Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Favoritt hjemmelagd julesnop?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-11, 20:52   #21
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg elsker trøfler, så tror jeg må lage det.

Men hva mener du med god sjokolade?

Vel, det er jo sikkert litt forskjellig utifra hvem du spør. Jeg mener at mørk sjokolade er best. Den med 70%kakao. Hvis man har tilgang til litt eksklusive butikker kan man kjøpe noe der, men det har ikke jeg lenger. Det kan jo være hva slags sjokolade som helst og som man liker.

Oppskriften er fra Jamie Oliver og han lagde forskjellige utgaver. Noen med konjakk, noen med baileys og noen med nøtter og noen plaine.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 20:57   #22
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

I trøfler kan det bli litt bittert med bare 70%-sjokolade, så jeg ville mikset det halvt om halvt med en mildere type, for eksempel Dronningsjokolade.

Trøffelmassen er forresten avsindig klissete, og det er lurt å ikke ha små barn løpende rundt seg mens man jobber med kulerulling.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 20:59   #23
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

1 boks med sweet condensed milk (jeg kjøpte det på en eksotisk matbutikk, kan visstnok få tak i det på Meny, det er ikke det samme som vikingmelk..)
sjokolade (jeg brukte 100g dronningsjokolade og 200 g vanlig melkesjokolade)
nøtter (Jeg brukte valnøtter og det var veldig godt. Orginalt er det pistasjnøtter , peanøtter blir sikkert også bra)
1 ss salt + havsalt på toppen
Tøm melken i pannen på middels varme, smelt sjokoladen og bland inn saltet. Kok det NESTEN. Ta oppi nøttene og fordel det jevnt utover noe flatt og strø oppå havsalt/maldonsalt. Sett i kjøleskapet før du ruter det opp.

Evt kan man ta det i små konfektformer, det skal jeg prøve neste gang.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 21:03   #24
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

I trøfler kan det bli litt bittert med bare 70%-sjokolade, så jeg ville mikset det halvt om halvt med en mildere type, for eksempel Dronningsjokolade.

Trøffelmassen er forresten avsindig klissete, og det er lurt å ikke ha små barn løpende rundt seg mens man jobber med kulerulling.

De trøflene som jeg viser til er ikke veldig klissete og jeg ruller de ikke til kuler. Jeg bare skaver av med en skje så det blir en "krøll" ruller den i kakao og legger i en boks. Enkelt penkelt. Jeg og Jamie.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 21:04   #25
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Bruker det lang tid på å stivne så man kan ta det opp? *vurderer kveldsaktivitet*

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 21:07   #26
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Bruker det lang tid på å stivne så man kan ta det opp? *vurderer kveldsaktivitet*

Hmm, prøver å huske. Tror ikke det. Jeg setter den i kjøleskapet jeg da. Den skal jo bare bli kald. Tror ikke det tar lang tid. Det er ikke store massen det er snakk om,

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 21:18   #27
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Jeg elsker Sarah Bernhardt, Trøfler og Snickersruter. Ja, og så er det godt med den der marsmellows, sjokolade, nøttegreia som smeltes sammen. Det er oppskrifter på alt her inne et sted. :har ikke tid til å lete nå:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 22:39   #28
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Hvordan er holdbarheten på det, Sonja?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 22:56   #29
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Sara Bernard og Bountykuler er store favoritter altså.

Ellers så lager jeg en frukt/nøttekake til jul. Den kan gjerne lages nå snart og legges i kjøleskapet. Med stilton og litt god portvin til er det altså helt sykt godt!
(jeg er ikke glad i rosiner så jeg dropper det. Bruker bare litt mer fiken/dadler i stedet. Dropper også cocktailbærene)

2 dl hvetemel
1,5 dl sukker
1ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
0,5 kg dadler uten stein
3 dl tørka aprikos eller 1 dl aprikos, 1 dl rosiner, 1 dl. fiken (Ingerborg bruker 1 av hver)
5 dl kjerner av paranøtter
3 sammenpiskede egg (håndvispet)
evt. 2 poser/glass med coctailbær.

sikt det tørre og bland inn passelige opphakkede biter av frukt og nøtter. Bland sammen. Rør godt inn eggeblandingen til slutt. Bruk 2 liters brødform. Klipp til bakepapir som legges i bunn og opp langs hver kortside, (som uten vinger...)Smør langsidene godt med smør.

