Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-11, 18:57   #21
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Det sykeste jeg har opplevde var da storebror var baby og det var intet mindre en 65 julegaver bare til ham. Da snakker vi fjell! Det roet seg heldigvis etter hvert. I år fikk vel guttene noe sånt som 20-25 gaver hver, pluss at mormor og farmor hadde gått sammen om å kjøpe matter, gardiner, sengtepper og diverse stasj slik at guttene fikk "nye" rom i år.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 18:59   #22
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Det sykeste jeg har opplevde var da storebror var baby og det var intet mindre en 65 julegaver bare til ham. Da snakker vi fjell! Det roet seg heldigvis etter hvert. I år fikk vel guttene noe sånt som 20-25 gaver hver, pluss at mormor og farmor hadde gått sammen om å kjøpe matter, gardiner, sengtepper og diverse stasj slik at guttene fikk "nye" rom i år.

65 gaver?! Surrealistisk! Da kan jeg skjønne at det blir litt mye.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:00   #23
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er forresten en som aldri blir for gammel til gaver.

Det er alltid hyggelig med gaver.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:05   #24
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Min side av familien har forstått budskapet om at vi ikke ønsker at barna blir nedlesset i gaver. Vi er vel stort sett mer nøkterne i utgangspunktet også. Heltens side, derimot - der flommer det over. Mange og dyyyyre gaver fra hver person. Vi (les: jeg) har forsøkt å formidle at vi ønsker litt moderasjon, men de har bare en helt annen gavetradisjon enn jeg er komfortabel med. Denne lar seg visst ikke endre.

Edit: De generøse giverne bruker ikke ønskelisten, så det som kommer i gave er stort sett ting som bommer stort eller ting vi har fra før.

__________________
In vino veritas

Sist redigert av safran : 26-12-11 kl 20:40.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:06   #25
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

"Gaveberg" er et negativt ladet ord, synes jeg, hvert fall her inne, så jeg tar ikke sånne ord i munn. Ungene fikk mange pakker, ja, og sånn blir det når man kjenner mange. Vi kutter ikke ut å utveksle gaver fordi "haugen blir/er for stor". Denne utvekslingen foregår én gang i året, og vi simpelthen elsker det, alle mann!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:09   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Barna får fra oss foreldre, 3 sett besteforeldre, to oldeforeldre, fire onkler/tanter, og fra faddere og nære vennepar. Ja, det blir en del gaver under treet, men ikke flere enn at jeg synes det er veldig koselig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:46   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg synes også gaveberg er et nedlatende ord, og det skal mye til før jeg bruker det. Det må være type 65 gaver ( ). Hos oss er det mye gaver, og jeg synes det er bare hyggelig. Storebror får fra besteforeldre, tanter, onkler, oss og i år fra et par venner. 20 gaver kanskje? Begge besteforeldreparene må nok sies å være relativt rause. Jeg har ikke noe ønske om å begrense det, men jeg ønsker at han får ordentlige ting og jeg legger mye arbeid ned i ønskeliste. Den skrives på hele året for hele familien så den er lang og utfyllende når jula kommer. Synes det er fint at han ikke får masse han hverken ønsker seg eller trenger.
I år var det en fin kombinasjon av litt klær, leker, bøker og uteutstyr (snowracer). Mye av det han får er ting jeg ellers hører at barn får "hele tiden". Han får ikke mye utenom, så jeg synes det er helt greit. Lillesøster fikk lekekjøkken i år, og masse utstyr som passet til det, lekemat, kjeler etc. Veldig fint med ting som passer sammen, ellers blir det så mye leker.

