fokus på mange gaver. Jeg tenker at hvor stort berget blir har med valg å gjøre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:10   #53
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Vi gir veldig få julegaver utenom familien. Det betyr ikke at vi har få venner. Skulle vi gitt julegaver til alle venner vi setter pris på og alle barna deres, ville det blitt et vanvittig budsjett når vi allerede har nærmere 30 personer på gavelista.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:15   #54
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.843
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg vet ikke akkurat hvor mange poden fikk, men en plass mellom 25 og 30.Vi har mange som gir til han. Voksengaver hører også med synes jeg.
Poden åpnet alle pakkene å han var like glad uansett hva han fikk.

Poden får fra 3 sett besteforeldre, 5 faddere, 4 tanter og onkler,oss,3 venninner + noen til.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:17   #55
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

65 gaver?! Surrealistisk! Da kan jeg skjønne at det blir litt mye.

Surreal, but nice?

Hehe, kunne ikke dy meg. Har drukket altfor mye portvin...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:29   #56
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg er nok litt allergisk mot å ha dårlig samvittighet etter litt overdose i oppveksten. Jeg vil ikke at mine barn skal ha dårlig samvittighet og føle seg personlig ansvarlige for verdens elendighet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:33   #57
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg innrømmer det gjerne, jeg spiser mye mer i jula enn ellers. Ikke oftere, men mye større mengder enn jeg pleier. Jeg blir ofte ubehagelig mett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:35   #58
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg liker både å gi og få pakker. Jeg kan ikke i farten komme på noen uheldige eller kjipe opplevelser knyttet til hverken kvaliteten eller kvantiteten på julegaver. Vi har liten familie, og Poden er eneste barn på julaften. Han får pakke opp først, mens vi ser på, og så pakker vi voksne opp etter tur, mens han står fritt til å følge med på oppakking eller å begynne å leke med sine egne gaver. Både han og jeg fikk vel kanskje 12-13 gaver hver (noen av mine var felles med mannen). Vi får fra mine foreldre, svigerforeldre, søsken og svigersøsken samt et par venninner - Poden får i tillegg fra et par av våre venner som har gått over til å gi til bare barna. Helt overkommelig mengde og bare fine ting.

(Jeg er ellers av dem som ikke ser noen grunn til å kutte akkurat i gavebudsjettet for å avhjelpe nøden i verden eller hjelpe miljøet. Jeg har råd til både gaver til familie og venner og bidrag til veldedighet; skulle jeg begrense eget forbruk, ville jeg kuttet i eget forbruk, ikke i den delen av forbruket som går til å glede andre.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:41   #59
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Vi kan kanskje bli mer reflektert over hva man gir, men det er vel en tendes nå til at hjemmelagde gaver og opplevelser blir mer og mer populært både å gi og få. Er det ikke?

Jo, men det tror jeg egentlig er vel så mye fordi folk gjerne har såpass god råd at de har alt de trenger, og det er vanskelig å finne noe å gi folk som de ønsker seg, fordi folk gjerne bare går og kjøper seg det de ønsker seg. Hjemmelagde ting kan man for det første ikke bare kjøpe seg, og for det andre ligger det mye tid i dem, og tid er den ressursen mange av oss har mest begrenset mengde av. Å gi hverandre opplevelser man deler handler gjerne like mye om å gi/unne hverandre tid som penger - mens det å gi bort opplevelser man selv ikke er med på er en grei måte å løse problemet "folk som har alt", siden det jo alltid kommer nye konserter, filmer og teaterforestillinger. Det blir litt det samme som å gi bort vin, kaffe eller sjokolade - det trenger man jo alltid mer av!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:44   #60
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Gleder er viktige og har en verdi. Det er når det bikker over og ikke blir satt pris på skikkelig at jeg tenker det kan være greit å sette forbruket litt i perspektiv. Enten for å innse hvor sykt heldig man er eller for å nedjustere litt slik at man makter all pakkeåpningen uten å bli lei.

Absolutt. Jeg snakker om min/vår situasjon, som er veldig langt fra å bikke over til at vi er lei av gavene. Jeg ser ikke noen spesiell grunn til å kutte i gavebudsjettet mitt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no