Stekes i 75 min, nederste rille, 150 grader. Avkjøles og hvelves. Pakkes godt inn i folie, med brødpose rundt. Oppbevares i kjøleskap. Lang holdbarhet!!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:08   #30
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.244
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Bountykuler høres farlig godt ut, så det må prøves i år.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:29   #31
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Her er det marsipan som er familie-favoritten, som oftest larger jeg kuler som jeg dypper i sjokolade. Den likøren jeg liker best er grand mariner eller cointreau. Cognac, kahula eller andre jeg har prøvd blir liksom litt flat ved siden av grand marnier varianten. Ren marsipan er helt fint og kommer ikke til kort.

Ellers er hjemmelagde Sarah Bernard konfekter populær. Det er marsipa-n / kransekakelignende bunn på ca 3-4 cm man steker i oven, og avkjøler. Man legger på et trøffelfyll (varanten av fløte og mørk sjokolade er best) avkjøler, og dypper dem raskt i smeltet sjokolade. De er kjempegod, litt appelsin eller sitronskall i fyllet er fint, men ikke et must.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:13   #32
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

sarah bernhard kaker.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:11   #33
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Jeg har trøffelmasse stående til avkjøling nå..

Har kjempelyst til å prøve meg på fudge, men er livredd for at det skal bli mislykket..

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:19   #34
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Jeg ser for meg at å stå og røre i så mange timer, og at det så skal bli mislykket kan gjøre litt med humøret mitt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:21   #35
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Får du det ikke til, ja da prøver du igjen.



Jeg prøvde meg på kokosboller et år. Versjon 1.0 fløt utover på bakepapiret. Versjon 2.0 hadde gelatinklumper. Versjon 3.0 ble dyppet i for tyntflytende sjokolade. Versjon 3.1 var ok. Men da var jeg jo møkklei kokosboller...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:46   #36
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:50   #37
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Da skulle du sett meg da jeg skulle bake boller på søndag. Hoho!
Har bakt etter samme oppskrift hundreogfjørti ganger før, men ikke på koketopp med boost.

Til disse bollene skal 1 liter melk, 250 gram melis og 300 gram smør kokes opp. Jeg trykket på boost og rørte husmoderlig i panna mens jeg ventet på at det skulle koke opp. I løpet av den halve sekundet det når kokepunktet forvandler f***skapet seg til en vulkan, og sånt omtrent en tredjedel av det fete og klissete innholdet i panna havnet på koketopp, benkeplate og i form av bittesmå flekker oppetter vegger og skapdører på mitt splitter nye kjøkken.

Du allverden. Ungene rømte på loftet, men rakk å lære en ikke ubetydelig mengde nye ord først.

Så måtte jeg jo kompensere for dette ved å ha i mindre mel, men selvsagt ble det for mye likevel. Vel, bollene ble greie, ungene ser ikke ut til å ha fått varige mén og kjøkkenet er rent igjen. Neste gang koker jeg opp uten boost.


Det er så deilig når man kjenner seg igjen, og man kan le av sånt sammen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:54   #38
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Den boost funksjonen er ikke bare bare.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:04   #39
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Broren min lærte på den harde måten hva "pulse" på blenderen betydde.

Han trykket på den med full blender og lokket av.

Det ble LITT kjøkkenvask, kan man si.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:19   #40
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Favoritt hjemmelagd julesnop?

Peppermyntedrops. :sikle:

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no