Jeg får også ganske mange pakker. For meg er det ikke så viktig, men både mine foreldre og mannens mor forsøker alltid gi oss litt nyttige gaver i kombinasjon med noe til oss selv. Det er hyggelig.
Søsteren min og jeg gir bare til barna. Jeg hadde gjerne sett at mannen lagde en tilsvarende avtale med sine søsken, men de vil ikke.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:47   #28
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Svigermoren min har det med å kjøpe hauger med småting hun gir fra husmusa, nissemor, nissefar, katten (som døde for sikkert ti år siden) osv osv. Jeg må innrømme at jeg synes akkurat det er veldig unødvendig, mye fordi jeg synes det er bedre å kjøpe noe mer ordentlig enn å bruke en tusenlapp på votter, luer, småleker og andre ting som vi selv gir ungen vår når han trenger det. Når hun holder på sånn blir det plutselig et gaveberg, og jeg må innrømme at jeg synes det er negativt. Jeg har ikke noen ønsker om at ungen min skal få så vannvittig mye gaver at han ikke orker å bry seg om alle engang. Har sett nevøene mine må tvinges til å åpne resten av gavene sine lenge etter at de er mer enn godt fornøyde.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:48   #29
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Bestemor pleide forresten i alle år å gi alt mulig ræl fordi hun syntes det var så viktig med mange pakker, og det var egentlig bare leit.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 19:53   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

I år var vi 16 stykker som feiret julaften sammen hvorav 6 barn under 9 år. Det var virkelige et gaveberg av dimensjoner. Men det får besteforeldregenerasjonen selv skylde seg i. Det er nemlig de som har flyttet fra hverandre hele gjengen, så ungene har jo 4 fulle sett med besteforeldre. Det blir mye presanger av slikt.

I år fikk både vi og ungene masse fint til jul som vi hadde ønsket oss. Jeg synes også at jeg selv kjøpte ålreite gaver, og lite som jeg fant på "bare fordi de måtte få noe".

Da synes jeg ikke det gjør noe at antall presanger er høyt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:22   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Vi har ingen skilte i familien, jeg tipper våre barn får ca 15-25 gaver hver, men har ikke telt. Jeg synes det er for mye, rett og slett fordi de ikke får med seg alt de får. Fra mine foreldre bar vi feks inn 6 store bæreposer med gaver (til barna + mannen og jeg). Jeg synes det er gaveberg hos oss, men vi feirer ikke med flere barn - så å pakke opp en om gangen går fint(og minste legger seg til vanlig tid og vi pakker opp resten).

Gaver til voksne synes jeg er fint, men vi gir feks ikke til søsken som selv har barn. Ei heller gir jeg til noen venner eller venners barn - med mindre jeg er fadder. Dette fordi jeg mener de fleste får mer enn nok, og for å unngå stress i førjulstida for min egen del.

Jeg synes fint mine barn kunne fått færre gaver, men når hverken besteforeldre eller mann er enig, så blir det som det blir.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:25   #32
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Og en ting til: jeg synes absolutt gaveberg er et negativt ord (men bruker det som sagt hos oss selv) - og jeg synes jula er for alle, ikke kun barna. Jeg liker veldig godt selv å få gaver.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:26   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg ser ikke på mange pakker under treet som noe problem eller noe negativt "gaveberg". Det har heller ikke vært nødvendig å begrense eller styre antall pakker fra besteforeldre eller andre. Om de får en større eller fire mindre pakker fra noen har jeg null problem med. Vi er ofte 7 personer på julaften, og til tross for en god del pakker pr. person og oppakking av en pakke om gangen, har jeg aldri opplevd at vi har sittet og pakket opp halve natta eller gråtende barn med pakkeoverload. Hvis jeg tar et raskt overslag så tipper jeg at minsten åpnet ca 20 pakker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:29   #34
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Med fire barn og stor familie blir det et berg, nesten uansett. Sånn er det bare og ingen fikk enorme mengder. Det var mye klær, sportsutsyr, toalettsaker og bøker. De tre yngste fikk ca. 2 leker hver. Det er svigers som har gjort gavemengden for drøy de siste årene, men det har de innsett, og i år gav de penger.
Vi har avklarte beløp med tantebarna vår, fadderbarna samt andre venners barn, noe som også begrenser mengden litt.
Jeg har forøvrig avtale med fetter og kunsne og to venninner at vi dropper gaver til barna og heller gir hverandre. Koselig å få pakker selv også.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:32   #35
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.687
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Hos oss får ungene mange gaver. Både fordi vi liker det og fordi vi har skilte foreldreog mange besteforeldre. Mannen har svært liten familie da, og vi har bare tre søsken tilsammen. Så når alle de gamle i slekta dør, blir det færre gaver.

