Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 21:36   #181
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Da får du si "mine barn", ikke "barn".

Selvfølgelig merker barn at man endrer oppførsel. Men jeg forandrer mer oppførsel av lavt blodsukker, lite søvn, sukker, morsomme filmer eller stress på jobben enn hva jeg gjør av ett glass vin eller en øl. Når det er sagt, så er jeg enig med Esme at det kan være vanskelig å vurdere selv hvordan barn reagerer, og jeg har aldri vært brisen med eget barn i våken tilstand, men jeg har tatt meg en øl.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 22:17   #182
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Små barn kan reagere negativt på at foreldrene blir annerledes og lukter ukjent. Selvfølgelig kan de oppleve tilsvarende ubehag ved at foreldrene endrer adferd pga smerter eller sykdom også. Alle barn gjør ikke det, noen er mer robuste enn andre og reagerer mindre på endringer hos foreldrene. Men selv om det er sånn er det ikke vanlig å tenke at barn blir preget for livet av slike opplevelser når de er veldig små.

Hvis man tar utgangspunkt i et vanlig alkoholforbruk hvor ingen av de voksne blir fulle, vet man at småbarn kan oppleve det ubehagelig hvis nære omsorgspersoner endrer seg. Likevel er det vel svært få som kan rapportere om at mange barn husker alkohol til maten for de voksne som noe ubehagelig gitt at de ikke blir fulle. Fyll blir i en annen kategori. Jeg tenker at dette er en problemstilling hvor det man gjør kan ha en påvirkning, men som er så lite alvorlig at man fint kan velge å nyte alkohol til maten med hevet hode som forelder. Likevel må det være lov til å si at alkohol til maten betyr så lite at man lar være når man har ansvaret for småbarn uten å bli stemplet som festbrems av den grunn.

Jeg synes det er veldig mye "Jeg opplevde det som veldig negativt å se mine foreldre påvirket av alkohol" og "jeg opplevde det aldri negativt at de voksne nøt alkohol til maten" i denne diskusjonen, med ekstrapolering til hvordan egne barn vil reagere. På begge sider av diskusjonen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 22:50   #183
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

I min barndom var vi barna alltid med på fester/middager i vennegjengen (som tilfeldigvis for det meste består av tanter og onkler) til foreldrene mine. Det er noen av mine beste barndomsminner faktisk. God stemning, masse oppmerksomhet og fri flyt på snacks. Jeg har sett foreldrene mine, og det meste av resten av slekta, fnisepåvirket jevnlig gjennom oppveksten, og jeg har ikke en eneste negativ opplevelse i forbindelse med det. Men det er meg selvfølgelig, jeg har stor respekt for at andre barn ikke opplever det sånn. Jeg har hatt en veldig trygg og god barndom, med stabile omgivelser.

Jeg hadde derimot store problemer med meg selv i sommer, da jeg ble sjenket av kompiser til bursdagsbarnet i 30 års laget til et familiemedlem, og endte opp rølpefull foran foreldre, tanter og onkler. For en fylleangst dagen etterpå. Jeg rødmer fortsatt ved tanken. Det var seff ingen barn tilstede denne dagen.

Jeg har et relativt uproblematisk forhold til alkoholdrikking foran mitt eget barn. Nå har jeg ,av naturlige grunner som leggetid, aldri vært påvirket foran henne, men jeg ser ikke bort i fra at det vil skje ved anledninger som sene kvelder i feriehus med vennefamilier osv. Nå snakker jeg fnisete og glad, på ingen måte snøvlene, sjanglene eller aggressiv. Eller enda verre; fyllesentimental.

Så ja, vi drikker alkohol på julaften. Dog aldri mye, og aldri mer påvirket enn varm i kinna, og stemningsfullt.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 08:05   #184
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Vi drikker aldri med unger hjemme uansett hvilken dag det er.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 10:26   #185
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Om mine barn synes det er ubehagelig å se at jeg forandrer atferd, eller eventuelt ved hvilken alder de begynner å synes det, kan ikke jeg vite noe om. Kanskje vil de si noe om det, kanskje ikke. Kanskje vil jeg merke det på dem, kanskje ikke. Kanskje vil de først si noe om det når de blir voksne, kanskje ikke. Dette gjør at jeg velger å ikke drikke når jeg er sammen med ungene mine. Alkohol er ikke viktig for meg ellers heller, så det er ikke noe stort offer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 12:01   #186
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Jeg kan fint finne på å drikke et par glass vin til maten, også på julaften. Da er resultatet gjerne en bedre versjon av meg selv, dersom inntaket i det hele tatt merkes av andre.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 13:09   #187
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Små barn kan reagere negativt på at foreldrene blir annerledes og lukter ukjent. Selvfølgelig kan de oppleve tilsvarende ubehag ved at foreldrene endrer adferd pga smerter eller sykdom også. Alle barn gjør ikke det, noen er mer robuste enn andre og reagerer mindre på endringer hos foreldrene. Men selv om det er sånn er det ikke vanlig å tenke at barn blir preget for livet av slike opplevelser når de er veldig små.

