Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 19:59   #41
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Jeg kan godt bli litt brisen utpå kvelden når barna har sovnet også jeg, akkurat som hver helg ellers. Det skal ikke mange glassene til da, men jeg har rett og slett ikke noe problem med at vi ikke er 100 % edru hele tiden. Sjangling og skriking er det aldri, lett fnising rimelig ofte.

Men er det viktigere at julaften er "hvit" i forhold til andre helge- og høytidsdager? Den ser jeg liksom ikke helt. Foreldre som kan finne på å drikke for mye på julaften gjør vel det til vanlig også, tenker jeg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:59   #42
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Nyse av alkohol? Nå har jeg hørt det også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:00   #43
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Hos mine foreldre er det alkoholfritt. Dei siste åra er det blitt kjøpt inn Clausthaler til "dei unge", dvs til oss som er mellom 30 og 50. Hos svigers er det rødvin til middag og portvin til dessert. Og litt meir rødvin seinare på kvelden, men aldri i mengder og ikkje slik at ein er påvirka av det.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:01   #44
Supernala
Superkul
 
Supernala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 253
Supernala er litt kul
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Nei, men andre i familien har litt juleøl til maten og det er helt greit.

__________________
_____________
Stolt mamma


I'm knot dumb!
Supernala er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:02   #45
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Men er det viktigere at julaften er "hvit" i forhold til andre helge- og høytidsdager? Den ser jeg liksom ikke helt. Foreldre som kan finne på å drikke for mye på julaften gjør vel det til vanlig også, tenker jeg.

Ja, men det er ofte frislepp i høytiden for folk som ikke klarer å styre drikkingen sin, og da er det ekstra kjipt når julaften blir ekkel pga det, så de som forbinder alkohol med fest bør kanskje la flasken være uåpnet akkurat den kvelden.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:02   #46
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Jeg drikker aldri, så heller ikke den dagen. Men mannen tar seg sikkert litt øl og akevitt. Vi skal være bare oss fire, så det begrenser seg fort.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:02   #47
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Ja. Drikker et par (og da mener jeg maks to) alkoholenheter i løpet av kvelden. Øl eller vin, alt ettersom.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:04   #48
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Ja, vi har alkohol til maten og litt utover kvelden. Jeg pleier ikke drikke noe større akkurat den kvelden siden jeg tåler veldig lite før jeg blir brisen

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:04   #49
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Vi er mange samlet på julaften, og noen av de andre tar seg ei juleøl eller to til maten, ellers ikke noe drikking. Broren min drikker ikke i det hele tatt, og ikke jeg heller. Jeg synes det alltid skal være en voksen som er kjørbar når det er barn tilstede.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:05   #50
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Nei.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:05   #51
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Ja, men det er ofte frislepp i høytiden for folk som ikke klarer å styre drikkingen sin, og da er det ekstra kjipt når julaften blir ekkel pga det, så de som forbinder alkohol med fest bør kanskje la flasken være uåpnet akkurat den kvelden.

Jeg forstår ikke den der, kanskje fordi jeg ikke forstår problemet med å forbinde alkohol med fest. Men ordet fest er for meg langt fra synonymt med fyll. Heller ikke når jeg har barnefri.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:06   #52
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Ja, men det er ofte frislepp i høytiden for folk som ikke klarer å styre drikkingen sin, og da er det ekstra kjipt når julaften blir ekkel pga det, så de som forbinder alkohol med fest bør kanskje la flasken være uåpnet akkurat den kvelden.

Jo, tja, ser jo den også, men jeg får litt sånne vibber som at man skal tenke på de fattige barna i Afrika på julaften. Problemet består jo hele året, og jeg tror at det er spesielt de som ikke har noe som helst problem med alkohol som vurderer hvit jul. Ikke de som har problemer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:07   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Ah, dette temaet igjen.

Tja, det blir servert juleøl og akevitt til middagen, som regel mennene som vil ha det, jeg tar gjerne et glass rødvin eller cider til.
Tror det vanker en konjakk til kaffen også. Foregår i moderate former, har aldri opplevd noen full på julaften i min eller svigers familie (som er enda mer moderate).
Jeg tror de som kunne finne på å bli fulle på julaften blir det uansett om vi andre måteholdne skulle holde flaskene helt stengt. Desverre.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:10   #54
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jo, tja, ser jo den også, men jeg får litt sånne vibber som at man skal tenke på de fattige barna i Afrika på julaften. Problemet består jo hele året, og jeg tror at det er spesielt de som ikke har noe som helst problem med alkohol som vurderer hvit jul. Ikke de som har problemer.

Ja, det er jo gjerne det. Og jeg skjønner fattige barn-tanken, og holder ikke "hvit" jul selv.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:11   #55
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Tenker middagen blir med munkholm og heimebrygg, også en liten kånnjakk () til kaffen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:11   #56
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Ja.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:12   #57
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.124
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Ja, jeg er vokst opp med at det alltid har blitt servert juleøl og akevitt til julemiddagen, og konjakk og likør til kaffen. Både akevitt og konjakk er lukter (og etter hvert også smaker) som jeg forbinder med hyggelige julefeiringer og koselig stemning. (Og jeg tror heller ingen alkoholikerbarn ville få en bedre jul om vi droppet akevitten.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:23   #58
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jo, tja, ser jo den også, men jeg får litt sånne vibber som at man skal tenke på de fattige barna i Afrika på julaften. Problemet består jo hele året, og jeg tror at det er spesielt de som ikke har noe som helst problem med alkohol som vurderer hvit jul. Ikke de som har problemer.

Signerer Esme. Etter leggetid ser jeg heller ikke problemet med at noen kan bli litt brisne. Ifjor hadde vi middag her på nyttårsaften med en venninne og da drakk vi mer enn et glass til maten altså. Vi var bare tre stk og det var jo ikke halloi nede i stua selv om vi var brisne. Dersom junior mot formodning skulle våkne eller blitt syk så hadde vi jo helt klart vært i stand til å ta oss av han. Mor og far drakk aldri alkohol, men jeg syntes ikke det var noe rart at bestefar drakk øl/likør til maten da vi var små. Tenkte ikke noe på det.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:31   #59
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Både og. Mannen, og gjester, drikker øl og akevitt. Jeg drikker rødvin, brus og vann.

Utover kvelden blir det servert litt forskjellig, men det er vel ikke akkurat hæla i taket, og tenna i tapeten-fyll.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:33   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nyse av alkohol? Nå har jeg hørt det også.

Det er sant! Og skikkelig irriterende også. Det er visstnok ikke alkoholen som er problemet, men histaminer i alkoholholdig drikke som forsterker andre allergier. Jeg blir pottetett i nesa av en øl eller et glass vin, og etterhvert begynner jeg å nyse salver på gjerne 8-15 nys av gangen.

Her er en artikkel fra New York Times: http://www.nytimes.com/2010/04/20/he...r=1&ref=health

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no