Vi får ganske mye penger fra noen av besteforeldrene, så d blir det flere gaver. Etterhvert ønsker de seg sikkert dyrere gaver, og da blir det nødvendigvis færre.

Det er jo stort sett jeg som handler gavene, men de som kjøper selv gir fine gaver de også.

Jeg liker gaveberg til ungene og husker godt følelsen fra da jeg var liten. Er ikke så viktig med mange gaver til meg selv, men noen er hyggelig.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:38   #36
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Enda en ting: Hadde jeg hatt litt eldre barn hadde jeg sikkert syntes at gaveberg var kulere enn hva det er nå -som barna tydelig signaliserere at de ikke orker pakke opp alt, kombinert med at det er vanskelig å vente på andres gaver (vi pakker opp en av gangen).

Et år ga jeg feks Junior en lommelykt til jul - eneste gave fra meg. Den ble selvsagt helt oppslukt av diverse større og kulere gaver, selv om jeg som hans mor mente det ville være en fint ting å få (og som han har brukt mye i ettertid).

Selv er jeg vant med å få en nyttig og en morsom gave fra hvert sett besteforeldre, og blir litt målløs av gave på gave på gave som våre barn får. Et enkelt legosett blir lett oversett av lego politistasjon (anbefalt fra 6 år). Litt synd da at man (den gang) er 3 år, ikke klarer å bygge selv og må ha hjelp hver gang politistasjonen går i stykker (og etterhvert litt sure miner fordi det skjer ofte). Snakk om å skape taperfølelse fremfor mestring (som var min intensjon med et nybegynnersett).

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:43   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg synes det er litt ok at det er litt berg-følelse på gavehaugen under treet. De får jo beskjed om å vente til jul hele høsten, og da er det jo greit at det er litt gaver under treet. Imidlertid synes jeg det er viktig at det som faktisk ligger under treet er skikkelige ting man trenger eller kan bruke, ikke for mye ræl. Og det er ikke noe mål at det skal være så mange gaver som mulig eller så stor mengde som mulig slik enkelte slektninger hos oss ser ut til å tro. Hvert av våre barn fikk kanskje 10 gaver hver, det synes jeg er ganske passe. De hadde greid seg med mindre og de hadde helt sikkert tålt mer, men jeg er mest glad for at det var lite ræl i år.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:46   #38
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg liker pakker, jeg. :enkel:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:57   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Her er det forresten også en årlig tradisjon at mine foreldre skal uffe seg litt over gaveberget og hvor mye penger vi må ha kjøpt for. De gjorde det samme da vi var barn, og de gjør det nå. Og hvert år er det et helt vanvittig berg som overgår alt annet de har sett før. Jeg husker det litt annerledes, det var nemlig like mye da vi var små, så har det vært mindre noen år før det er mer igjen nå som det er unger tilstede igjen. Det hadde egentlig vært hyggeligere med gaver hvis man ikke skulle uffe seg sånn over mengden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:04   #40
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Hos oss er det ikke så mye gaver. Ungene får nok max 10 stk. Det er fra oss, besteforeldre, en oldemor, to tanter/onkler og en liten ting fra min tante og onkel (stort sett noe billig ræl som blir ødelagt første gang man tar det i bruk) og av og til en og annen liten ekstra gave avhengig av hvem vi feirer med. I år var det faktisk nesten litt lite leker. Men de fikk egentlig det meste de ønsket seg, men de ønsker seg ikke all verden.

Ikke mye gaver til de voksne heller og det syns jeg er helt greit. Har sluttet å gi til venninner, vi går heller ut og spiser sammen rett før eller rett etter jul. Jeg og mannen gir til hverandre og får av barna, foreldre, min mormor og onklene/tantene mine. Av foreldrene mine får vi gjerne noen tusen kroner til møbler osv, og dette vet vi jo om på forhånd eller har fått før jul når vi trengte det. Mormoren min er nesten 90 og gir også alltid penger som vi kan bruke på noe nyttig.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no