Hvis man tar utgangspunkt i et vanlig alkoholforbruk hvor ingen av de voksne blir fulle, vet man at småbarn kan oppleve det ubehagelig hvis nære omsorgspersoner endrer seg. Likevel er det vel svært få som kan rapportere om at mange barn husker alkohol til maten for de voksne som noe ubehagelig gitt at de ikke blir fulle. Fyll blir i en annen kategori. Jeg tenker at dette er en problemstilling hvor det man gjør kan ha en påvirkning, men som er så lite alvorlig at man fint kan velge å nyte alkohol til maten med hevet hode som forelder. Likevel må det være lov til å si at alkohol til maten betyr så lite at man lar være når man har ansvaret for småbarn uten å bli stemplet som festbrems av den grunn.

Jeg synes det er veldig mye "Jeg opplevde det som veldig negativt å se mine foreldre påvirket av alkohol" og "jeg opplevde det aldri negativt at de voksne nøt alkohol til maten" i denne diskusjonen, med ekstrapolering til hvordan egne barn vil reagere. På begge sider av diskusjonen.

Her sier du mye klokt, Katta.

Vi drikker av og til et glass vin/øl eller to når barna er våkne, og en av oss kommer sikkert til å gjøre det på julaften også (den andre kjører). Jeg tror ikke det påvirker barna mine tilstrekkelig negativt til at jeg/vi er villig til å la det være, men det er greit å være bevisst på at det er den vurderingen vi faktisk gjør. Som Mei sier, så kan vi ikke vite om eller hvordan det påvirker, heller ikke hvor grensene går. Grensene er subjektive - fra barnas perspektiv, ikke fra vårt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 13:16   #188
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Et glas vin eller litt juleøl til middagen, og 1 akevitt hører med. Ellers bruker vi brus til maten. Barna merker ingenting av at vi har litt alkohol til maten. Når barna er i seng, vanker det kanskje en dram eller no`, om man vil. Men ingen drikker mye.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 13:42   #189
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Mamma og pappa drakk aldri da vi var små (så lenge vi var oppe), pappa kunne ta seg en øl eller to, men aldri noe mer. Men jeg husker en romjul da pappa og farfar fant frem noe farfar hadde brygga og ingen visste hvor mye alkohol det var i det, jeg ble så redd da de satt og drakk det, og det var bare snakk om et glass, at jeg gikk og la meg. Ingen av de voksne skjønte det. Etter det fikk jeg alltid en uggen følelse hver gang det ble servert alkohol, selv om jeg aldri hadde sett mamma og pappa påvirka.

Selv liker jeg ikke alkohol og drikker derfor ikke. Men mannen kan drikke en del, det samme med familien hans. Mannen er vant til at det drikkes sammen med barn og synes ikke det gjør noe. Jeg synes ligg er greit med barn, men ikke for mye. I mannens familie pleier det å gå en del øl og akevitt til julemiddagen. I fjor var lillegutt så liten at han var i seng før desserten, men i år skal han få være med på en del av gaveåpningen.
Jeg kommer nok til å følge med og se om lillegutt reagerer noe på det eller ikke.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 13:56   #190
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Jeg drikker ikke alkohol, men mannen vil gjerne ha en øl til maten. Og gjerne et par til etter leggetid.

Det er mye mer alkohol hos bestefaren min med onklene mine, så var nok siste gang vi feiret der i fjor når han likevel la seg 20:30. Nå som han har blitt større blir vi nok hjemme eller hos mamma siden de ikke klarer å holde seg unna.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 20:35   #191
Torinn
Undrande
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 58
Torinn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Kanskje ein liten avsporing, det har ingenting med jul å gjera, men eg trur faktisk det kan vera positivt for store barn/ungdom å sjå gode vaksne rollemodellar nyte litt alkohol av og til.

Dei fleste unge håpefulle vil før eller seinare bli tilbudt, og vil ta imot, eitt eller anna alkoholhaldig, og då er det ein fordel at dei veit at det er noko anna enn å drikka brus - og absolutt ikkje bør hellast nedpå i same tempo.

Torinn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 21:30   #192
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Drikk ikkje til vanleg heller, og sjølvsagt ikkje på julaftan.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no